Ventilator

Gestart door Luc, 15-02-2010 12:24:48

Vorige topic - Volgende topic

Luc

Heb net mn kachel ventilator uitgebouwd omdat die het nog wel deed, maar alleen met een hoop kabaal (brommen en weinig opbrengst).

Kan het (witte) kunststoffen deel ook los van de motor? en hoe krijg ik de motor zelf uit het (zwarte) kunststoffen huis?

En is het normaal dat de as van de ventilator lijkt te kunnen kantelen t.o.v. de motor?
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

cas

Citaat van: Luc op 15-02-2010 12:24:48
Heb net mn kachel ventilator uitgebouwd omdat die het nog wel deed, maar alleen met een hoop kabaal (brommen en weinig opbrengst).

Kan het (witte) kunststoffen deel ook los van de motor? en hoe krijg ik de motor zelf uit het (zwarte) kunststoffen huis?

En is het normaal dat de as van de ventilator lijkt te kunnen kantelen t.o.v. de motor?

as moet netjes door het midden van alles gaan, en van kantelen is geen sprake  ;D

motor uit het zwarte,  borgtorxje boven in los schroeven, en dan moet je hem er met klein beetje wrikken eruit kunnen trekken. (gelijkmatig verdelen de kracht)

schoepenrad, even het borgmateriaal ( rode verf?) weg halen, met beleid een hamertje erop slaan op het asje, en als deze IN het rad zit, een deuveltje of kleine schroevendraaier erop houden en zo het asje erdoorheen slaan. wederom met beleid. 

je bent wel aan vervanging van deze motor toe lijkt mij   ;D   heb je een foto ervan? als de evt schade te zien is, ben wel benieuw hoe het kan kantelen daarbinnen.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Luc

Bedankt, heb de motor uit de zwarte behuizing gekregen, maar ik moest het zwarte deel met mn voeten tegen houden en mn benen gebruiken om er beweging in te krijgen. Zat dan ook helemaal vol zwarte troep, monteren zal straks wel makkelijker gaan.

Het asje kantelt niet, dat leek zo omdat er toch wel een klein beetje speling tussen de motor en het huis zat.
Nu proberen het schoepenrad los te krijgen. Heb geen borgmateriaal aangetroffen, dus wellicht is het ding al eens los geweest.
Maak straks wel een foto, als de telefoon weer opgeladen is.
Heeft toevallig iemand hier in de buurt zo'n motor over voor t geval ie vervangen moet?
Alle automaterialenhandels hier in de buurt zijn dicht vanwege dat geweldige carnaval  :eusa_sick: en kheb de auto woensdagavond wel nodig voor een flinke rit...

cas

Citaat van: Luc op 15-02-2010 13:39:31
Bedankt, heb de motor uit de zwarte behuizing gekregen, maar ik moest het zwarte deel met mn voeten tegen houden en mn benen gebruiken om er beweging in te krijgen. Zat dan ook helemaal vol zwarte troep, monteren zal straks wel makkelijker gaan.

Het asje kantelt niet, dat leek zo omdat er toch wel een klein beetje speling tussen de motor en het huis zat.
Nu proberen het schoepenrad los te krijgen. Heb geen borgmateriaal aangetroffen, dus wellicht is het ding al eens los geweest.
Maak straks wel een foto, als de telefoon weer opgeladen is.
Heeft toevallig iemand hier in de buurt zo'n motor over voor t geval ie vervangen moet?
Alle automaterialenhandels hier in de buurt zijn dicht vanwege dat geweldige carnaval  :eusa_sick: en kheb de auto woensdagavond wel nodig voor een flinke rit...

eerst even uitsluiten of je dan wel echt een nieuwe motor nodig hebt. kost iets van 60 euro. en als je het kan oplossen met nieuwe koolborstels oid ben je goedkoper uit.

de koolborstelhouders kunnen ook door hitte verplaatst zijn, kijk even of deze nog goed op hun plek zitten.

ik heb ergens een topic waar je fotos ziet van een overhitte motor/slechte borstels, resulteerde ook in gebrom en weinig opbrengst.

dat zwarte, zal wel van je koolborstels afkomen, als het zoveel is, bestaat de kans dat ze gewoon op zijn/slecht kontact maken. en dan is het een kwestie van vervangen :-)
hierrr wat fotos.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,39033

dr bood overigens iemand bij onderdelen te koop, recent een losse motor aan kan ik me herinneren.

Luc

kWas er al achter. Ben er even mee naar mn vader gelopen, in de hoop dat die een bruikbare motor had liggen (hij heeft een 144, 145, 164 en een 360, dr is er altijd wel een kapot dus zn hele zolder ligt vol met reservedelen).
Helaas zijn ze van een 140 en een 850 niet zomaar uit te wisselen... duh. Maar we hebben de "slapende" windingen van de veertjes die de koolborsteltjes aandrukken wat uitgerekt zodat ze wat meer druk zetten.
Tevens het asje lekker gesmeerd en het geheel even aan een accu gehangen, hij loopt stukken beter, en hij gaat zometeen terug de auto in.

Overigens blijft er wel een "zwaar" punt in zitten, en het draaiende gedeelte heeft wel speling, dus op termijn komt er een nieuwe in. Een vriend van me is verwarmingsmonteur, wellicht kan ik er daar een krijgen zonder BTW, dat scheelt dan weer een tientje of zo...

Bedankt in elk geval.

cas

Citaat van: Luc op 15-02-2010 14:48:25
kWas er al achter. Ben er even mee naar mn vader gelopen, in de hoop dat die een bruikbare motor had liggen (hij heeft een 144, 145, 164 en een 360, dr is er altijd wel een kapot dus zn hele zolder ligt vol met reservedelen).
Helaas zijn ze van een 140 en een 850 niet zomaar uit te wisselen... duh. Maar we hebben de "slapende" windingen van de veertjes die de koolborsteltjes aandrukken wat uitgerekt zodat ze wat meer druk zetten.
Tevens het asje lekker gesmeerd en het geheel even aan een accu gehangen, hij loopt stukken beter, en hij gaat zometeen terug de auto in.

Overigens blijft er wel een "zwaar" punt in zitten, en het draaiende gedeelte heeft wel speling, dus op termijn komt er een nieuwe in. Een vriend van me is verwarmingsmonteur, wellicht kan ik er daar een krijgen zonder BTW, dat scheelt dan weer een tientje of zo...

Bedankt in elk geval.

bestel maar snel een nieuwe, met een slecht werkende motor rijden is niet slim, dat vind de weerstand na een tijdje niet leuk en dan kan je die ook gaan vervangen, ik betaalde er tweedehands nog 40? e voor. dus lijkt me slimmer als je die stap voorkomt  ;D 
en als je die speling ook te lang laat gebeuren, gaat hij aanloop geluidjes maken, het pas nogal nauw daar.  ::)