P- en N-stand automatische versnellingsbak; hoe te gebruiken?

Gestart door VolvoDeMio, 08-03-2010 00:13:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

VolvoDeMio

Bij het parkeren gebruik ik standaard de handrem.

Bij mijn handbak gebruikte ik de versnelling zelden bij het parkeren.

Nu geeft de handleiding van mijn V70 aut. aan dat de bak bij parkeren in de p-stand gezet moet worden.

Mijn vraag is nu of dat niet net zo goed (of beter zelfs) in de n-stand geparkeerd kan worden.

:eusa_think:

elianmars

#1
Ik weet eigenlijk niet (meer) of het zo was, maar volgens mij krijg je de sleutel niet uit het contact als de wagen niet in P staat.

Als ik het me goed herinner, kun je sowieso niet starten als-ie niet in P staat.



Superskunkie

#2
P= Parking
N= Neutraal
D= Drive
R= Reverse
1,2 & 3 zijn bergversnellingen

Tonnie

elianmars


Superskunkie

Reverse, dat was het denk ik  :eusa_doh: haha ;D

Bij mijn 850 kan ik hem starten in neutraal en in Parking.
Derest kan denk ik niet voor zowel dat de auto meteen begint te rijden, als dat je dan een starteffect krijgt net zoals je in de eerste versnelling je auto start zonder de koppeling in te trappen.
Dan krijg je een prius effect, rijden op een elektromotor  :evil:
Citaat van: elianmars op 08-03-2010 00:45:11
Citaat van: foeksiefoeks op 08-03-2010 00:43:31

R= Rewind




Zit er een cassettebandje in?  ;D

Ik denk dat je reverse bedoelt  ;)
Tonnie

elianmars

Wat betreft het starten, je hebt inderdaad gelijk. Ik heb (weer eens) niet goed gelezen. Er staat wel in het boekje dat je eigenlijk moet starten met de wagen in de P stand, maar verderop staat dat de motor ook te starten is in de N stand.

elianmars

Oh ja, ik zou trouwens altijd de wagen in een versnelling laten staan met een handbak en in de P stand met een automaat.

Zo betrouwbaar zijn onze hand/parkeerremmen nou ook weer niet  :eusa_shhh:

irian paul

afgezien van het feit dat je een automaat rijd, ik gebruik de handrem nooit (in nederland) om te parkeren.

altijd in zijn 1 en dat heeft me nog nooit opgebroken (klop klop op hout)

The Saint

P is natuurlijk niet voor niets "Parking". Dat wil niet zeggen dat je je handrem daar niet bij kan/mag/hoeft te gebruiken. Ik doe het altijd wel.

Voor een (naar inschatting) kort stoplicht/stilstand (enkele seconden) houd ik de handle in "D" en mijn voet op de rem, duurt het langer, dan schakel ik naar "N". Bij stilstand op een hellende weg naar boven laat ik de handle meestal in "D", dan blijft de auto stilstaan zonder te remmen.

Misschien is bovenstaande niet volgens het boekje (zou het niet weten), maar kwaad kan het niet, getuige mijn vele kilometers in vele jaren achtereenvolgens 850 T-5 automaat, V70R automaat, C70 T5 automaat en V70 R AWD automaat. En nóóit problemen met de automaat gehad.
No shirt no shoes, no pinball

)()()sT

Citaat van: elianmars op 08-03-2010 00:26:15
Ik weet eigenlijk niet (meer) of het zo was, maar volgens mij krijg je de sleutel niet uit het contact als de wagen niet in P staat.

Als ik het me goed herinner, kun je sowieso niet starten als-ie niet in P staat.

Kom kom Marcel, dan had je wel een heel speciale 850  ;D
Starten lukt idd. alleen in P en N, in de rest gebeurt er niks (zoals ik de laatste tijd stond te klooien met een defecte PNP).
Sleutel krijg je er alleen niet uit bij de latere modellen (MY99) en later.

Ik parkeer altijd in de P, en afhankelijk van de plek de handrem erbij.
Het is toch wel verstandig om je (fragiele) handrem regelmatig te gebruiken om te helpen voorkomen dat ie vastkoekt  :evil:

VolvoDeMio

Ik begrijp dat het parkeren in de versnelling (p bij aut en bijv. 1 bij handbak) zéker in een auto waarbij de handrem op andere wielen werkt een extra beveiliging is.

