toch opgelost: bokkerig lopen bij deellast bifuel koltec/necam

Gestart door zjap, 12-03-2010 11:46:51

Vorige topic - Volgende topic

zjap

Je voelt het niet zo goed, door de vloeistofkoppeling (automaat), maar hij houdt zo nu en dan wel degelijk iets in, mijn '99 er 2,4 bifuel op lpg g3. Lichtjes schokken, bij bereiken van kruissnelheid - 90 km/u. Auto loopt verder goed, trekt goed, stationair draait hij mooi. Valt af en toe wel wat ver terug in toeren bij gas loslaten, tikt dan de 500 rpm aan en komt weer terug op 950. Ik schrok de laatste keer ook nogal van het verbruik:  reed ik hiervoor nog 1 op 8,5, nu bij een rustige rijstijl 1 op 7,3.
Ik verving de bougies (origineel volvo) reeds, dit lijkt iets te helpen, maar auto bokt nog steeds nu en dan. Verder weet ik niet zo goed wat te doen nu. Voor ik van alles onderneem zou ik eerst wel wat meer know how willen hebben. Wie weet raad?  :eusa_angel: zjap. (jaap op z'n frans)

llinssen

Kan het aan de rest van de ontsteking liggen (rotor etc) dat is wat mij ooit is geadviseerd bij een probleem dat uiteindelijk een totaal andere oorzaak bleek te hebben (doorgeroeste aansturing van de schakelunit tussen gas en bezine. Of is dit een auto met penboubines etc.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Ludo

Een 2.5 10v is geen Bi-fuel. (voordat er verwarring ontstaat)

De ontsteking is belangrijk, en bestaat inderdaad uit meer dan bougies.
De terugval in toeren is vaak een vervuilede gasklep en/of stationair regelaar.
Reinigen is alvast een begin, lees even hier: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,17942.0.html

llinssen

Ludo, is dat ook op snelheid zo dat gasklep of stationairregelaar problemen geven? Dacht dat alleen bij lage toeren was?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Ludo

Nee niet op snelheid.
Dat schrijft hij ook niet.  ;)

Citaat van: zjap op 12-03-2010 11:46:51
Valt af en toe wel wat ver terug in toeren bij gas loslaten, tikt dan de 500 rpm aan en komt weer terug op 950.

llinssen

TIs maar net wat je leest....

CiteerLichtjes schokken, bij bereiken van kruissnelheid - 90 km/u. Auto loopt verder goed, trekt goed, stationair draait hij mooi.

Ludo

Als je het begrijpt is er niks mis mee.

Het licht schokken kan met de ontsteking te maken hebben, slechte verbranding, arm mengsel...

De terugval in toeren bij gas los, heeft met de stationair regelaar te maken, die moet op dat moment 'in actie' komen en de gasklep bedienen...

llinssen

Zou je dat licht schokken dan ook op benzine verwachten?

Ludo

Dat hangt af van de staat van de ontsteking.
Maar alleszins véél minder.

EVV

In je een ander topic schrijf je dat je een 2.4 motor hebt, dat zou betekenen dat je een elektronische gasklep hebt, die zou dat schokken wel kunnen veroorzaken. Die kan je zeker niet net zo simpel schoonmaken als een mechanische, en meestal heeft dat ook een stuk minder nut :(

Ruup

Zou de lambdasonde aan vervanging toe kunnen zijn? Ik had dit eerst ook en het was weg na vervanging. Gr. Ruben

tackle

schokken zijn meestal de bougies bij gas, en zeker bij die prutinstallatie van volvo zelf.

