ETS waarschuwingslampje

Gestart door straat, 15-08-2009 10:51:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

C70_99

Beste forummers,

ik had een heel verhaal getypt maar na een foutmelding op de pc heb ik nu geen zin meer om het helemaal overnieuw te typen :P

In het kort mijn probleem en de symptomen:
- ETS lampje brandde eerst ALLEEN 's ochtends (als gevolg van de kou?), laatste dagen steeds onregelmatiger
- Auto schokt licht bij gas los laten
- Naar mijn idee minder vermogen als het lampje brandt
- De cruise control werkt niet als het lampje brandt
- Gisteren remdruk kwijt, waarschijnlijk is dit de remcilinder. Hiervoor gaat de auto naar de garage.

Mijn auto: Een C70 2.5T uit begin 1999 (= MY98?). 230K op de teller.

Graag jullie reactie/tips.

Mvg Arie

Misha

Nieuwe ETM laten plaatsen.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

C70_99

Bedankt voor je reactie, maar is een ETM niet alleen op de 2.4 motoren van 1999 geplaatst?
Wat zijn verder mijn opties qua schoonmaken/reviseren ed. als ik het door de volvo garage hier laat doen wordt het allemaal nogal prijzig denk ik.

)()()sT

Jij hebt een tussenmodel waarschijnlijk. Wel nog de hydro-stoters (oud type blok) maar wel de ETM.
Dat kun je natuurlijk ook zien; je hebt dan natuurlijk geen mechanische gasklep met rol etc.

C70_99

Bedankt voor je reactie, ik denk alleen niet dat ik het kan zien :P Heb je misschien een afbeelding waar ik naar moet kijken/zoeken?

Verder heb ik even gegoogled, maar de echte ETM problemen heb ik niet: hij hapert niet, valt niet uit. Alleen een lichte schok bij het loslaten van het gaspedaal.

Misha

Als je een ETS lampje hebt branden, heb je een ETS natuurlijk.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

C70_99

Das logisch natuurlijk, maar jij had het over ETM. Is ETS en ETM hetzelfde?

Verder heb ik nog even de uitzending van tros radar gekeken, de geschetste problemen heb ik echt niet.
In die aflevering wordt ook ACTronics genoemd, is dat een optie?

Misha

Citaat van: C70_99 op 05-03-2010 14:27:46
Das logisch natuurlijk, maar jij had het over ETM. Is ETS en ETM hetzelfde?

Verder heb ik nog even de uitzending van tros radar gekeken, de geschetste problemen heb ik echt niet.
In die aflevering wordt ook ACTronics genoemd, is dat een optie?


Ah sorry, foutje.
De tweede ETS moet ETM zijn.


ETM (gasklep/smoorklep  zelf) is onderdeel van het ETS (Electronic Throttle System) en eigenlijk altijd de boosdoener.
Storingen aan die klep kunnen op heel veel manieren optreden.

Of ACTRonics een optie is ? Tja..
Ik heb de mijne eerst laten reviseren door ACTronics.
Om de verkeerde redenen heb ik hem toen alsnog vervangen door een origineel exemplaar.

Het werkt wel ja, en kan in theorie niet meer slijten. Ze zijn wel wat ongevoeliger, wat grover. Maar dat merkt je eigenlijk alleen als je erg gevoelig bent voor dat soort dingen.

Belangrijkste nadeel van de ACTronics is dat je de auto een week kwijt bent: men reviseert immers de bestaande ETM.
Bij een nieuwe is het oud eruit, nieuw erin. Je kunt de oude dan alsnog laten reviseren en verkopen.

Als je handig shopt, ben je met een nieuwe voor 600-800 euro klaar inclusief software reload en montage.

Voor de ACTRonics variant voor een euro of 400, maar dan ben je de auto een week kwijt én het werkt niet altijd goed, maar dat is vooral bij de 2.5T motoren in een XC/AWD.
Je hebt er wel 2 jaar garantie op. Als je auto getuned is ben je na een ETM vervanging waarschijnlijk je tuning kwijt, dus even van te voren afspreken met je tuner dat je gratis terug mag na vervanging.


Persoonlijk zou ik een nieuwe originele plaatsen nu, maar dat kan ik niet onderbouwen door argumenten dat een ACTronics slecht zou zijn.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

C70_99

Auto is na de garage geweest voor APK, een grote beurt en dit probleem. Een waslijst aan aan onderdelen is vervangen, maar daar zal ik jullie nu niet mee lastig vallen.

Het probleem van het ETS lampje werd veroorzaakt door een sensor in de koppeling die vervuild/kapot was. Dat verklaart ook waarom de cruise control het niet deed als het ETS lampje brandde (en zodra het lampje aanging tijdens het rijden van de cruise control af knalde).
Bedankt voor de tips en adviezen in ieder geval! ;)