Motor stokt regelmatig/ temp-meter doet raar

Gestart door EdRaket, 21-02-2010 22:54:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EdRaket

Hallo,

Ik heb (vind ik zelf ???) een merkwaardig probleem met mijn V70 classic 2.5D:

- in sept. is de thermostaat vervangen omdat de temp.meter af en toe heen en weer ging
- dit is een tijdje goed gegaan, alleen sinds begin dit jaar zakt weer ineens de temp.meter op willekeurige momenten helemaal naar beneden (als de motor al warm is en de int.kachel prima warmte geeft)
- dit is niet op een wijze dat mij doet denken aan een loszittend contactje o.i.d. de mate waarin ikmijn gaspedaal loslaat of indruk heeft hier weer invloed op. Soms loopt de temp weer op (op de meter) als ik het gaspedaal kwistig indruk, soms alleen als ik strak dezelfde toeren blijf rijden of voorzichtig iets terug laat vallen (soort van vacuum op de motor) en soms kan ik doen wat ik wil maar blijft ie laag
- één keer gehad dat (op de snelweg) alle lampjes op het dashboard gingen branden en vervolgens de motor half uitviel (totaal geen stuwend vermogen, maar bleef wel draaien)
- de ANWB hier ook geen raad mee wist omdat ie daarna gewoon prima startte en bleef lopen
- nu eigenlijk bij elke rit de temp.meter óf laag blijft staan óf wel stijg maar ook weer (zonder verandering in rijomstandigheden) naar beneden zakt
- de motor tijdens deze ritten (veel snelweg km's) zeker meerdere keren stokt. Dit is echt max één tel lang en voelt alsof de motor uitvalt.

kHeb enkele Volvoliefhebbers  dit voorgelegd, echter de oorzaken lopen volgens hen nogal uiteen en ben bang dat ik inmiddels een compleet nieuw motorblok aan reparatie's  heb voordat het eigenlijke probleem gevonden is.  :'(

Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben gehad of hier van weten waar de oplossing gevonden kan worden
Dan hoor ik dat graag natuurlijk.
Alvast bedankt.

thuur

Maak je LMM eens voorzichtig (!!!) schoon met een wattenstaafje en alcohol. Geen druk gebruiken!

Is de temp.sensor ook vervangen?

Wat bedoel je met zakken? Hoe snel zakt de meter? Naar welke stand? Hoe snel klimt hij weer omhoog?


Gr ???

EdRaket

De temp sensor is toen niet vervangen.

De temp.meter zakt langzaam (van "normale" stand tot laagste stand in ong 5 seconden). Als 'ie weer klimt gaat dat in het zelfde tempo. Hij blijft er ook niet tussenin staan ofzo, 't is of "normaal" of laag. En als ie dan aan het verplaatsen is, kan ik dat ietsje beinvloeden door óf gaf los óf vol gas. En vaak komt dan het moment dat de motor een keertje stokt. Dit stokken kan ik opvangen door dan gelijk het gas los te laten. Als ik dan gaf bij geef, "blijft ie er in."

Soms kreeg ik het idee dat het weer/ de atmosfeer er invloed op heeft (vochtig koud het meeste last), aan de andere kant; er valt geen pijl op te trekken wanneer het gebeurt. Nu stokt de motor zelfs soms wanneer de meter aangeeft dat de motor warm is....

.... schiet mij maar lek  :eusa_wall:

Is dat goed zelf te doen, de LMM schoonmaken?

thuur

Citaat van: EdRaket op 21-02-2010 23:24:28
De temp sensor is toen niet vervangen.

De temp.meter zakt langzaam (van "normale" stand tot laagste stand in ong 5 seconden). Als 'ie weer klimt gaat dat in het zelfde tempo. Hij blijft er ook niet tussenin staan ofzo, 't is of "normaal" of laag. En als ie dan aan het verplaatsen is, kan ik dat ietsje beinvloeden door óf gaf los óf vol gas. En vaak komt dan het moment dat de motor een keertje stokt. Dit stokken kan ik opvangen door dan gelijk het gas los te laten. Als ik dan gaf bij geef, "blijft ie er in."

Soms kreeg ik het idee dat het weer/ de atmosfeer er invloed op heeft (vochtig koud het meeste last), aan de andere kant; er valt geen pijl op te trekken wanneer het gebeurt. Nu stokt de motor zelfs soms wanneer de meter aangeeft dat de motor warm is....

.... schiet mij maar lek  :eusa_wall:

Ik denk dat die meter zelf niet betrouwbaar is en dat je hem niet kunt beinvloeden. Als je normaal blijft rijden, komt ie soms ook wel eens omhoog?


Citeer
Is dat goed zelf te doen, de LMM schoonmaken?


Ja, als je maar voorzichtig bent. Het element kan absoluut niet buigen, het breekt meteen.


Gr ;)

EdRaket

Ja, de temp.meter kan ook maar zo weer ineens omhoog komen, ook zonder aanwijsbare oorzaak.

v40pokemon

Ik heb ook zoiets gehad met de TDI. Daar reed je normaal met motor op temp en ineens zakt de temperatuurmeter naar beneden. 3 tellen later weer terug op niveau.

UserID6342

Is het electrisch gedeelte van je contactslot al eens een keer nagekeken ? Het lijkt mij meer op een electrische storing als iets anders, om eerlijk te zijn.

