Bout aansluiting Turbo

Gestart door Jochim, 02-03-2010 20:41:04

Vorige topic - Volgende topic

Jochim

Bij het afnemen van mijn Dp van de turbo is van 1 van de 3 bouten de schroefdraad verkloot (roest?) iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?!

cas

bout verkloot, dan zou ik op zoek gaan naar nieuwe. je wilt niet dat deze strakt bij terugzetten afbreekt, dan ben je nog verder van huis. heb al twee keer een dag verkloot aan uitboren opnieuw schroedraad tappen.

kopervet als je de boel terugzet. dan is de eerstvolgende keer het allemaal wat makkelijker te demonteren en blijft het netjes.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Jochim

En hoe krijg ik deze er uit, zit die niet gewoon vast op de turbo dan?

cas

sorry Jochim, hoe het precies zit bij deze turbo weet ik niet. ik kan je alleen mijn ervaring in het algemeen geven met een verrotte bout.  ik ben nog niet aan de turbo bij mijn volvo geweest.  ik begrijp je beschrijving ook niet helemaal ( waarschijnlijk omdat ik er geen beeld bij kan bedenken) . je hebt zeker geen foto van het probleem  :)

Ludo

Citaat van: Jochim op 02-03-2010 21:29:38
En hoe krijg ik deze er uit, zit die niet gewoon vast op de turbo dan?

Nee het is een tapeind.
Meer zoals dit:

Als het echt afgebroken is, zal er niet veel anders opzitten als uitboren vrees ik.
Bij dit soort handelingen, altijd véél kruipolie gebruiken.

Jochim

Het is niet afgebroken, de schroefdraad is in het begin verkloot (Zo'n 1cm, tegen de turbo is er nog draad).

cas

hmzz.. dan zou ik met niet te druk maken. gwoon weer lekker vastzetten, en wel met kopervet insmeren!

en als je hem wilt vervangen, een paar keer een paar dagen idd inspuiten met speciale spray, en dan met 2 boutjes eropdraaien het geheel losdraaien.

maar IK zou er lekker niets aan doen, dat gaat nog wel even mee.

UserID6342

Snij je er nieuwe draad op als alleen de draad / spoed verkloot is moet dat lukken.

Ludo

Citaat van: cas op 02-03-2010 22:12:52
IK zou er lekker niets aan doen, dat gaat nog wel even mee.

Citaat van: Dirk342 op 02-03-2010 22:13:52
Snij je er nieuwe draad op ...

Tja, kan allemaal, maar van een nieuw tapeind, ga je anders ook niet dood.  ;D

Jochim

Hoe krijg ik dat tapeind er uit? Ik krijg de moer er gewoon niet meer op vast gedraait, dat is net het probleem! Nieuwe draad tappen dacht ik ook aan maar toch liefst nieuw tapeind

Ludo

Ik zou nu proberen om er toch nog draad op te tappen, 2 moertjes erop en zo proberen los te draaien.
Rustig aan doen en met véél kruipolie.

cas

dan is er niet veel draad meer over!  je kan er een moertje op "oplassen" maar dan nog steeds met het enkele dagen van de voren insprayen verhaal, want de kans bestaat dat hij dus netjes afbreekt op de rand!  

doe dat oplassen niet te veel op het eind, dan zal hij  snel afbreken omdat dat eerste stuk al een stuk zwakker is. door het lassen wordt het vrij heet, en is de kans dat hij even later dus los komt. niet langzaam, maar even met een klein rukje, zodat het " schrikt" .

een andere optie?

iig na het afbreken, uitboren, is ook niet al te moeilijk als de ruimte er is. en nieuw draad tappen. is ook niet al te moeilijk.

Jochim

Ok zal eerst dan nieuwe draad proberen tappen! Wss een heel achterlijke vraag maar naar welke kant draai ik het tapeind dan los? Rechts?

Alvast bedankt!

Ludo

Citaat van: Jochim op 02-03-2010 22:28:47
naar welke kant draai ik het tapeind dan los? Rechts?

Los is naar links, tegen de klok in draaien.

UserID6342

Draad tappen doe je met een rechts snij-ijzer en de bout / tapeind draai je naar links toe eruit (tegen de klok in dus).  Weet zo niet of je ruimte hebt om draad te snijden erop, want dan hoef je het tapeind er niet eens uit te halen.  Als je 'm er toch uit moet halen zet er dan meteen een nieuwe in. Kun je er eens een fotootje van maken en die posten ?  Is het voor iedereen ook makkelijker om met goede oplossingen te komen.