Vreemd verschijnsel??? Blow off Valve i.c.m. K&N 57i-kit

Gestart door )0H@N, 17-02-2010 21:09:59

Vorige topic - Volgende topic

)0H@N

Sinds enige tijd heb ik een blow off valve in m'n T-5 zitten.
Voor die tijd heb ik al een 57i-kit gemonteerd met open conisch luchtfiilter. Na montage van dit luchtfilter was er een goed hoorbare woeshh te horen, maar na het ook nog eens monteren van de BOV hoor ik nog steeds de filter heel hard en daarna pas de BOV. De BOV is ook alleen maar hoorbaar als je rond de 3500 toeren abrupt van het gas gaat. In alle andere gevallen hoor je het luchtfilter.

Wat ik ook bemerk is dat er een soort van doodpunt in de acceleratie zit, na het overschakelen voelt het alsof je een versnelling te hoog gekozen hebt voor een hele korte periode en gaat dan pas weer trekken. Je merkt het goed als je rijdt. Het begint nu zelfs al irritant te worden.
Mijn gedachte over zo'n BOV was dat juist de weerstand op de turbo minder werd en je dus geen of een minder groot turbogat hebt. Het toerental zakt niet extreem terug. Maar in combinatie met het bovenstaande over de luchtfilter vraag ik me af of er niet iets mis is? Ook aangezien er meer lucht lijkt te ontsnappen via het luchtfilter dan via de BOV. En ik neem aan dat de luchtmassameter dit oko niet echt prettig vindt.

Ik rijdt gewoon met een standaard 15G turbo ( niet gechipt ), blocking plate gemonteerd op de turbo en dus de 57i-kit incl. Forge BOV.

Ik hoor graag jullie mening.

Groeten Johan
Thank you for flying with Volvo.

reneetje

Haal de blokings plate er eens  af en monteer de interne bov maar.

Dat dode punt met overschakelen komt door de combinatie waar jij mee rijdt, hij meet zoveel lucht na het schakelen dat hij dan ook een extra peut benzine inspuit.....op dat punt "verzuipt" ie even....

Verbruik is zeker ook lekker aan de hoge kant :-\
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

)0H@N

Sorry van de late reactie, beetje druk met werk.

Het verbruik is wel enorm inderdaad (12.3/100) . Maar aangezien ik de T-5 momenteel uitleen en zo nu en dan zelf gebruik dacht ik dat er stevig mee gereden werd. Veel stads werk en flink gassen.

Nu je zo schrijft dat hij even verzuipt kan ik daar wel inkomen, omdat er meer lucht gemeten wordt.

Als ik de interne BOV weer aansluit, waar moet ik dan dat slangetje op aansluiten?

Als de interne BOV aangesloten wordt komt er dan meer druk op de externe BOV te staan of juist minder?
Aangezien ik dit geluid wel beter hoorbaar wil hebben of wordt het nog minder omdat hij dan lucht verdeeld?

Kan er ook resultaat geboekt worden door het originele filterhuis terug te plaatsen?
De 57i-kit wil ik eventueel wel kwijt, aangezien ik dit harder hoor dan de BOV, maar het ook een heel apart, lees anders dan verwacht" geluid geeft. Geen agressieve grom.
Alsik het originele filter weer monteer zal ook het verbruik weer verminderen neem ik aan. Aangzien hij minder lucht kan aanzuigen?

Ik ben weer benieuwd naar jullie reacties.

Alvast bedankt voor het meedenken.

reneetje

Met de interne BOV weer aangesloten (met het slangetje neem ik aan dat je het vacuum slangetje bedoelt) te hebben zal er minder druk op de externe BOV komen te staan ......

Blijft er maar 1 ding over om toch een mooie woeshh te horen , chippen !! Door de chip zal oa. de turbodruk verhoogt worden (zo rond de 1 bar , wat orgineel 0,7 is ) en zo ook zorgen voor een harder afblaas geluid.
Meteen een goede verantwoorde reden , toch  ;D

Het luchtfilter zou ik er ook uithalen en gaan voor het orginele huis  met eventueel een inleg filter van K  &  N , dan heb je adem genoeg , tenzij je voor extreme vermogens gaat .(Extra vermogen brengt de K&N iig niet , hij is ie wel duurzamer doordat je hem zelf kunt schoonmaken)

Zelf rijd ik ook met dergelijke combi en de Forge BOV geeft bij mij een mooi "woeshh" geluid , geen inhouden of extreem hoog verbruik.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Vulk

Citaat van: )0H@N op 19-02-2010 22:39:19

Het verbruik is wel enorm inderdaad (12.3/100) . Maar aangezien ik de T-5 momenteel uitleen en zo nu en dan zelf gebruik dacht ik dat er stevig mee gereden werd. Veel stads werk en flink gassen.

Dat verbruik is zeker niet verkeerd hoor, zeker voor een T-5.

Ronald21

Een combi van intern en extern icm een open luchtfilter moet gewoon werken.
Kies voor een externe met dubbel zuiger (double piston) opdat er geen lek optreedt tijdens stationair draaien waardoor menig motor rommelig  stationair draait of zelfs afslaat.

Door sneller af te blazen via dumpvalve worden de tpm van de turbo beter behouden en kan deze sneller opspoelen, dus wordt het turbogat kleiner inderdaad.
Een externe helpt de interne ; de deur wordt groter. Afblaas-Druk is hetzelfde echter de flow l/min wordt verdeeld.

De externe voor de intercooler (hete zijde) geeft meer afblaasgeluid dan erna omdat er voor de intercooler een hogere druk heerst. De temp zijn hier wel een stuk hoger wat sommige BOV niet kunnen hebben naar verloop van tijd.

Het vacuumslangetje komt van de vacuumtoren. Hier onstaat meer vacuum als de gasklep dichtgaat en op dat moment wil je dat dumopvalve open gaat. Door met de  veer-voorspanning in de dumpvalve te spelen (andere veer of stelschroef) kun je het moment van opengaan bepalen.

Voor jou: Maak de externe (hopelijk een double piston) eens goed schoon (en invetten indien nodig) van binnen en kijk of er niks lekt bij voorbaat. Speel eens met veer voorspanning. Moet voor een rallyteam geen probleem zijn. En monteer een boostmeter (19 euro autostyle) met schaalverdeling.

11.4 l op 100 km is mijn verbruik (woon werk dierentuin)

mvg,

Ronald

)0H@N

Als ik intern en extern gebruik, waar moet dan het vacuumslangetje op, aangezien hier maar 1 aansluitiging voor is? En wat moet er dan met de andere opening gebeuren? Afdoppen of loslaten?

Ik zal sowieso de BOV eens goed schoonmaken. Kun je die zo losschroeven of moet je nog ergens rekening me houden?
Stationair loopt hij prima. Niks mis mee.

Bij mij zit hij op bijna de zelfde plek als op de foto.

Ronald21

met een T-stukje desnoods van gardena of aquarium  (intern + extern);)  ..............

Ga je voor alleen extern dan orginele BOV afdoppen met plaatje (bij ET tuning) en kun je de slang voor je nieuwe BOV gebruiken.

Ik heb een bailey met op de bovenzijde een dekseltje die je los kunt halen .
Een O-ring, een veer , een zuiger (met o-ringen) of 2 en wat schroefjes komen eruit.
Qua opbouw is een BOV vrij simpel.