Een tweede leven voor een vergeten oude 850

Gestart door xhlr, 03-03-2010 23:11:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xhlr

Wie ben ik?
Ik ben een 27-jarige student/onderzoeker die ooit begon met een Volvo 440. Had altijd gedacht een Japanner te rijden, maar de 440 die bij mij in de wijk stond was gewoon een plaatje :)
Ruim 5 jaar rijplezier van gehad, maar na 4 ton op de teller had hij wel zijn dienst gedaan. Met minder dan 300 euro dagwaarde kreeg ik de kans om hem in te leveren voor de slooppremie (een maat van mij kocht een jonge auto recentelijk).
Ik kwam voor onderdelen voor de 440 regelmatig bij Svala Leiderdorp, en kreeg op een dag te horen dat er nog een 850 in de bedrijfsvoorraad zat. Hij was ingeruild door de vorige eigenaar (een directeur van een lokale aannemer hier) voor een V70, en stond sinds korte tijd op het terrein van Svala. Na een ritje gemaakt te hebben was ik helemaal verkocht! Had nooit gedacht dat ik ooit een automaat zou rijden, maar ik wende er gauw aan.

Wat voor een 850 is het?
Het is een 2.5 10v uit '94 (B5252FS blok), en rijdt als een zonnetje. Vooral voor de lange afstanden (ik rijd dagelijks van Leiderdorp naar Rotterdam) is het een genot, wat dat betreft is het een kilometervreter. Nadeel is natuurlijk het hoge verbruik, maar dat neem ik voor lief. Onlangs had ik last van een lichte olielekkage, en na het te laten onderzoeken door de garage bleek de krukaskeerring aan de automaat-zijde versleten te zijn. Laten vervangen voor een fiks bedrag, maar ik was blij dat alles weer in orde was. Echter, na op deze forum de nodige topics te hebben gelezen blijkt deze keerring niet zomaar te verslijten! Het vertoonde alle bekende symptomen van een verstopte carterventilatie (mayo aan de vulpeilstok, ploffende/kuchende rook uit de vulpeilbuis bij stationair, dansende vuldop), en ik baal nu achteraf een klein beetje dat ik dat niet eerder heb schoongemaakt/vervangen (het zou me een smak geld hebben bespaard op de krukaskeerring). Ach ja, het moet maar zo gebeuren denk ik, want ik was toen nog niet op de hoogte van de veel voorkomende 850-gebreken.

Wat ga ik er mee doen?
Ik ben blij dat de kilometerheffing voorlopig van de baan is, want dat zou mij praktisch failliet maken als ik zou blijven doorrijden in de 850. Voorlopig ben ik van plan om hem goed te verzorgen, er zijn nog genoeg kleine dingetjes aan de auto die aandacht verdienen. Volgende week wordt de carterventilatie schoongemaakt/vervangen en worden alle remschijven/remblokken vervangen.
Heb op deze forum al veel mogen lezen en leren van de bestaande topics, ik hoop zelf ook een waardevolle bijdrage te kunnen leveren :)

Foto's heb ik even snel genomen in de avond, ik zal deze updaten zodra ik daar de kans toe krijg.




henry classic v70

Welkom op het forum xhlr...
Laat z'n 2e leven er vooral geweldig uitzien ;D
Leuk intro en natuurlijk meteen foto's, helemaal goed
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

VolvoDeMio


Piere

Citaat van: VolvoDeMio op 03-03-2010 23:43:46
Wát een introductie!  :eusa_clap:
Welkom!

Couldn't agree more!

Welgekomen man :)
Mooie wagen ;)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

VolvoDeMio


thuur

Welkom, mooi verhaal!

Een lekkende keerring is toch niet meer te redden, je trekt het hooguit nog een jaartje of twee met een redelijk zwetende ring en verminderde carterdruk. Hij zal uitharden en geen druppel meer tegenhouden. Dat was dus geen weggegooid geld ;)


Gr 8)

GeertM2

Nette wagen. Veel plezier ermee.

Tipje: vervang die grijzel koelvloeistofresivoir-dop door een groene... Die grijzen gaan vaak kapot.

RemkoT5

Heel veel rijplezier en welkom op het forum.

razorx

Citaat van: GeertM2 op 04-03-2010 00:40:32
Nette wagen. Veel plezier ermee.

Tipje: vervang die grijzel koelvloeistofresivoir-dop door een groene... Die grijzen gaan vaak kapot.
gewoon meteen doen.
Net zoiets als de carterontluchting. Plichten of zo. ;)

Leuke intro en welkom op het forum!

En natuurlijk vele veilige kilometers.

Gr.
Y.

xhlr

#9
@VolvoDeMio
Inderdaad, ik was in mijn *ahem* tienerjaren een fanatieke online gamer, en koos mijn nick ooit eens op een blauwe maandag met een jointje op. Heb het sindsdien maar zo gehouden :)

@thuur
Hmja, je hebt gelijk. Vroeg of laat zou ik er toch aan moeten geloven. Wie weet wat er nog meer voor schade had kunnen optreden als die keerring het nog wat langer zou volhouden, want de carterventilatie had ik sowieso al over het hoofd gezien.

@GeertM2
Dank voor de tip, dat zal ik gelijk doen wanneer ik weer wat onderdelen ga halen.

@razorx
Hehe, plichten.....misschien moeten we eens een keer een Volvo 850-manifest opstellen met alle "plichten" voor de beginnende 850-rijder ;)

@all
Dank voor de leuke reacties. You make it feel like joining a family! :eusa_clap:

Volvo850 93

Mooie roffel en veel plezier ermeer

Mvg