Yellow Banana's 850 T-5R page

Gestart door Johann, 24-10-2002 19:26:52

Vorige topic - Volgende topic

Johann

Reitse

Very very nice! :D

Edwin

Leuke site Tom, enne zie ik het nou goed dat die hele tribune vol met mensen zit daar op Zandvoort?? Tof man! ;D

gr. Edwin.  8)

Gelebanaan

Bedankt voor jullie reacties!  [smiley=cwm1.gif] Het moest er toch een keer van komen ;D. Erg verslavend kan ik wel zeggen.

Edwin, inderdaad volle bak in Zandvoort en erg gaaf! Jammer dat we maar twee keer konden rijden.

Fokke 01.01.005

wat heb je nou in je linkerventilatierooster zitten? je verklikker?
AK400-AZ250-R5-343DL-345GL-244DL-244GL-244GLE-854GLT-854GLT+854R+C70c

Gelebanaan

Nee, mijn EBC (Electronic Boost Controller) ;D

Johann

CiteerNee, mijn EBC (Electronic Boost Controller) ;D

Heb je de warning ingesteld?
Dan is 't toch een zware voet verklikker? toch?
Wees nu eens eerlijk...? ;)

Gelebanaan

:D :D Hij wordt er echter niet minder zwaar van! Ik moet er maar mee leren leven.  ;)

phil

Hey banaaannnn,
Is het dat nou echt, zo'n extra radiootje in je ventilatie ?
effe serieus, ik begrijp dat ik er eigenlijk ook aan moet, anders hou ik jullie niet meer bij ;D  Ik neem aan dathet book werkt op een V70

Gelebanaan

Tsja, ik ben er zeer content mee. Bij rustig verkeer standje 1: 0.75 bar en rustig cruisen. Stand 2 en beetje doorrijden op de snelweg. Stand 3 en 4 gummen  :o. Wat mij betreft een aanrader! ;D

Johann

CiteerHey banaaannnn,
Is het dat nou echt, zo'n extra radiootje in je ventilatie ?
effe serieus, ik begrijp dat ik er eigenlijk ook aan moet, anders hou ik jullie niet meer bij ;D  Ik neem aan dathet book werkt op een V70

Phil,

Je kunt ze zo wel bijhouden. ;D

Effe zonder gekheid, het ging mij er in eerste instantie niet om om meer turbodruk te hebben maar minder...
Ik weet niet hoeveel druk jouw R doet op dit moment maar met een BC is 't niet verstandig om maar ongeperkt de druk op te schroeven.
Ik dacht dat Tom 1,2 bar maximaal doet en Marc 1,3 bar maar beiden hebben een chip die dit wel aan kan.
Waarschijnlijk doet jouw R ongeveer 1,1 met een piek naar de 1,2 bar en daar staat de brandstof ook op afgesteld, je zou anders RICA even moeten bellen.
Mijn S60 chip is op de rollenbank ingeregeld tot ongeveer 1,6 bar.
Zoals je misschien wel verschillende malen gelezen hebt is de S60 intercooler niet echt geschikt voor die hoge drukken.
De BC is er in gezet om te kunnen testen met verschillende drukken en ben er inmiddels achter dat zowiezo alles boven de 1,4 bar het vermogen doet slinken, pieken tot 1,35 bar met ongeveer 1,3 bar constant gaat heel erg goed.
Na met de verschillende instellingen te hebben lopen klooien totdat ik een goed idee had van hoe de drukopbouw nou moet zijn heb sinds een paar weken met veel dank aan RICA een chip er in waar de druk curve precies zo loopt als ik 'm hebben wil.
Ik heb toevallig gisteren dan ook besloten om de, tweede al!, BC uit mijn auto te halen nadat ik van de week een storing in 't tractiecontrole systeem(STC) had zitten door een los zittende aandrijfas(!) waaruit bleek dat de BC voor dit management systeem veel te link is.
Het nieuwe type injectiesysteem krijgt veel te veel informatie voor andere zaken te verwerken en vaak is de druk dan ook een factor.
De tractie controle en de detonatie beveiligingen willen allemaal de druk terug regelen als 't er op aan komt en omdat de BC op zich werkt zal deze altijd proberen om de ingestelde druk te halen, ook als de ECU zegt dat 't maar 0,4 bar mag zijn zal ie bijvoorbeeld 1,3 bar willen halen.
Ook heeft de S60 net als de nieuwe V70 en S80 modellen een electronisch gaspedaal welke door de ECU in gedwang gehouden wordt en waar de BC last van heeft, alhoewel minder had het nieuwe type hier ook last van.
Het ME7.X.X syteem met de "fly by wire" gasklep heeft de standaard turbo druk regelklep gewoon nodig.
Ik denk dat een gasklep met kabel beter geschikt is voor deze toepassing.

