Karig geluid in 850 station

Gestart door RHF, 28-01-2004 16:38:31

Vorige topic - Volgende topic

RHF

Is het normaal dat het geluid in een 850 station (comfort) wat karig klinkt?
Zit een 4 X 35W Blaupunkt Radio/CD speler in. Zo goed als mogelijk de equalizer ingesteld maar het blijft een beetje sober. Heeft het zin om er een betere (4X45W) radio/CD in te zetten of zijn de speakers van Volvo standaard niet super?
My first 850, what's next...

haya

Geluidservaringen zijn heel persoonlijk, maar als je niet tevreden bent dan zijn voor jou de standaardluidsprekers niet goed genoeg. Andere luidsprekers van een gerenomeerd merk kunnen een wereld van verschil maken. Zeker als je ze aanstuurt met een aparte versterker. Ik denk dat je langs deze weg een veel grotere verbetering krijgt dan door een andere radio/cd speler te kopen.

BartRas

ff checken of je de  + en - per speaker goed heb zitten, als dit bij 1 of 2 verkeerd zit krijg je een "karig" geluid
there is no substitute for PK's

ed

Er zijn standaard ook verschillende "nivo's" van geluidsinstallatie mogelijk. Het is dus niet te zeggen of dit standaard een goede set is. Ik ben zeer kritisch (audiofiel), maar vind het geluid van de V70R bijzonder goed (voor een auto). Ik weet niet wat er in jouw auto zit.
Inderdaad is de polariteit van de speakers erg belangrijk. Als dat niet goed zit heffen met name de lage tonen elkaar op. Check dat even.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

RHF

Bedankt allemaal. Zal eerst checken of de bedrading goed zit, er zit inderdaad weinig laag in de muziek ondanks dat de bas 6 X versterkt wordt.

2.0keijzer

Er is maar 1 remedie: de standaard deurspeakers vervangen voor goed luidsprekers van een erkend autohifimerk (gewoon in de winkel luisteren welke je het mooist vindt).
De standaard speakers (meestal 13 cm) kunnen pasklaargemaakt worden door een verloopring te kopen, waardoor ze perfect in de deuren passen.
Ik zou de dashboardspeakers afsluiten, die klinken schel, en een aparte subwoofer met eindversterker in de kofferruimte plaatsen.

RHF

Bedankt voor de tips. Heb de equalizer zo goed als mogelijk ingesteld en nu klinkt het al beter, heb niet het gevoel dat de +/- verkeerd zitten (dat was bij mijn 440 wel) en dat hoorde je goed. Als je de speakers uit balans zette klonk het luider. De speakers in de portieren hebben weinig ruimte (klankkast), dat zal wel een reden hebben of ze hebben de ruimte ergens anders voor nodig gehad.