Vrijloopnaaf dynamo

Gestart door Rossi, 16-02-2010 12:46:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rossi

Weet iemand of de dynamo (van een 850 glt  2.5-20V 1993 automaat)
voorzien is van een vrijloopnaaf?  Of zijn er meer gegevens nodig om dit te controleren?

BVD
groet,
R.
850 GLT 2.5-20V estate  '93  automaat

V70 classic

Volgens mij bestaat er niet zoiets als een dynamo met vrij loop.
Bedoel je toch niet de airco pomp  :eusa_think: .
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Rossi

Nee, toch echt de dynamo ( mijn roffel heeft helaas geen airco)
Ik weet alleen niet of de 850 dynamo een vrijloop heeft.

Is er iemand die dat kan checken?

Gr. R.
850 GLT 2.5-20V estate  '93  automaat

Jeroentjuh

850 heeft geen vrijlooppoelie op de dynamo. Volvo gebruikt ze pas vanaf my'00 (de nieuwe type motoren)

reneetje

Citaat van: Jeroentjuh op 16-02-2010 19:12:31
850 heeft geen vrijlooppoelie op de dynamo. Volvo gebruikt ze pas vanaf my'00 (de nieuwe type motoren)

Klopt !!

Recente wagens hebben het bijna allemaal, en de poellie wil nog weleens vast zitten .
.
Dat gaat vaak gepaardt met een klapperende multieriem , het lijkt dan dat de spanner defect is of de riem op zijn einde loopt, maar een revisie bedrijf zet er binnen 5 min een nieuwe poelie op en klaar is klara.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Rossi

Oke thanks, dan kan ik die ook wegstrepen in m'n zoektocht naar een schokkende stuurbekrachtiging
850 GLT 2.5-20V estate  '93  automaat

sjarrel2

Citaat van: reneetje op 16-02-2010 19:19:44
Citaat van: Jeroentjuh op 16-02-2010 19:12:31
850 heeft geen vrijlooppoelie op de dynamo. Volvo gebruikt ze pas vanaf my'00 (de nieuwe type motoren)

Klopt !!

Recente wagens hebben het bijna allemaal, en de poellie wil nog weleens vast zitten .
.
Dat gaat vaak gepaardt met een klapperende multieriem , het lijkt dan dat de spanner defect is of de riem op zijn einde loopt, maar een revisie bedrijf zet er binnen 5 min een nieuwe poelie op en klaar is klara.

Even een opgraving; mijn garagist gaf bij de apk gisteren aan dat de vrijloopnaaf (afgaande op een bepaald geluidje) ook niet helemaal jofel meer was. Ik heb een '98 v70 (B5252FS). Deze heeft dus ook blijkbaar al een vrijloopnaaf. Weet iemand een onderdeelnr.?

sjarrel2


-D©©©L-

van de dynamo of de vrijloop poelie ?

sjarrel2

Begreep dat de vrijloop poeli los vervangen kon worden. Het voltage is nog 13,89, dus zie nog geen reden om de dynamo in zijn geheel te vervangen. Dus het nummer van de vrijloop poeli gaarne.

Gr,

-D©©©L-


sjarrel2


-D©©©L-

Overigens kan bovenstaande motor ook prima zonder deze dure vrijloop poelie. Dus al hij vast zit... lekker laten zitten.
Vermoedelijk is er ooit een dynamo op gezet van een later motortype.

sjarrel2

Hmm, interessant. Ik heb een stukje tekst over de werking van zo'n vrijloopnaaf van een ander forum gehaald:

De vrijloopnaaf heeft de functie om het toerental verschil op te vangen.
Lees: als je toeren verhoogt draait de dynamo mee met de verhoogde toerental, MAAR, laat je gas los, op dat moment draait de motor minder omwentelingen dan de dynamo.
Motor remt af, maar dynamo wil op hetzelfde toerental door draaien, want deze word niet echt afgeremd op dat moment.
Om dit te zorgen dat de dynamo niet kapot loopt, hebben ze een vrijloopnaaf op de dynamo gezet, die dan de dynamo zeg maar loslaat zodat de dynamo zn eigen snelheid kan afbouwen en zodra hij met de zelfde snelheid ronddraait als de riem, schakelt de vrijloopnaaf weer in.

Als ik dit zo lees, zal dit op alle motoren van toepassing zijn. Kun je uitleggen waarom de b5252s deze poeli niet nodig zou hebben? Uit interesse.

Gr,

Mr Rens

Iets wat er niet op zit kan ook niet kapot! ;-)
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm