V70® Pearl Saffron, de 528i en de Swift...

Gestart door t_w, 14-03-2010 23:18:05

Vorige topic - Volgende topic

classicT5

Herkenbaar met die handrem. Theorie weet ik wel, eerst in de auto bij de handle zo los mogelijk. Dan bij je achterwielen stellen tot die net niet aanloopt. Dan bij je handremhandle verder stellen.

Kan het moeilijk zo even omschrijven, maar heb de constructie bestudeerd en dat is niet de meest logische handrem op onze volvos. Daardoor heb je dat gedoe met dubbel stellen (binnen en buiten).

Bij mij rolt die ook nog naar achter ondanks nieuwe schoenen, was eigenwijs en gewoon gemonteerd zonder eerst na te kijken hoe het hoort bij een volvo... Heb het bij andere autos heel vaak gedaan, maar dan kom je volvo tegen en is je ervaring niet goed genoeg ;-)

The Volvoboy

Die van mij hetzelfde verhaal: vooruit prima en achteruit niks.... :eusa_wall:
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Ludo

t_w

Hoewel ik het zee anker serieus overwogen heb, toch nog maar weer eens de tip van Ludo opvolgen...

Ondertussen een ander vaag remmenprobleempje waar ik niet van af kom. Trillende achteras bij het remmen, ook met nieuwe blokken schijven: zie dit topic...

petrolhead2.5

ik blijf dit topic ff volgen, bij mij recent kabels vernieuwd schoentjes 1 jaar oud, met de sleurhut (wij zeggen SLEPKÖKN in Twente) op een 15% helling gestaan in Kroatië maar hij rolde wel langzaam achteruit met 1.000kg aan de haak, heel IRRITANT, dus met veel gevoel m'n nieuwe koppeling maar niet te veel belast en de bandjes maar ff laten roken  :o ::) ware het niet dat deze er ook nieuw op zijn gegaan voor de vakantie, de firma BRIDGESTONE is me dankbaar  :eusa_wall: ff serieus, ik had ze zo maximaal mogelijk opgesteld zonder dat de remmen aanliepen, kan dus misschien alleen nog iets bij het wigje van de kabel veranderen. Let wel als solo auto geen problemen.

triton

Mijn handrem werkt perfect ,
Eerst de spanner in het middenconsole los en dan de handrem stellen bij de achterwielen zodat ze net aanlopen.
Of zo dat je weerstand voelt.
Dit proberen aan beide zijden met gelijke weerstand te doen.
Dan in de auto je handel zo spannen dat deze bij 2 tandjes al aangrijpt (dus niet verder kan ) .
Terug naar je wiel en weer voelen of deze draait aan beide zijden, desnoods even wiel erop.
Handrem weer lossen binnen.
Kijken of hij weer weerstand heeft en dan gewoon dichtmaken.
De minimale weerstand ( lichtjes aanlopen ) is binnen een paar kilometer weg.
Professioneel raddraaier

t_w

Net als vorig jaar, maar even een 'vakantieverslag'...

In iets meer dan 2 weken tijd, 3800 km op de teller gezet.

Heerlijk op vakantie geweest naar Italië.
Eerst een paar dagen in een hotel in Rome, als city trip, om daarna iets terug naar het noorden te rijden en nog even lekker op een camping in Toscane neer te strijken...
Nu zal ik jullie niet vervelen met vakantie belevenissen, dus voornamelijk wat 'Volvo gerelateerde info' ;)

In 2 dagen heen gereden. Dag voor vertrek nog een verjaardag thuis, waardoor het me verstandiger leek om de laatste voorbereiding 's morgens te doen en in de middag weg te gaan. Een tussenstop in een hotelletje in Oostenrijk. Tweede dag verder door Oostenrijk en door naar Rome.
Laatste paar keer dat we naar Italië waren gereden waren we veelal door Zwitserland gegaan en wilde deze keer maar eens wat anders, dus voor de Brenner gekozen...

De term 'doorrijden' is niet meer van toepassing. Ondanks dat we geen enkele file hebben gehad (!), rijd je in die Heimat van Baustelle naar Baustelle... Een gemiddelde van iets meer dan 100km/h incl stops is dan nog wel goed te noemen.
In Italië en Oostenrijk stonden dusdanig veel snelheidscontroles langs de weg, dat ik me daar ook maar netjes gedragen heb. Vond trouwens dat men zich sowieso netjes aan de snelheid hield op de Italiaanse snelwegen. Een enkeling die je met (veel) hogere snelheid voorbij vloog...

