V70® Pearl Saffron, de 528i en de Swift...

Gestart door t_w, 14-03-2010 23:18:05

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Citaat van: t_w op 06-02-2016 20:38:15
@Johann, waar dan? Area 34?  ;D

Kun je die assen zo uit de bak trekken dan? Of krijg je dan een scheut olie over je heen?

Als de auto recht staat, kan er eventueel een heel klein beetje uitlopen. Maar meestal niks.

Ik heb het bij mijn vorige wagen ook gedaan:

mehn

Ik weet het niet hoor en misschien lees ik ergens overheen, maar als ik een ashoes vervang dan kom ik niet aan de homokineet  :eusa_shifty:
Ik maak de as los in het wiellager, maak de fuseebout los, druk de draagarm omlaag zodat de veerpoot los komt, schuif de as uit het fuseestuk, bindt de veerpoot aan de kant, doe de nieuwe hoes in de spreider, schuif de nieuwe hoes over de oude hoes heen, knip de oude hoes los, doe het nieuwe vet in de nieuwe hoes en schuif de nieuwe hoes op zijn plek.
Klemmen erop, aandrijfas, fuseekogel en draagarm weer op zijn plek, fuseebout erin, asmoer vast, wiel erop en rijden maar.

Als niets tegenzit 15 minuten werk  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

UserID6342

Hahahaha, wou niets zeggen maar zo doen wij het hier ook ;D ;D, alleen halen wij de oude hoes er eerst compleet af voordat er een nieuwe op komt.

Lunadust

Eens, spreider werkt nog sneller en schoner.
Helaas heb ik en veel medesleutelaars die niet.
Gaat dat met originele hoezen goed?
(Bij VAG producten kan een spreider niet gebruikt worden. Dan scheuren de hoezen )
Techneut, geen dichter.

t_w

Hmm, 15 minuten, dat heb ik net niet gered zeg maar :D

Inderdaad, een spreider heb ik ook niet,aar misschien wel een idee ja... 15 minuten klinkt wel aantrekkelijk ;)

elianmars

Ach, wat maakt het uit hoe je het hebt gedaan. Het is toch gelukt? :)

t_w

Citaat van: elianmars op 07-02-2016 14:21:40
Ach, wat maakt het uit hoe je het hebt gedaan. Het is toch gelukt? :)

Ja klopt, maar nooit te oud om te leren ;)

razorx

Citaat van: Lunadust op 07-02-2016 13:12:48
Eens, spreider werkt nog sneller en schoner.
Helaas heb ik en veel medesleutelaars die niet.
Gaat dat met originele hoezen goed?
(Bij VAG producten kan een spreider niet gebruikt worden. Dan scheuren de hoezen )
Ben ik ook benieuwd naar.
Ik heb een ongelofelijke hekel aan ashoezen vervangen al haal ik de as er compleet uit.

Misschien de volgende keer het ook maar eens met zo een spreider doen. Ze zijn wat duur voor incidenteel gebruik maar huren moet ook kunnen hoop ik.

leons850

Nee originele hoezen krijg je niet voor elkaar met een spreider.
Athans, dat is mij toen niet gelukt.
Universele gaat dat wel mee maar die hoef ik niet meer onder de auto.

Lekkere klusjes allemaal weer Thijs, die handrem kabel zit er bij mij ook aan te komen. Misschien ook maar voor de APK even doen. Viel mee zei je toch?
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

widebody

Laatst gekocht. geloof iets van 100euri. En twee flexibele hoezen erbij gehaald, stel ik verne.k er 1 ;D.
Bij de Twingo alles bij elkaar, garage inrijden opbokken tot uitrijden en zooi opruimen, een uurtje werk :eusa_whistle:.
Verdient zichzelf terug!

