V70® Pearl Saffron, de 528i en de Swift...

Gestart door t_w, 14-03-2010 23:18:05

Vorige topic - Volgende topic

t_w

Ok...

maar helemaal snappen doe ik het nog steeds niet  ;D

Dus nog maar even een vraag van een elektro 'noob'.

Een kristal wordt 'geslepen' voor een bepaalde frequentie.
Wat ik (vanuit de werktuigbouw kant) dan 'lastig' vind, is dat er zonder dat er 'slijtage' of 'vormverandering' plaatsvindt aan dit kristal, toch de frequentie verandert.

Heb je misschien ergens een stukje 'leesvoer' wat hier op in gaat (zonder dat het direct 372 pagina's aan formules wordt  ;D )?

Onder het motto: nooit te oud om te leren  :)

viking_in_shorts

*kuch* als ik even een duit in het zakje zonder bodem mag doen komt er door het oscilleren van het kristal wel degelijk "vormverandering" aan te pas

Toch :eusa_shifty:

855T5+

Frequentiedrift (van het (meestal) quarz) die vooral afhankelijk is van temperatuur. Op die manier kunnen zender en ontvanger uit elkaars bereik lopen (over time en afh. temp..) of op z'n minst in het grensgebied, met errors tot gevolg. Dat dit opnieuw te "locken" zou zijn verbaast me dan wel weer...met de simpele ab techniek van de volvo remotes, lijkt eerder op toeval...
Volvo: Mutatis Mutandis

classicT5

Maar als je zon ander, bv gebruikt, kastje aansluit moet je hem niet opnieuw pairen? Lees nergens dat TS dat moest doen?

t_w

Citaat van: classicT5 op 09-11-2014 23:36:09
Maar als je zon ander, bv gebruikt, kastje aansluit moet je hem niet opnieuw pairen? Lees nergens dat TS dat moest doen?
Dat hoeft dus ook niet.

Verbaasde ik me ook over, maar blijkbaar zit de 'pairing code' of hoe je dat ook moge noemen :D niet in dat betreffende kastje.
Dat had ik Leon destijds ook al gevraagd...

Alle 3 de door mij geprobeerde ontvangers reageerden probleemloos op de afstandsbediening.

leons850

Hey Thijs,

Mooi dat het gelukt is!
Ik vond het zelf ook raar dat je hem niet hoeft in te leren maar dit iemand al bevestigd op het forum.
Inderdaad dus ook gewoon een andere er in gehangen en klaar.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Vulk

Hoe duur zijn die dingen en zijn ze gelijk voor een 850?

viking_in_shorts

De URL's van Rob850Turbo geven prijzen tussen de SEK 250 en SEK 850. Neem daarom aan dat de nieuwprijs ongeveer SEK 1750 is. Nederlandse prijs: 100 euro?

cornelis-b

Citaat van: t_w op 09-11-2014 23:43:34
Citaat van: classicT5 op 09-11-2014 23:36:09
Dat hoeft dus ook niet.

Verbaasde ik me ook over, maar blijkbaar zit de 'pairing code' of hoe je dat ook moge noemen :D niet in dat betreffende kastje.
Dat had ik Leon destijds ook al gevraagd...

Alle 3 de door mij geprobeerde ontvangers reageerden probleemloos op de afstandsbediening.

Je kan de ontvanger van de X70 probleemloos wisselen voor een andere, deze doet niets anders dan het signaal van de AB ontvangen en doorsturen naar de regelunit die aan de bestuurderskant onder het dashboard zit. Indien je met een X70 geen werkende AB hebt zou je er een kunnen aanschaffen en door de dealer laten "pairen" met de regelunit in de auto maar je kan ook kijken of er een demontage wagen beschikbaar is waar nog één of meerdere AB's bij aanwezig zijn, haal daar dan de regelunit uit en plaats deze in je auto en je hebt weer een werkend systeem zonder tussenkomst van de dealer.

De dealer doet niets anders dan de oude software uit de regelunit verwijderen en nieuwe software in de regelunit plaatsen en daar een koppeling mee maken met de AB's bij een 2de hands regelunit met de bijbehorende AB's is dit reeds gebeurd en werkt het dan ook gewoon. Partnummer regelunit 9438431
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Ludo

cornelis-b

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

viking_in_shorts

Citaat van: Ludo op 10-11-2014 11:18:20
Citaat van: viking_in_shorts op 10-11-2014 09:09:54
Nederlandse prijs: 100 euro?

MarcoV heeft ooit de ontvanger met handzenders vervangen voor deze prijs.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,26871.0.html

Jajaja ..... en dat kan ik afleiden van de prijs van tweedehands onderdelen in Zweden ;)

t_w

Maar weer even tijd voor een update...

Afstandsbediening werkt nog steeds top!
Kan ik iedereen aanraden :)

Afgelopen week weer 8 dagen in Finland geweest voor de eerste wintertest sessie...
Was voor mij de eerste keer om in de maand december in Lapland te zitten.
Is toch nog een heel stuk 'donkerder' dan in januari!