Rijden in Rome is wel een leuke uitdaging... Er is daar geen auto die niet beschadigd is...
Nu ben ik in Chennai (India) geweest, dus dan ben je wel wat chaos qua verkeer gewend zul je zeggen (ik heb daar uiteraard niet zelf gereden, dat leek me pure zelfmoord ;) ).
Maar op het moment dat je met je eigen 'trots' in Rome rond rijdt, moet ik bekennen dat 'spannend' wel een redelijk doeltreffende term is!
2 baans wegen in de binnenstad, stoplicht, met 4 auto 's naast elkaar, plus nog wat scooters / motoren... Dan kom je wel ogen te kort om alles in de gaten te houden ;) . Zolang je vooraan staat is er niet zo veel aan de hand.
Gewoon vol gas weg bij de stoplichten, blijf je de meute gewoon voor :) ...

We hadden een hotel in de wijk 'Travestere', dus op een gegeven moment moet je van de grotere wegen af...
De navigatie stuurde me een wijkje in... Toen moest ik een bocht om, dat was fysiek onmogelijk.
Zo'n V70 heeft een draaicirkel van een gemiddelde oceaanstomer in winterslaap, dus ook met 3 keer steken zou ik die bocht niet halen zonder mijn dorpel op een flinke kei, die daar lag ter bescherming van het 'huis op de hoek', te beschadigen.
Dan maar de andere kant op... Daar sta je dan, met je ontzettende V70 op een te klein weggetje midden in Rome...
Ik zag een oude Italiaanse vrouw kijken van: wat doet die domme Hollander nu hier met die auto.... Terwijl ik opgedrukt werd door een Smart, stuurde ik met beleid van steeg naar steeg en uiteindelijk toch met een omweg bij het hotel terecht gekomen...  
Overigens, de 'Smart dichtheid' van Rome is ongeveer 3 op een vierkante meter... Die dingen zie je veel meer dan welk ander Italiaans product (panda, ypsilon, etc).
Na een klein 'zweetdruppeltje' van het voorhoofd te hebben geveegd, de auto uitgezet en eens rustig uitgestapt ;)
We hadden een hotel uitgezocht met parking, leek me wel handig. Nou, daar was ik wel blij mee! De auto stond netjes op een binnenplaats, beschut voor alle rijdende Romanen... Hotel was een oud klooster, dat leverde ook nog wel wat leuke plaatjes op:

Na 3 dagen Rome te hebben verkend zijn we weer richting het Noorden gereden naar Toscane, de Chianti streek. Een mooie camping waar we een huisje hadden.
Heerlijke wegen daar! De rechte weg moeten ze nog uitvinden! Volgens mij heb ik, toen ik eenmaal van de autobaan af was, geen 200 meter rechtuit gereden ;) . Hoog / laag / links / rechts, alles behalve vlak en rechtdoor, waarvoor hulde!
Naast wat bezoeken aan mooie steden (Florance, Sienna, san Gimignano , ...) ook een mooie route gereden (Chianti Route). Echt een aanrader! Mooie wegen kronkelen van plaats naar plaats, tussen de wijnvelden door. Heerlijk...

En zoals eigenlijk elk jaar, ook dit jaar weer gesproken met een Volvo liefhebber, die de saffron had zien staan.

Over het algemeen heeft de auto zich goed gehouden. Wel een beetje olie verbruikt, ergens tussen de 0,5 en 1 liter. Wel lijkt het of de auto wat meer 'pluimt' als ie een tijdje stil gestaan heeft en gestart wordt. Maar eens in de gaten houden...

Ook net als vorig jaar: Gemiddeld brandstof verbruik: Niet van toepassing   :D
Er was natuurlijk weer sprake van een bovengemiddeld gebruik   8)
Ach, met algemeen gemiddelde van 8.6 km/l 'valt het ook nog wel mee'... Tussen de tankbeurten door (en dat waren er nogal wat ;) ) varieerde het gemiddelde tussen de 1:10.6 op de Italiaanse autobaan tot 1:6.5 bij snelheden rond de 200 tijdens het laatste stuk naar huis op de Duitse autobahn...
En niet alleen Nederland doet aan hoge brandstofprijzen... In Italië heb ik bij 1 station 1.96 euro voor een litertje euro 95 betaald...
Reken daarnaast op op zo'n 52 euro aan tol in Italië (Brenner tot Rome) en zo'n 17 euro voor Oostenrijk (tol Brenner en Autobahn vignet). Dit alles voor een enkele reis...
Onder het motto: Hobby's kosten geld, wel een mooie reis gehad!