Lunadust

Ik ken de spreiders, maar ik ben absoluut niet te spreken met de (meestal)
Pruts kwaliteit en pasvorm van de hoezen.
Dan maar half uurtje meer werk en beide hoezen origineel erop.
Dan ben je er weer 3 ton vanaf ipv half jaar leter weer die spreider moeten pakken.
Techneut, geen dichter.

leons850

Citaat van: Lunadust op 07-02-2016 19:19:56
Ik ken de spreiders, maar ik ben absoluut niet te spreken met de (meestal)
Pruts kwaliteit en pasvorm van de hoezen.
Dan maar half uurtje meer werk en beide hoezen origineel erop.
Dan ben je er weer 3 ton vanaf ipv half jaar leter weer die spreider moeten pakken.

Dat ben ik volledig met je eens.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

t_w

Citaat van: leons850 op 07-02-2016 17:43:28
...die handrem kabel zit er bij mij ook aan te komen. Misschien ook maar voor de APK even doen. Viel mee zei je toch?

Ja is goed te doen. Schijf er afgepakt achter, liggende deel van de achterbank eruit zodat je makkelijk de vloerbedekking (of hoe je het ook moge noemen ;) ) op kunt tillen en de console rondom de handrem verwijderd. Prima te doen inderdaad.

t_w

Dus geen Volvo gerelateerd nieuws, wel wat mooie plaatjes die ik graag wil delen...

Het is weer winter en ondertussen zitten we voor de laatste keer in Finland, om voor het werk de banden op sneeuw en ijs te testen op de outdoor banen, 300 km boven de poolcirkel...

De temperatuur is kort samengevat 'kl*ten', op het moment.
Dat betekend verschoven dagen. We beginnen erg vroeg, om zo in de nacht / ochtend nog wat van de lagere temperaturen mee te kunnen pakken.
Desondanks is het wel helder 's avonds en was de noorderlicht activiteit relatief hoog.
Had een paar collega's bij me die nog niet heel vaak in Finland waren geweest en die waren wel in voor een 'Noorderlicht jacht', wat later op de avond.

Statief mee, camera mee, warme kleding aan en gaan...

We begonnen 'onderaan de berg'. Dit is een plek waar ik al meerdere foto's van heb gepost, maar je kijkt hier wel mooi weg.
Nadeel is dat het aan een grote weg ligt, waar af en toe nog wel eens een auto rijdt, die je foto redelijk kan verprutsen met een paar koplamen ;)
De eerste plaatjes:

Had m'n fish-eye lens meegenomen.
Op zich wel geinig, maar vind het toch mooier met de normale lens...

Na een tijdje toch maar de 'berg' opgereden, om naast de 2 touringcars vol met touristen te genieten van dit mooie schouwspel.
Was even zoeken om een plekje te vinden om foto's te maken, maar toch gelukt...

Op de berg, is nog weer een 'uitkijktorentje'.
Stervens koud, daar bovenop met die wind, maar wel een mooie plek om wat foto's te schieten...

Toch maar weer doorgereden.
Nu richting middle of nowhere.
Nu is dat niet zo'n grote uitdaging in Lapland ;)
Ik wist van de vorige keren nog een mooi plekje.
Een brug over een (bevoreren) riviertje met een vlakte ernaast en een verlaten schuurtje.
Eenmaal aangekomen, bleek het noorderlicht steeds sterker te worden!

Echt een waanzinnig schouwspel! Voor, achter, links en rechts, het reikte over de hele hemel!

HIer een beetje een indruk over hoe het verandert in de tijd, paar foto's die achter elkaar geschoten zijn vanaf 1 positie:

Het is lastig uit te leggen aan de hand van een foto, hoe het is om dit fenomeen te aanschouwen. Het is bijna 'beangstigend' mooi!

De klok tikte gedurende de avond genadeloos verder en de volgende ochtend moest er natuurlijk weer vroeg gewerkt worden. Dus uiteindelijk toch maar besloten om terug te rijden naar het hotel, ondanks dat het nog steeds volop zichtbaar was.

Het blijft me, keer op keer, weer volop verbazen hoe ontzettend gaaf dit natuurfenomeen is!

Groeten vanuit Finland,.
Thijs

Johann