zjap

He bedankt voor alle reacties! Ik kreeg ergens anders op het forum ook al eens de tip om de verdamper eens in de revisie te doen, een aanrader na 270 tkm. Vandaag (vakantie!!) was er een goede dag voor, dus ik ging met uitgesleutelde verdamper en een revisieset van Verdampere naar mijn maatje Peter de fietsenmaker, hij heeft zo'n spoelbak met ontvetter en plenty of gereedschap. Een wegschietend borgveertje gooide nog bijna roet in het eten, maar voor een moedeloosheid zich van me meester maakte vond Peter's vrouw (die kunnen zoeken he) het veertje tussen de bak met nieuwe fietsenbellen. :eusa_dance:
Om een lang verhaal niet nog langer te maken: zelfs zonder afstelling van de verdamperdruk loopt de Bi-fuel al merkbaar "smoother". Ik hoop morgen een manometer met de pakketpost te krijgen en dan de fijnafstelling te doen. In de verdamper zit een regelklep voor de 1e (of 2e ?) trap, deze klep leek door wat vuilafzetting niet soepel meer te glijden. Ik zal binnenkort laten weten of de revisie ook resultaat heeft gehad voor het toch wel wat forse verbruik.

zjap

Hallo mededenkers.  Het enige teleurstellende is dat ik uiteindelijk toch de expert heb moeten raadplegen maar: hij loopt weer als een zonnetje, de 2.5 10v met de necam koltec.
Ik las bij een item van peter1977 ook over een oplossing van zijn stotterprobleem, de gasverdeler bleek hier de boosdoener. Na een verdamperrevisie dus ook die verdeler maar eens losgemaakt:  brandschoon van binnen! Dit was wel teleurstellend, ik zou zweren dat dit het moest zijn.
Dus op het laatst - het op 4 cilinders lopen bij deellast werd steeds erger - toch maar aangeklopt bij CBT in Doetinchem, het bedrijf van Jaap van Til. Het eerste wat hij zij na mijn verhaal: ik denk aan de gasverdeler... Volgens hem zit daar soms een vervuiling in die je niet kunt zien en die je ook niet makkelijk verwijderd, was hem nog nooit gelukt bij een hardnekkige verstopping. Het mooie van zo'n verdeler is dat er 6 aansluitpunten op zitten. Na opsporing van de cilinder die slecht mee deed de slang hiervan aangesloten op de loze poort en:  als een 5cilinder naaimachientje!!  Na aftikken van 125 euro gleed ik naar huis.  :eusa_dance:
Bedankt voor alle reacties en voor andere KoltecNecammers: doe er je voordeel mee!  Jaap.

thuur

Citaat van: zjap op 17-09-2010 10:34:44
Hallo mededenkers.  Het enige teleurstellende is dat ik uiteindelijk toch de expert heb moeten raadplegen maar: hij loopt weer als een zonnetje, de 2.5 10v met de necam koltec.
Ik las bij een item van peter1977 ook over een oplossing van zijn stotterprobleem, de gasverdeler bleek hier de boosdoener. Na een verdamperrevisie dus ook die verdeler maar eens losgemaakt:  brandschoon van binnen! Dit was wel teleurstellend, ik zou zweren dat dit het moest zijn.
Dus op het laatst - het op 4 cilinders lopen bij deellast werd steeds erger - toch maar aangeklopt bij CBT in Doetinchem, het bedrijf van Jaap van Til. Het eerste wat hij zij na mijn verhaal: ik denk aan de gasverdeler... Volgens hem zit daar soms een vervuiling in die je niet kunt zien en die je ook niet makkelijk verwijderd, was hem nog nooit gelukt bij een hardnekkige verstopping. Het mooie van zo'n verdeler is dat er 6 aansluitpunten op zitten. Na opsporing van de cilinder die slecht mee deed de slang hiervan aangesloten op de loze poort en:  als een 5cilinder naaimachientje!!  Na aftikken van 125 euro gleed ik naar huis.  :eusa_dance:
Bedankt voor alle reacties en voor andere KoltecNecammers: doe er je voordeel mee!  Jaap.

Dus hij heeft de verstopping laten zitten? Heeft dat geen gevolgen?

En is er naar de andere aansluitingen goed gekeken? Het lijkt me sterk dat er juist maar 1 kanaal verstopt..

Gr ???