Pluspunten:

• De stoelen. Het blijft toch echt goed zitten. Bij sportief sturen mis ik wel wat zijdelingse steun, maar comfortabel zijn ze!
  • Het rijden van een estate... Normaal gaan we echt kamperen, maar nu dus in hotel / huisje. Dus veel minder bagage mee. Alles paste in de kofferruimte, inclusief 2 grote ligstoelen. De 'troep' bleef onder de raamlijn ;)
  • Vermogen. Blijft leuk om die Duitsers een beetje te plagen op de Autobahn. Alhoewel je wel een beetje 'voorbereid' moet zijn, als je vanuit een Baustelle wilt acceleren om een Audi / BMW / Mercedes voor te blijven / weg te rijden... Akelige diesels met boomontwortelende hoeveelheid koppel en zo'n 24 traps doppelkupplungsgetriebe ;) ...
  • Geen problemen met de achterremmen. Ik had vreemde trillingen in de achterremmen, maar het lijkt dat deze zijn verdwenen nadat ik (voor vertrek) de (originele Volvo modificatie) 'halve shims' verwijderd had van de remblokken. Blijft wel een vaag verhaal...
Minpunten:

• Toch ook weer de remmen. Schijven vertonen weer blauwe vlekken. Waarschijnlijk opgelopen tijdens een 'remactie'. Een vrachtwagenchauffeur besloot zijn Renault combinatie met een sierlijke lane change naar de linker baan te begeven, toen ik (en wat andere Duitsers) met redelijk snelheid aan kwamen rijden. Resulteerde in een redelijke rem actie van ongeveer 200-80... Geen trillingen of iets in de remmen nu, maar wel weer blauwe vlekken op de schijven voor...
  • Vorig jaar ging tijdens mijn vakantie het ABS lampje branden. Toen ik de auto uit had gezet en na het tanken weer startte, was het weg en heb ik het het hele jaar niet weer gezien. Je raadt het niet, op de terugreis vanuit Toscane, 's morgens nadat ik 3 meter van de camping verwijderd was, een ABS lampje! Deze keer hield ie het nog een extra 'tankbeurt' vol, maar nu is het lampje weer uit... Zou het nu weer een jaar duren?
  • Het dashboard. Ondanks dat ik het vorig jaar vervangen heb, kraakt het alweer. Denk niet dat de Itailiaanse wegen daar goed aan hebben gedaan. Man, sommige overgangen van het wegdek bij bruggen in Italië, zouden we in Nederland 'stoepranden' noemen...
  • Het inferieure handrem systeem... Beetje eigen schuld, door de problemen met de achterremmen heb ik niet de tijd genomen om de handrem nog weer eens goed af te stellen, na tips die ik hier had gekregen. Dus dat is iets wat de komende dagen nog even moet gebeuren...

Vulk

Heel mooi reisverslag! De nauwe straatjes zijn zeer herkenbaar. We zijn vorig jaar ook in Toscane geweest en ik heb ook enkele keren serieus 'gezweet'
De Chianti-wijn route is inderdaad prachtig om te rijden, al zeker met een turbo-roffel!
Ik wil terug!

The Volvoboy

Zoals altijd weer mooie foto's Thijs :) Mooi dat je een goeie vakantie hebt gehad 8)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

big ben

:eusa_clap: super reisverslag met prachtige foto's Thijs !!

henry classic v70

Leuk vakantieverslag, mooie plaatjes ook :eusa_clap: Wat komt saffron schitterend over op de foto's :D
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

t_w

Thanks!
Citaat van: Marc O. op 20-08-2014 22:12:06
Leuk verhaal met mooie plaatjes!

Maarreeh...

Citaat van: t_w op 20-08-2014 20:16:49
hier en op het 850 forum

:eusa_think: ;D

Hmm, 'k zit nog in de vakantie modus, dus de scherpte is er nog niet helemaal ;)
Aangepast ;)

)()()sT

Citaat van: The Volvoboy op 20-08-2014 20:32:10
Zoals altijd weer mooie foto's Thijs :) Mooi dat je een goeie vakantie hebt gehad 8)

Hulde voor het uitgebreide verslag in woord en beeld... Wat een schitterende auto is het toch zeg.

TonV70R

Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022