vastgelopen remmen - remlichtschakelaar?

Gestart door Falcon, 04-03-2010 14:47:14

Vorige topic - Volgende topic

Falcon

Gisteravond begon de wagen steeds zwaarder te rijden. Gaf even de schuld aan de Utrechtse Heuvelrug, maar uiteindelijk aan de kant met rokende, stinkende en hete voorremmen.
ANWB erbij. Dacht aan vuiltjes in ABS of remsysteem en raadde aan om remvloeistof te vervangen. Remmen hadden licht aangelopen en waren door hitte verder uit gaan zetten.
Ondertussen was de boel weer zover afgekoeld dat de wielen vrij waren en gereden kon worden. ANWB bleef eerste stuk achter mij rijden voor het geval het weer mis zou gaan. Remmen bleven het normaal doen maar het remlicht ging op gegeven moment niet meer uit.
ANWB-er belt vanuit auto, wijst mij er op, en vermoedt dat de remlichtschakelaar de boosdoener is, niet ver genoeg terugkomt en het rempedaal blijft aandrukken.
Thuis aangekomen blijven die verdomde dingen branden, dus in het donker de schakelaar opgezocht en de stekker losgetrokken om in het weekend de schakelaar na te kijken.

Vraag aan jullie: herkenbaar probleem? Is de schakelaar te repareren of moet er een nieuwe komen?

Wordt in ieder geval weer als een slangenmens tussen stoel en stuur door onder het dashboard knutselen.

Gr.

Jan

T5turbo

Mijn remlicht schakelaar was ook stuk een paar maanden geleden.
Deze kan je makkelijk uit elkaar halen.
Ik heb alles toen goed schoongemaakt en de contactjes beetje opgeschuurd en toen deed hij het weer.

Een nieuwe kost al gauw rond de 35 euro geloof ik.Ik heb toen een gebruikte via Hunter gevonden voor het geval de oude echt de geest geeft.

Het klopt dat je de schakelaar kunt stellen.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

mehn

Lijkt me sterkt dat een vastzittende remlichtschakelaar het rempedaal zodanig indrukt dat de remmen aanlopen...

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

T5turbo

Citaat van: mehn op 04-03-2010 15:06:14
Lijkt me sterkt dat een vastzittende remlichtschakelaar het rempedaal zodanig indrukt dat de remmen aanlopen...

Nee lijkt me ook niet,maar de remlichten blijven wel branden.Overigens hoeft dit niet te betekenen dat de schakelaar stuk is.Kan ook aan de afstelling liggen.  :eusa_think:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

thuur

Stekkertje los, schakelaar zit scheef of is defect. De schakelaar kan nooit het pedaal induwen dat je remmen gaan aanlopen. De constructie van het pedaal is sterker dan de hele schakelaar..

Gr ;)

appie

Even denken: de remmen blijven hangen, getuige de verhitting van de schijven en het 'zwaar' rijden. Tegelijkertijd blijven de remlichten continu branden, en dan gaan we kijken of de remlichtschakelaar wel in orde is?  :eusa_wall:

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij doet die schakelaar prima wat ie moet doen!

Falcon

Citaat van: appie op 04-03-2010 16:12:48
Even denken: de remmen blijven hangen, getuige de verhitting van de schijven en het 'zwaar' rijden. Tegelijkertijd blijven de remlichten continu branden, en dan gaan we kijken of de remlichtschakelaar wel in orde is?  :eusa_wall:

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij doet die schakelaar prima wat ie moet doen!

Nee, niet echt. Tijdens de terugreis liepen de remmen niet vast maar bleef de schakelaar "hangen". Door met de voet het rempedaal een tikje op te wippen gingen de lichten uit, maar zonder die hulp (beetje onhandig tijdens het rijden) bleven ze aan. De vraag is of die hangende schakelaar het terugkomen van het rempedaal kan tegenhouden. Thuur denkt van niet. Dan zijn er twee problemen: en de schakelaar loopt vast en toevallig gelijkertijd liepen de remmen vast. Dus dan en schakelaar nakijken en remvloeistof verversen (?).

Piere

Ik vrees dat je probleem niet gaat opgelost zijn door enkel je remvloeistof te verversen  :-\
Maar het kan zeker geen kwaad, da's een feit.

Ik heb er ook niet direct een idee van wat de eigenlijke oorzaak kan zijn...
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

elianmars

Dus jij denkt dat de remlichten gaan branden zodra de remblokken de schijven aanraken?  :eusa_think:

elmarconi

Citaat van: elianmars op 05-03-2010 22:15:23
Even denken: de remmen blijven hangen, getuige de verhitting van de schijven en het 'zwaar' rijden. Tegelijkertijd blijven de remlichten continu branden, en dan gaan we kijken of de remlichtschakelaar wel in orde is?  :eusa_wall:

Dus jij denkt dat de remlichten gaan branden zodra de remblokken de schijven aanraken?  :eusa_think:

Uiteraard! En als je remlichten kapot zijn kun je niet meer remmen, daarom moet je altijd reservelampjes bij je hebben...  ;)

--edit-- smiley vergeten  :D
--
Autogas Inside . . .

appie

ehm, dat zeg ik toch niet?

de auto remt (terwijl ie dit niet zo moeten doen) continue, de lampjes branden continue, in dat opzicht lijkt er toch niets aan de hand met de remlichtschakelaar. dat is mijn punt...

razorx

Blijft je rempedaal niet simpelweg hangen?
Verklaart ook het remlicht.

Falcon

Gisteren de schakelaar nagekeken en opnieuw afgesteld.
Reageert nu weer normaal.

Remschijven worden wel warm tijdens het rijden maar lopen niet meer (voorlopig?) vast.

Binnenkort eens een lang stuk op de snelweg rijden en kijken wat ze doen.

En nog onduidelijk wat de relatie was tussen de vastlopende (voor-)remschuiven en het blijven branden van het achterlicht (ook toen de remmen niet meer vastliepen), of dat het toeval was(?).

Bedankt voor het meedenken.

Misha

Citaat van: Falcon op 07-03-2010 12:31:17
Gisteren de schakelaar nagekeken en opnieuw afgesteld.
Reageert nu weer normaal.

Remschijven worden wel warm tijdens het rijden maar lopen niet meer (voorlopig?) vast.

Binnenkort eens een lang stuk op de snelweg rijden en kijken wat ze doen.

En nog onduidelijk wat de relatie was tussen de vastlopende (voor-)remschuiven en het blijven branden van het achterlicht (ook toen de remmen niet meer vastliepen), of dat het toeval was(?).

Bedankt voor het meedenken.

Volgens mij bleef je rempedaal gewoon hangen.
Verklaart alles.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Falcon

Uiteindelijk bleek het een samenloop van omstandigheden: remschakelaar niet lekker en remklauwen vastgelopen.
Nieuwe remklauwen erop laten zetten en schakelaar gereviseerd. Nu OK.