schokkende rem bij lage snelheid

Gestart door corredor, 06-04-2011 13:23:56

Vorige topic - Volgende topic

corredor

Hallo,

Met de zoekfunctie voor mijn geval niet zo heel ver en de titel zegt het al een beetje;

Als ik onder de 30 km rij en ik rem redelijk stevig dan begint de auto van voor te trillen en het voelt alsof de abs inschakelt (kan het ook mis hebben) maar het voelt heel schokkerig.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt.

volvlo

Voel je dit alleen of hoor je er ook een specifiek geluid bij?

Groeten
Alex

corredor

Hoi Alex,

Ik voel de trilling/stoot en ik hoor het ook.
specifiek het geluid is lastig uit te leggen, denk een beetje zwaarder geluid van een ratel (alsof je abs vol ingrijpt)

Elsje

Jack v

Ruimte op de remklauwen of een remblokje waar het klemmetje af is.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

corredor

@ elsje, ik heb naar mijn weten standaard remmen ( heb de auto net 5 dagen)

@ jack, ruimte op de remklauwen heb ik nog niet gekeken maar bedankt voor de tip, wilde dit weekend ff gaan kijken maar hoop voor die tijd al wat info te hebben om wat gerichter te zoeken!

volvlo

Dus geen metaal-zoemend geluid tot je echt stilstaat?
Je weet zeker dat het van voor komt?
Ben je bekend met feit dat de achterremmen ook trillingen en bijgeluiden kunnen geven en het toch van voor lijkt te komen?

Groeten
Alex

corredor

ik zal nog eens goed luisterer, maar volgens mij komt de trilling echt van voren!
het is geen zoemend geluid trouwens

sidney

heb dit bij mijn oude 850 ook gehad,heb toen de stekker van de abs controller los gemaakt en bleek idd het abs te zijn trilling is dan weg.
Is het proberen waard.

Spin!

Ah!

Nee, je hebt gewoon de standaard remmen eronder zitten. Dat schokken is inderdaad je ABS. Volgens mij is het een kwestie van stekkertje losmaken, even met contactspray uitblazen en terugzetten.

Auto heeft immers 4 jaren over een stoffig zandpad gereden. ABS van jouw 850 heeft als het goed is een soldering ondergaan, want daar was het bekende euvel opgetreden. ( lampje gaat soms branden, vooral bij vochtig weer als ik me het goed kan herinneren ).

Naast het brandende ABS lampje, bleef de snelheidsmeter op 0 staan, en bleef de km-teller stil staan. Als je een keer gaat rommelen aan het contactslot (tikje doorstarten, maar niet zover dat de startmotor zijn tanden knarst), dan is het weg. Heb deze vragen jaren terug hier ook al gesteld, maar niemand had hier antwoord op.

Maar als ik het goed heb, dan zit er een gerepareerde controller in.

Ik heb dat trillen bij remmen met zowel de Banaan, de Witte R en de Nautic Blue 854 gehad. Bij de Witte R had ik net de remmen vervangen, die ABS sensoren zijn best gevoelig. Bij de 854 was dat gewoon de ABS controller, en het Banaantje heeft het ook ooit eens gedaan, maar waarom weet ik nog steeds niet...Zal vuiligheid op de sensor zijn denk ik.

Uit de oude doos:

www.vm-parts.nl

corredor

Heey Rutger,

Ja dag erna deed hij het ook gewoon weer normaal, elektronische storing dus;)
Nu nog even een gekke ratel traceren, op het moment dat ik veel gas geef klinkt het alsof het spruitstuk lek is, of de pakking.

Net al nieuwe termosstaat gekocht voor in de auto!
Ga hem beetje bij beetje weer gezonder maken!