kachelventilator doet niets meer (opgelost!was kachelweerstand)

Gestart door Pepijnwk, 14-03-2010 17:31:51

Vorige topic - Volgende topic

Pepijnwk

Ineens is de kachelventilator ermee opgehouden!
Een tijdje geleden al de aircosensor schoongemaakt en daardoor knipperde de lampjes al niet meer maar sinds gisteren doet de ventialtor echt helemaal niets meer!
Ik heb een V70 uit 1997 met ECC. Ik heb de ventilator al uitgebouwd en rechtstreeks op 12 volt aangesloten en dan draait hij als een tierelier.  De airco sensor heb ik eruit gehaald en die is nu helaas echt stuk. Daar heb ik een andre voor besteld (2e hands) maar wat is nu wijsheid en wat kan het zijn?

Ik lees zaken als kachelweerstand, en een een of ander relais. Waar zit dat relais en hoe kan ik dat herkennen? DAn kan ik even voelen of hij het nog doet...

Zoals het er nu voorstaat ga ik een kachelweerstand kopen en een nieuw relais en een nieuwe sensor dan heb ik alles wat het kan zijn bij de hand en kan ik het [probleem oplossen. Echter ik weet dus niet waar het relais zit en hoe het er uit ziet.

Ik hoor graag van jullie of het nog andere zaken zouden kunnen zijn!

Alvast bedankt voor jullie reacties!!!!
Volvo 740 gle aut, volvo 740 gl , Volvo 940 GLE 440.000 , Volvo 850 GLT 240.000,
Volvo V70 T 335.000, Volvo 245 1980 310.000

Turbo-Geek

Wat wellicht het makkelijkste is is om de motor uit te bouwen, dan heb je namelijk ook toegang tot de weerstand (zit naast de motor) en dan kan je de motor testen door er gewoon 12V op te zetten.
Daar waar de hoofd connector erop gaat zitten 2 pennetjes en zet daar dan spanning op, niet nodig om de electromotor uit de behuizing te halen.
Als hij draait dan kan je verder zoeken.
De motor is simpel te testen (in tegen stelling tot de weestand) en ze gaan wel vaker stuk, alhoewel ze meestal langzaam sterven (piepen) en dan vastlopen.

Op deze manier sluit je makkelijk 1 onderdeel uit en bespaar je je evt extra kosten door iets te kopen wat nog gewoon werkt.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Pepijnwk

@Turbo Geek,

dit heb ik al gedaan. De motor draait als een tierelier. Deze ziet er ook nog erg mooi uit en piept helemaal niet.
Maar bedankt voor je reactie!
Volvo 740 gle aut, volvo 740 gl , Volvo 940 GLE 440.000 , Volvo 850 GLT 240.000,

francois

wat voor een foute code heb je

zelf denk ik dat je de kachel weerstand stuk heb

gr

Pepijnwk

Foutcode heb ik niet ik heb niet zo'n odb2 uitlees apparaat.

Pepijnwk

Net heb ik even de spanning gemeten die aan de kachelventilator wordt gegeven. Deze is slechts 8 volt!!!

is het dan de kachelweerstand? Of kan het dan ook nog het relais zijn?.....
Is er wel een kachelweerstand bij een v70 uit 1998 met ecc??

Theostek

V70 heeft ook een weerstand, dashboard kastje verwijderen. (meen dat hier een draadje over bestaat)
Relais zou aangegeven moeten staan in het handleidings boekje van de auto.

Het kan ook iets anders zijn buiten de andere feiten, het probleem kan ook bij de temperatuursensor(en) (NTC) liggen die een te hoge weerstand heeft.
Veel gebruikers hebben de climate control altijd op "auto" staan,  als de waarde van de temperatuursensor(en) wegvalt wordt een vervangwaarde van 10 °C genomen zodat het systeem toch werkt maar er is op dat moment geen lucht circulatie meer (aanjager).
Normaal gesproken als de weerstand stuk is werkt de aanjager alleen nog maar op de hoogste stand, deze gaat niet over de weerstand maar over de nominale werkspanning van 12 volt.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Pepijnwk

bedankt voor je reactie!

Dit zou betekenen dat het in eerste instantie niet bij de weerstand gezocht zou moeten worden.

De temp sensor is inderdaad stuk althans de airco sensor die in het dashboard zit. Zou die dit kunnen veroorzaken? Of zo het door een andere sensor kunnen komen?

Zoals je merkt ben ik opzoek naar slim dingen aanpakken. Relais en kachelweerstand vervangen kan natuurlijk maar een beetje zonde van het geld als het vceel logischer is om andere zaken te checken.

thuur

Als de fan draait op 12V weet je nog steeds niet hoeveel stroom deze trekt. Een nieuwe kachelweerstand gaat, als het te veel is, dan net zo gemakkelijk stuk als een oude.

Het is slim om eerst de foutcodes uit te lezen voordat je blind een hoop zaken gaat vervangen.

Gr ;)

Cesar

Ik kan de airco wel even voor je uitlezen 8)

sjarrel2

Pepijn,

Ik heb m'n ODB kabeltje bij me. We hadden toch de software op je laptop gezet? Je zou tussen de middag ff snel hier langs kunnen rijden, lezen we hem even uit.

Gr,
Kees

Theostek

Het kan met het 1 of ander te maken hebben, dat is nu het leuke en fijne ervan met ecc.

Toch moet ik zeggen wat thuur vermeld ook kan kloppen, hiermee bedoel ik te zeggen dat een weerstand niet zo maar defect gaat.
Je moet dit zien dat de aanjager zwaar loopt en meer vergt dan is toegelaten, vergelijk het met een haar föhn! 
Sluit de achterkant af van de haar föhn en je merkt dat ie moeite heeft ermee en wil toch zijn vermogen leveren, en dat lukt niet meer.
Op dat moment wordt de weerstand niet meer gekoeld en ploft.

Dit kan ook door een verstopte interieur filter veroorzaakt worden!!

Pepijnwk

Ik heb de foutcodes uitgelezen  Nog bedankt Kees! enbedankt voor het aanbod Cesar!

de foutmeldingen zijn:
ECC-124 Passenger compartment temperature sensor signal high         
ECC-413 Fan motor pass comp temp sensor, Signal too high             
ECC-433 Blower fan motor, Current too high 

kan iemand dit herleiden tot wat vervangen moet worden?

Ik hoor het graag!!

Theostek

Wil er niet verder over uitbreiden, je hebt op alle foutmeldingen staan dat het signaal te hoog is !

Dus te hoge weerstand, wil zeggen te koude registratie.

Pepijnwk

Signaal is te hoog van van alles maar wat is daar nu aan doen? Hoe kan dat nou dat het signaal te hoog is.  ??? zou de ecc module stuk zijn??.....

Ik hoor graag van iemand die een idee heeft.