kachelventilator doet niets meer (opgelost!was kachelweerstand)

Gestart door Pepijnwk, 14-03-2010 17:31:51

Vorige topic - Volgende topic

Theostek

433 is de kachel aanjager (zal te zwaar draaien)
De andere storing zou de sensor kunnen zijn wat kapot is en het ventilatortje niet draait.

Als het signaal te hoog is heeft de sensor een te hoge weerstand NTC (negatieve temperatuur coëfficiënt) m.a.w als de temperatuur stijgt daalt de weerstand, daalt de temperatuur dan stijgt de weerstand.
voorbeeld: stel het meet bereik van de sensor ligt tot -40 °C dan heeft de sensor een hoge weerstand, bij 30 °C een lage weerstand.
Nu is bij jouw het signaal te hoog, wat wil zeggen dat de sensor bijvoorbeeld het meet bereik van -50 °C meet.
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

thuur

Current too high is te veel stroomverbruik van de fan. M.a.w. deze draait te zwaar. Kost je je kachelweerstand als je dat niet oplost.

Gr :-\

Pepijnwk

Thx,

ik ga achter een nieuwe fan aan. Wel gek hoor want hij ziet er echt uit als nieuw! Ik zie soms plaatjes van die vieze vervuilde dingen en die van mij zit geen stofje op......... Echt als nieuw maar blijkbaar wel iets te zwaar. Ik heb ook al met wd40 geprobeerd maar dat geen effect. Gekke is ook dat de motor uit 2005 komt! Hij is dus al een keer vervangen.... Origineel volvokapjes en stikker van Volvo Behr France en er zity een Valeo motor in. Wellicht zijn dit slechte vervangers?
Volvo 740 gle aut, volvo 740 gl , Volvo 940 GLE 440.000 , Volvo 850 GLT 240.000,
Volvo V70 T 335.000, Volvo 245 1980 310.000

Theostek

Kijk ook naar je interieurfilter of die niet zwaar vervuild is?

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Pepijnwk

Interieur filter was inderdaad wel vies! Deze heb ik weer gestofzuigd en ik voel wel prima de zuigkracht er door heen gaan. Het lijkt me sterk dat de aanjagermotor daar niet meer van kan aanzuigen.
Gaat er ergens een signaal dat de aanjager niet meer mag draaien?

Ik heb namelijk de aanjager gewoon los (niet vastgeschroefd) maar wel aangesloten waardoor het filter dat eventueel verstopt is geen invloed meer heeft. Maar hij doet nog styeeds niets. Wel is de airco sensor niet meer aanwezig. Die is stuk en heb ik eruit gehaald. Maar volgens mij zou de aanjager dan gewoon wel moeten draaien.......
Wat ik wel vreemd vind is dat de aansluiting van de aanjager nog steeds maar iets van 8 volt geeft of is dat normaal?
Volvo 740 gle aut, volvo 740 gl , Volvo 940 GLE 440.000 , Volvo 850 GLT 240.000,

Pepijnwk

Het is opgelost!!!!
Ik mocht bij  Sjoerd Jager in Gorredijk alles uitwisselen tot ik de boosdoener had gevonden :eusa_clap: :eusa_clap:. En het bleek de kachelweerstand te zijn! Gelukkig niet de ecc unit of de motor zelf. Daar zouden meer kosten bijkomen!

Ik ben dus weer helemaal happy en hoef nu 's morgens niet meer met koude handen te rijden! :)

jullie allen bedankt voor de tips!!!!

UserID6342

Super van Sjoerd !!  Goede service is heel wat waard.

cas

grrrr.... ik heb een vrij NIEUWE motor. ( paar maanden oud) en een andere weerstand. en nu toch nog een totaal niet werkende kachel. ook niet op de hoogste stand...... morgen maar weer onder het dashboard duiken. 
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Ronald21

Citaat van: cas op 13-04-2010 00:25:04
grrrr.... ik heb een vrij NIEUWE motor. ( paar maanden oud) en een andere weerstand. en nu toch nog een totaal niet werkende kachel. ook niet op de hoogste stand...... morgen maar weer onder het dashboard duiken. 

relaistje en/of contacten onder dashboardkastje  gecorrodeerd/verbrandt ?

krijgen nl een hoop stroom bij een moeizaam draaiende ventilator motor.

Of gewoon stekker los/vast.

mvg