Indicatie slijtage koppeling

Gestart door Garrett, 08-03-2010 19:47:23

Vorige topic - Volgende topic

Garrett

Hallo,

Kun je ergens zien of je koppeling aan vervanging toe is?
Bijv door een inspectie gat.

gr Garrett

Ronald21

Aangrijppunt te hoog, zwaar ontkoppelen, slippen, vreemde geluiden

Is het de eerste koppeling nog en hoeveel km heb je al erop zitten ?
347 000 is een mooi getal om koppeling te wisselen.

Probeer eens te onluchten en vloeistof te verwisselen . Kan ook al schelen. let wel , wel op de goede manier (ff zoeken op forum).

henry classic v70

Of het ook geldt voor een diesel weet ik niet precies maar een redelijke indicatie is in z'n 4e versnelling en dan flink op 't gas
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

jan piet

Citaat van: henry classic v70 op 08-03-2010 21:17:14
Of het ook geldt voor een diesel weet ik niet precies maar een redelijke indicatie is in z'n 4e versnelling en dan flink op 't gas

Dan gaat ie gewoon harder  :eusa_shhh:

Of bedoel je terwijl je de koppeling ingetrapt houdt? Ken de test niet, ken alleen de zgn staltest bij een automaat die inhoud:  Voet op de rem, gas tot ongeveer 2500 r/pm en als ie dan niet zachtjes doortrekt heb je de beste tijd wel gehad. Wat overigens niks zegt over de andere verzetten in de automaat.
Gr,JP

henry classic v70

Overschakelen van 3 naar 4, koppeling wel gewoon laten opkomen natuurlijk en in een keer vol gas geven, als het "versleten" is dan gaat 'ie slippen. Dat merkte ik althans met de 426 vorig jaar, bij gewoon gas geven merk je het niet en kwam er eigenlijk achter toen er een aanhanger (met wat huisraad) achter zat. Zonder de aanhanger merkte ik het alleen bij plotseling gas geven in z'n 4 (invoegen op de snelweg bijvoorbeeld)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

jan piet

Citaat van: henry classic v70 op 08-03-2010 21:28:28
Overschakelen van 3 naar 4 en in een keer vol gas geven, als het "versleten" is dan gaat 'ie slippen. Dat merkte ik althans met de 426 vorig jaar, bij gewoon gas geven merk je het niet en kwam er eigenlijk achter toen er een aanhanger (met wat huisraad) achter zat. Zonder de aanhanger merkte ik het alleen bij plotseling gas geven in z'n 4 (invoegen op de snelweg bijvoorbeeld)

Vraag mij toch af of dat standaard is. Mijn drukgroep ging erg zwaar (pedaal spaarde een sportschool uit, maar t ziet er nogal lullig uit 1 gespierd been en 1 staak) en zeker in de file geen pretje. Géén krakende versnellingen en géén slippende versnellingen. En reken er op dat ik vaak stevig gas geef...
Dat zware pedaal is imo een betere indicatie dan hetgeen wat je nu omschrijft lijkt mij toch meer exemplarisch. Anderen die hier op kunnen aanvullen????
Gr,JP

thuur

De plaat gaat gemakkelijk 3 tot 3,5 ton mee, het is juist de drukgroep die voortijdig het loodje legt. Een 2 ton zit er wel in, maar dat vaak gaat gepaard met:
- moeilijk in de 1 en R
- zwaar pedaal
- jankende, piepende en rammelende geluiden

Een versleten plaat wordt dunner, en dus zal je aangrijpingspunt hoger liggen. Maar bij een hydraulische koppeling merk je dat niet zo erg als bij een koppeling met een kabel. Slippen op de snelweg bij volgas in 4 en 5 is typisch voor een te dunne plaat. Een andere eenvoudige test is vlot wegrijden in de 3. Als de motor afslaat is de koppeling nog wel goed.

Gr 8)

Misha

Bedoelen jullie hoog ? of juist laag (Diep onderin)
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

blacky112

als de koppeling hoog zit( dus bijna voet eraf) dan moet je je zorgen gaan maken of de platen nog voldoende zijn,zit hij helemaal onderin dan kunnen er andere problemen zijn , het aangrijp punt moet ongeveer in het midden zitten,je heb naast het weg rijden in de 3 ( als het goed is slaat de moter af) auto op de handrem en weg rijden als het goed is slaat de auto direct af .