Gelebanaan

CiteerPhil,

Je kunt ze zo wel bijhouden. ;D

Effe zonder gekheid, het ging mij er in eerste instantie niet om om meer turbodruk te hebben maar minder...
Ik weet niet hoeveel druk jouw R doet op dit moment maar met een BC is 't niet verstandig om maar ongeperkt de druk op te schroeven.
Ik dacht dat Tom 1,2 bar maximaal doet en Marc 1,3 bar maar beiden hebben een chip die dit wel aan kan.
Waarschijnlijk doet jouw R ongeveer 1,1 met een piek naar de 1,2 bar en daar staat de brandstof ook op afgesteld, je zou anders RICA even moeten bellen.
Mijn S60 chip is op de rollenbank ingeregeld tot ongeveer 1,6 bar.
Zoals je misschien wel verschillende malen gelezen hebt is de S60 intercooler niet echt geschikt voor die hoge drukken.
De BC is er in gezet om te kunnen testen met verschillende drukken en ben er inmiddels achter dat zowiezo alles boven de 1,4 bar het vermogen doet slinken, pieken tot 1,35 bar met ongeveer 1,3 bar constant gaat heel erg goed.
Na met de verschillende instellingen te hebben lopen klooien totdat ik een goed idee had van hoe de drukopbouw nou moet zijn heb sinds een paar weken met veel dank aan RICA een chip er in waar de druk curve precies zo loopt als ik 'm hebben wil.
Ik heb toevallig gisteren dan ook besloten om de, tweede al!, BC uit mijn auto te halen nadat ik van de week een storing in 't tractiecontrole systeem(STC) had zitten door een los zittende aandrijfas(!) waaruit bleek dat de BC voor dit management systeem veel te link is.
Het nieuwe type injectiesysteem krijgt veel te veel informatie voor andere zaken te verwerken en vaak is de druk dan ook een factor.
De tractie controle en de detonatie beveiligingen willen allemaal de druk terug regelen als 't er op aan komt en omdat de BC op zich werkt zal deze altijd proberen om de ingestelde druk te halen, ook als de ECU zegt dat 't maar 0,4 bar mag zijn zal ie bijvoorbeeld 1,3 bar willen halen.
Ook heeft de S60 net als de nieuwe V70 en S80 modellen een electronisch gaspedaal welke door de ECU in gedwang gehouden wordt en waar de BC last van heeft, alhoewel minder had het nieuwe type hier ook last van.
Het ME7.X.X syteem met de "fly by wire" gasklep heeft de standaard turbo druk regelklep gewoon nodig.
Ik denk dat een gasklep met kabel beter geschikt is voor deze toepassing.

Johann, weer een pracht verhaal maar de V70 van Phil zal meer overeenkomsten hebben met de 850's dan de S60's? Een electronisch gaspedaal zit er helemaal al niet op dus het lijkt mij dat een EBC met zijn Rica chip een goed werkende combinatie kan zijn. Trouwens ik heb grote twijfels dat het standaard blok van jouw S60 1,6 bar turbodruk kan verwerken?! ???