Maar het kán dus wél.....

De reden dat ik bij handbakken de versnelling (op hellingen na) niet gebruik heeft te maken met het volgende:
Als mijn auto een duw krijgt van een andere auto die bijv. voor of achter me komt parkeren, dat dan de motor (via de versnellingsbak) zou kunnen beschadigen als deze beweging de motor tegen de draairichting in laat draaien....

hopelijk begrijpelijk geformuleerd; net wakker.





elianmars

Citaat van: )()()sT op 08-03-2010 08:34:43
Kom kom Marcel, dan had je wel een heel speciale 850  ;D
Starten lukt idd. alleen in P en N, in de rest gebeurt er niks (zoals ik de laatste tijd stond te klooien met een defecte PNP).
Sleutel krijg je er alleen niet uit bij de latere modellen (MY99) en later.


Mijn 850 was ook heel speciaal  :eusa_snooty:


Het verhaal van de sleutel wist ik echt niet meer, dus even het boekje van mijn wagen erbij gepakt. Daar stond het dus ook in. Maar dat is een boekje van een 99'er  ;D

petrolhead

Ik heb er 1 die van MY'00 is. Bij neutraal krijg je de sleutel er iid niet uit.

Ik heb een post (topic) gelezen waar geadviseerd wordt om ook de handrem te gebruiken bij P stand. Als het hard gaat vriezen niet gebruiken zou ik zeggen.
De versnellingbak in zijn N zetten, daarna handrem erop. Rem los en dan pas in de P. Hiermee belast je de bak het minst. Zo doe ik het meestal.

cas

heeft het niet iets te maken ook met het feit dat de auto in de P moeilijker te stelen is. als je hem jumpstart, maar zonder sleutel. en dan in een versnelling wilt zetten, kan het niet.  ( nou stelt het niet zo veel voor, maar je moet toch wel een stuk middenconsole wegslopen wil je dat beveiligingetje eruit halen) 

ik zet mijn auto's  altijd eerst weg in de P. bijna dan.... niet op een  helling, want dat vind dat pikkie in de versnellingsbak niet leuk. die is maar minimaal, en als deze breekt als JIJ er niet inzit. dan gaat hij rollen.  :eusa_dance:

en verder, is het ook niet handig om je auto eerst in zijn P te zetten als je op helling staat omdat je hem er dan weer moeilijk uitkrijgt, omdat dat " pikkie" onder druk staat, en dus weer de kans hebt dat je hem breekt. MET gevolg, dat er iets in je bak rondzwerft wat schade kan toebrengen....

dus op hellingen handrem ( en DAN in de P ) , en vlakke ondergronden de P met evt de handrem later erbij.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Piere

Citaat van: cas op 08-03-2010 09:50:31
heeft het niet iets te maken ook met het feit dat de auto in de P moeilijker te stelen is. als je hem jumpstart, maar zonder sleutel. en dan in een versnelling wilt zetten, kan het niet.  ( nou stelt het niet zo veel voor, maar je moet toch wel een stuk middenconsole wegslopen wil je dat beveiligingetje eruit halen) 

ik zet mijn auto's  altijd eerst weg in de P. bijna dan.... niet op een  helling, want dat vind dat pikkie in de versnellingsbak niet leuk. die is maar minimaal, en als deze breekt als JIJ er niet inzit. dan gaat hij rollen.  :eusa_dance:

en verder, is het ook niet handig om je auto eerst in zijn P te zetten als je op helling staat omdat je hem er dan weer moeilijk uitkrijgt, omdat dat " pikkie" onder druk staat, en dus weer de kans hebt dat je hem breekt. MET gevolg, dat er iets in je bak rondzwerft wat schade kan toebrengen....

dus op hellingen handrem ( en DAN in de P ) , en vlakke ondergronden de P met evt de handrem later erbij.

Pikkie, pikkie, pikkie, is dat niet gewoon een rem die in je bak zit ipv een pen die je ergens inschuift? Dacht altijd dat het een rem was die je aanspande rond je secundaire as...

Persoonlijk zet ik een auto nooit op handrem als ik'm voor lang stil zet. Altijd in versnelling of P, handrem gebruik'k enkel als ik een auto al draaiend even moet parkeren.
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/