EdRaket

UPDATE:

Vorige week is de auto naar de garage geweest (moest ook z'n beurtje). Computer is uitgelezen, maar er is geen enkele foutcode... De garage dacht dat er mogelijk een kabelbreuk ergens zit, maar om dat helemaal door te meten zou heel wat uurtjes extra gaan kosten, dus eerst een aankijken hoe ie gedraagd na de beurt.

De eerste (lange) rit geen probleem op een klein "hapertje" na,twee dagen hierna stopte de motor er ineens mee op de snelweg, alsof de startblokkering er op ging of de brandstof toevoer geblokkeerd werd. De dashboardverlichting veranderde namelijk niet, er gingen geen lampjes branden (accu of MM) en radio en verlichting bleven gewoon aan. Auto uit laten rollen op de vluchtstrook en na een halve minuut kon ik gewoon weer starten en verder rijden.

Die rit (Ede - Utrecht, 45 km) is dit totaal 4 keer gebeurt.... 's Middags de terugrit weer niks aan de hand, behalve af en toe het bekende haperen.

In overleg met de garage de andere sleutels geprobeerd (ivm storingsgevoelige chip), maar het haperen/stokken van de motor blijft .

Opvallend is dat dit alleen gebeurt bij hogere snelheden (tussen de 100- 120 km/u) en dat het brandstofverbruik omhoog is gegaan (van 5,9 eerst naar 6,5 nu). Verder lijkt het alsof de buitentemperatuur er invloed op heeft (bij kou gebeurt het vaker) en het uitvallen van de motor in volstrekte willekeur ineens 4 x achter elkaar is en daarna niet meer. Ook de temp.meter doet mee in volstrekte willekeur, tijdje niks aan de hand en keurig niveau aangeven, daarna weer geen beweging in te krijgen.

Toch moet er ook enig verband zijn tussen de temp.meter en het haperen; kort voor of na het haperen/stokken, gaat de temp.meter óf juist omhoog, óf juist naar beneden.......

Kortom; ik weet het niet meer. Wie het wél weet mag het zeggen. Ervaringen/suggestie's en tips zijn altijd welkom.

Ronald21

Bypass temp sensor is door een vaste weerstand

Indien dit niet werkt 2) Bypass contactslot (evt met killswitch en startknop  :D)

mvg

thuur

Als je motor uitvalt en er geen storingslampjes gaan branden vermoed ik een vreselijk defect contactslot.


Gr :eusa_think:

Pentaforce

#10
Hoi,

De tdi's van vw hebben last gehad van wiebelende tempmeters door foute koelvloeistof-temperatuursensors.
Ook waren er problemen met het hoofdstroomrelais, bij vw relais 109, solderingen lieten los en als het relais warmer werd verloor het wel eens even contact. Dat te voelen als een hapering in de motor.
Zo'n storing staat niet in t geheugen simpelweg omdat de computer op dat moment geen spanning krijgt.
Mogelijk zit er bij de v70 tdi een soortgelijk relais. Kostte bij vw slechts 13 euro.

Defect contactslot misschien mogelijk, heb je lang een zware sleutelbos aan de autosleutel gehad?. Daar heeft het slot wel een hekel aan..

EdRaket

Gelukkig..... het lek is boven!!!  :eusa_dance:

Vorige week de auto weer naar de garage gebracht (Volvo-specialist in Ede). Eerst hoopten ze het probleem gevonden te hebben toen bleek dat de pompriem van de brandstofpomp niet op timing stond...... bleef haperen. Vervolgens alle massapunten gecontroleerd, geen problemen. Daarna een verstopt vacuumslangetje naar een maf-sensor (wat dat ook moge zijn)..... bleef haperen.

Uiteindelijk de auto op de brug gezet ennog eens goed gekeken, bleek de aansluiting/stekker/connector van de hoofdkabelboom ietsje lossig te zitten. Wat blijkt nou het geval te zijn; die kabelboom zit ergens in of aan (heb t niet zelf gezien maar uit overlevering van de monteur) waarbij door de wind (op hogere snelheden of tijdens inhalen) resonantie ontstaat waardoor die aanlsuiting kennelijk even los trilde.

Tsja, ik zou het zelf niet verzonnen hebben, maar zo achteraf beredeneerd klopte het wel precies. Storing was alleen op de snelweg en vaak wanneer ik net in ging voegen of iging nhalen.....

Kortom; sindsdien geen hapering meer gehad en temp.meter blijft keurig staan bij warme motor. En dat voor slechts drie uurtjes arbeidsloon,valt me gelukkig niks tegen.  :eusa_clap:

Alleen nu gaat weer (sinds gister) het SRS-lampje branden.... wat nu weer.... pffff ....t is dat t een Volvo is.... :eusa_think:

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken!

henknoordhuis

Hoi Edraket,
Is het uiteindelijk opgelost? Ik heb nl een vergelijkbaar probleem. Soms heel slecht lopen/uitvallen, soms loopt ie als een naaimachine. 
Ik heb ook de thermostaat vervangen. De temperatuurmeter gaat op en neer. Je kunt er niet erg pijl op trekken. Ik heb nog een extra optie: het koelvloeistofwaarschuwingslampje gaat willekeurig aan en uit. Voelt niet fijn om te rijden met een rood lampje aan ook al weet ik dat er niks mis mee is.

Welke aansluiting/stekker/connector is gecontroleerd? Ik ben erg benieuwd.