Johann

CiteerJohann, weer een pracht verhaal maar de V70 van Phil zal meer overeenkomsten hebben met de 850's dan de S60's? Een electronisch gaspedaal zit er helemaal al niet op dus het lijkt mij dat een EBC met zijn Rica chip een goed werkende combinatie kan zijn.

Lijkt mij ook maar volgens mij heeft Phil z'n R al wel een nieuwer injectiesysteem, ik weet niet of die ook zulke nukken heeft als mijn S60.

CiteerTrouwens ik heb grote twijfels dat het standaard blok van jouw S60 1,6 bar turbodruk kan verwerken?! ???

Hij heeft er al op gedraaid maar zoals ik zei gaat 't vermogen op een gegeven moment omlaag door 't opwarmen, met 't koude weer heeft ie daar trouwens geen last van.

Ik heb vanmorgen nog op 1,55 bar gereden op de ECU drukregeling met de eerdere chip versie die ik ook samen met de BC gebruikt heb. Vanmorgen is de BC er uit gehaald en de laatste chipversie er weer in gezet en hij piekt nu netjes op 1,35 bar met ECU druk regeling.
Ik verwacht dat ie bij warmer weer net onder de 1,3 bar gaat zitten.

Op de rollenbank lijkt ~1,3 bar de beste resultaten te geven maar dat zul je wel gezien hebben.

Hoogste gemeten piekdruk op mijn S60 is 1,7 bar :P
De mapping kan 1,6 bar aan maar dat wil niet zeggen dat je dat natuurlijk moet doen.
De injecteurs zijn wel groter als op de 850 T5-R en de brandstof pomp heeft ook meer capaciteit.
Ik heb zelf ook 't idee dat de turbo de inlaat staat op te pompen bij die druk waarden maar dat 't gewoon niet door de tussenkoeler gaat of iets in die geest.
Thom de Jong draaide zijn drijfstangen er uit na 't monteren van een grotere tussenkoeler dus er zit verschil tussen 1,6 bar en 1,6 bar. ???
De vorige chip had tot 3800 toeren ongeveer 1,1 bar druk om de klap er af te houden en daarboven ging ie dan omhoog en bij 4500 toeren zat ie al op ~1,45 bar en bij vochtig weer dus nog hoger.
De laatste versie loopt iets vloeiender en zit bij 3800 toeren iets hoger in druk maar dus lagere piekdruk.
Ik ben er verder klaar mee, het is welletjes zo.

Even ter info, de T5 motor kan ongeveer 350 PK aan volgens de geleerden.
Dit zou dan 420 Nm bij 6000 toeren zijn.
Ik denk dat die 420-430 Nm zowiezo wel als een bovengrens gezien mag worden.
Als 't de bak of 't blok niet is rammelen de aandrijfassen wel los... ::)
Wat 't blok kapot maakt is 't klappen van de turbo, een hoog plotseling opkomend koppel, in combinatie met veel grip want dan kan de energie alleen maar als een botte bijl in de drijfstangen weg dus draai maar lekker strak aan die wastegate arm.
Plotseling plank gas laag uit de toeren met slicks is dus af te raden.
Er zijn mensen die mij verteld hebben dat de nieuwere T5 motor andere drijfstangen en zuigers heeft maar dit is niet het geval als ik VADIS moet geloven.
De zuigers heb ik niet nagekeken maar de drijfstangen hebben nog steeds 't zelfde onderdeel nummer als de 850.

phil

Ha Johann, weet ik bij deze ook gelijk hoe het komt dat mijn bak eraanis gegaan; die 420 Nm haal ik dus ook, was toen op de warme rollenbankendag, moet dus bij wat koeler weer te overtreffen zijn, en dus de zaak kapot te laten draaien? ;)
Maw de Nm-en zijn er al, de pk-tjes nog niet helemaal ;D

Johann

Dus, zolang de wielen spinnen is 't goed ;D