Als voorbeeld:
Onderstaande foto is van 14:20 uur:

(phone pic)

Gewoon donker dus!
Er is tussen 11:00 en 14:00 uur wat 'lichte schemering', zoals het in Nederland is, net nadat de zon onder is gegaan, maar voor de rest is het gewoon 'donker'...
Hielp ook niet mee dat het de hele week eigenlijk volop bewolkt was.

Helaas was de temperatuur ook 'lafjes' te noemen. Eerste dagen rond de -1, -2 °C... Dat is redelijk aan de grens...
1 dag was de temperatuur boven nul. Dan houdt het testen op helaas.
Zit je dan, met een compleet team, auto's, banden, beschikbare testbanen, etc etc... Maar een te hoge temperatuur...

Die dag maar gebruikt voor data verwerking en het wegwerken van de email achterstand die je tijdens zo'n testsessie altijd oploopt...
De voorspelling voor de volgende dagen was wel 'iets' beter, als in: het werd weer onder nul.

Dus de volgende dag (lees: vroege morgen) de wekker gezet om 02:30 om erg vroeg op de baan te zijn en er een 'lange dag' van te maken, om zo de schade weer een beetje in te halen...

Voordeel is wel, dat het eigenlijk (bijna) de gehele dag donker is, dus je hebt toch niet echt een idee van tijd meer ;)
's ochtends, rond een uurtje of 03:00 ergens in the middle of f*cking nowhere
(phone pic)

Een witte weg, wat boompjes, een verdwaalde lantaarnpaal maar vooral, donker!

Door er met het hele team even weer flink de schouders onder te zetten hebben we toch het werk af kunnen krijgen (lange dagen, weinig slaap, maar wel een voldaan gevoel ;) ).
Tussendoor nog even een middag gehad dat we niets konden doen... Ondanks dat het kwik weer onder de 0°C was gedaald, viel er ineens zoveel sneeuw dat het meten geen zin meer had. Een beetje sneeuwval is geen probleem, maar als de lokale weerman het al als 'kuubs per minuut' gaat aanduiden  ;), veranderen de testomstandigheden zoveel, dat je eerder de veranderingen van de baan aan het meten bent i.p.v. de verandering tussen verschillende banden spec's...  :eusa_eh:

Laatste dag vond moeder natuur het toch wel nodig om ons een dagje te helpen en daalde de temperatuur naar de -19°C... Blijft indrukwekkend dat dat allemaal in zo'n korte termijn kan daar...

Foto'tje (incl. temperatuur) van 08:33 uur:
(phone pic)

Geen Noorderlicht deze sessie!
Ondanks dat het wel behoorlijk actief was, was de bewolking te sterk en continu aanwezig, waardoor ik deze keer helaas geen foto's heb kunnen schieten...
De dag dat het zo koud was, ben ik 's avonds nog wel even op pad geweest, maar ook toen was de bewolking al weer te sterk...

Wel aardig:

Elke meting in een vers spoortje sneeuw...
Totdat de vlakte is 'volgereden'. Dan wordt ie weer vers geprepareerd zodat de testbanen weer klaar zijn voor de volgende dag...

Na een enerverende werkweek weer in het vliegtuig gestapt om via Helsinki naar Amsterdam te vliegen...

Verder nog Volvo gerelateerd nieuws?

Tja.
Er ligt nog een dashboard in de schuur, wachtend op de dag om ingebouwd te worden, in verband met (wederom) afgebroken ophangpunten...
Daar achter ligt een complete achteras, die wacht op revisie...
Daarnaast ligt een set beschadigde Comets en een set 18" imi peg's met versleten zomerbanden.
Twijfel nog of ik komende zomer op 17"of op 18" ga rijden, met de bijbehorende opknapbeurt voor de velgen...

Dus ja, werk zat. Het ontbreekt momenteel een beetje aan (vrij te maken) tijd.

Wordt onherroepelijk vervolgd ;)  

Oja, bijna vergeten...
Rijd ondertussen al weer ongeveer 5000 km trillingsvrij rond  :eusa_dance:
Het hele 'achterrem probleem', lijkt zichzelf te hebben opgelost...

Ewout Schalkwijk

Mooi verslag weer. Hier is de winter ook nog niet ingetreden. -8 is tot nu toe het koudste en bijna iedere dag wel weer rond of boven nul.

Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

t_w

Tsja, frustrerend is dat!

Er lag ook nog niet echt veel sneeuw...

Gelukkig is het voor deze periode wel een paar dagen redelijk koud geweest, waardoor de bodem wel koud was...
Dan blijft een sneeuwvlakte (baan) langer heel als het eens wat warmer is, zoals vorige week.
Ook helpt het natuurlijk enorm dat er geen direct zonlicht op de baan schijnt...
Als we dit in februari of maart hadden gehad hadden we kunnen inpakken...