Distributieriem slingert iets

Gestart door Misha, 27-02-2010 15:20:53

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Goedendag,

Vandaag viel het mij op dat de distributieriem wat slingert bij het lopen van de motor. Hij lijkt op een vast moment iets op de nokkenassen te schuiven en weer terug.(+/- 1  mm)

Mag dat en kan dat kwaad ? Je hoort het ook ietsie.
Kan me voorstellen dat dat tot warmteontwikkeling leidt.

Ik heb er ook wel een fimpje van...
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

haRtV70R

Slingert bij het lopen..... :eusa_think: Eerst eens een blaastest zou ik zeggen..
[move][/move]

Misha

Filmpje : je ziet het vooral goed aan de bovenzijde van de inlaatnok vanaf 10-12 seconden.

http://www.youtube.com/watch?v=_7_RsfxVSD0

Freakybaby

Dat lijkt er haast op of er een slingering in het tandwiel zit.

Of is het optisch bedrog? Kan moeilijk zien of het gelijk loopt met het draaien van het nokkenasriemwiel of met het voorbij komen van het witte stuk riem (de tekst).
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Misha

Citaat van: Freakybaby op 27-02-2010 21:59:17

Of is het optisch bedrog? Kan moeilijk zien of het gelijk loopt met het draaien van het nokkenasriemwiel of met het voorbij komen van het witte stuk riem (de tekst).
Nee, als je erop kijkt is het inderdaad zo dat het precies met de tekst mee slingert, de tandwielen zelf blijven kaarsrecht en het is de riem die dat doet.

Als je goed luistert, hoor je het ook.

Freakybaby

Citaat van: Misha op 27-02-2010 22:01:33
Citaat van: Freakybaby op 27-02-2010 21:59:17

Nee, als je erop kijkt is het inderdaad zo dat het precies met de tekst mee slingert, de tandwielen zelf blijven kaarsrecht en het is de riem die dat doet.

Als je goed luistert, hoor je het ook.

Als die tekst 1 keer op de riem staat.. Stukje boeren logica: Dan zou het iets moeten zijn wat exact 1keer ronddraait in de complete loop vd riem. Dat is er volgens mij niet. (als ik de componenten waarlangs de Driem gaat goed in mijn hoofd heb) Daarom vind ik het patroon vreemd.

Heb je al geprobeerd om de afstand riem/nokkenasdeksel te meten? Is wel een beetje riskant tijdens het lopen, zou niet weten hoe.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

gltman

hoe lang zit de riem, met bijbehorende spanner erop?

volvobug

Citaat van: Freakybaby op 27-02-2010 22:07:41

Stukje boeren logica: Dan zou het iets moeten zijn wat exact 1keer ronddraait in de complete loop vd riem. Dat is er volgens mij niet. (als ik de componenten waarlangs de Driem gaat goed in mijn hoofd heb) Daarom vind ik het patroon vreemd.

Er is wel iets wat 1 keer ronddraait met de tekst, nl. de riem. De riem is gewoon wat onnauwkeurig in de breedtemaat, oftewel ter hoogte van de tekst is de riem wat breder en lijkt het alsof hij daar naar buiten "loopt". Afhankelijk van de maattoleranties die voor de breedte opgegeven worden (maar ja, waar vind je die), lijkt het me vooralsnog geen probleem.  Maar mocht je toch al kort voor een wissel zitten, dan maar wat eerder doen. Lijkt me beter voor je gemoedsrust  :)

Citeer
Heb je al geprobeerd om de afstand riem/nokkenasdeksel te meten? Is wel een beetje riskant tijdens het lopen, zou niet weten hoe.

Dit kan met uitklokmeetapparatuur, een klein metertje dat veel in de metaalbewerking (draaibank) wordt gebruikt.

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Misha

Citaat van: gltman op 27-02-2010 22:16:38
hoe lang zit de riem, met bijbehorende spanner erop?

Precies een jaar en 25.000 km.

Henk855

Is die riem wel overal even breed?

Sjors
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Schnappi

gewoon teruggaan naar dealer als men deze heeft vervangen daar, maar ja zie het maar te bewijzen dat hun het fout gedaan hebben.

dealer wil meestal toch geen fouten toe geven zelfs als ze het wel fout hebben gedaan.

Groeten  8)

Misha

Citaat van: Schnappi op 28-02-2010 16:08:21
gewoon teruggaan naar dealer als men deze heeft vervangen daar, maar ja zie het maar te bewijzen dat hun het fout gedaan hebben.

dealer wil meestal toch geen fouten toe geven zelfs als ze het wel fout hebben gedaan.

Groeten  8)

Is niet mijn ervaring hoor. Heb echt een prima dealer.
Ik zal ze het filmke eens sturen, eerst maar eens weten of het echt fout is.

Ronald21

krukas poelie ? al is het geen TDI

UserID6342

Heb het filmpje ook bekeken en volgens mij is er helemaal niets aan de hand hoor.  Een riem slingert wel vaker iets of wat en of dit nu een distributie of multi riem is maakt niet uit.  Ik denk dat als je de kappen van het merendeel van de roffels hier verwijdert je exact hetzelfde ziet.  In ieder geval ook bij die van mij en die ligt er toch ook al een 30000 km op.  Maar als je je er beter bij voelt, gewoon even navragen.

cas

Citaat van: Dirk342 op 01-03-2010 08:37:53
Heb het filmpje ook bekeken en volgens mij is er helemaal niets aan de hand hoor.  Een riem slingert wel vaker iets of wat en of dit nu een distributie of multi riem is maakt niet uit.  Ik denk dat als je de kappen van het merendeel van de roffels hier verwijdert je exact hetzelfde ziet.  In ieder geval ook bij die van mij en die ligt er toch ook al een 30000 km op.  Maar als je je er beter bij voelt, gewoon even navragen.

IK durf niet te gaan kijken nu  :eusa_shifty:
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....