Eindelijk : Lambda lampje uit ! Maar daarna begon de ellende

Gestart door Jak, 17-03-2010 21:17:53

Vorige topic - Volgende topic

Jak

Hallo mensen

Fijne sleuteldag afgelopen zaterdag. Ik waardeer de hulp en gezelligheid die er was

Opgetogen Lambda sonde vervangen, omdat lampje aan was gegaan. (zie eerder bericht)

Na paatsen nieuwe sonde (via engeland, na 100x checken denk ik t juiste type wel te hebben) wil ik wegrijden, maar zodra de motor warm werd ging hij ernstig inhouden. Stationair prima reagerend, maar belast stortte vermogen in. Niet mee te rijden. Na schoonmaken gasklep (beehh) en vervangen verdeler (ach was toch nodig) nog steeds zelfde probleem.

Ingeving: sensor losgemaakt: en trekkracht weer terug, maar lampje weer aan  :P

Wat kan het probleem zijn ?

Oude sensor = 9135329 Zirkonia, NTK A4F
Nwe sensor = NTK OTA4N-5B1. Bij clubgenoot met zelfde auto deed dat het wel. Officieel vervangingsnr van Volvo = 9207999, geen idee of dat overeenkomt met het geleverde OTA4N-5B1

Auto is Volvo estate 2.5i 10V benzine uit 94.

Idee?

Groet, Jak
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

volvobug

Heb geduld:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,38128.msg767171.html#msg767171, lees topic ook even verder.

Wordt vanzelf beter, tenzij er iets anders aan de hand is  :eusa_think: Heb zelf na de sonde ook nog de bougies vervangen, toen waren alle problemen over.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jak

Citaat van: volvobug op 17-03-2010 21:51:14
Heb geduld:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,38128.msg767171.html#msg767171, lees topic ook even verder.

Wordt vanzelf beter, tenzij er iets anders aan de hand is  :eusa_think: Heb zelf na de sonde ook nog de bougies vervangen, toen waren alle problemen over.

Hallo Volvobug

Wat je beschrijft is idd identiek. ga het zo snel mogelijk proberen. ! En alweer bedankt hoor !

Overigens ook dank voor Graham, die zich uitermate inspant het tot een goed einde te brengen

Groet Jak

Jak

Update:

Nog weining soelaas na 15 keer starten, warm draaien en stoppen. Ook vandaag de WD40 truuk geprobeerd, testrit weer bokken bij stationair en inhouden bij gas intrappen.

Na 3 minuten stationair is t weg en doet ie weer normaal.
Laatst een angstige rit op de A2 (2 baans geen vluchtstrook.. pff  :-[), geen power en hooguit 90, langzaam stotterend terugzakkend naar 80.  In de 4 ging het nog.. Dus met toeren wil t nog vooruit.

Nog 10 cycly start stop was de voorspelling. Ik weet t nog zo net niet..

Groet, jak

Ronald21

30 min spanning van accu ?

ge wit het nie he of di ga werken

pwaes

Citaat van: Ronald21 op 23-03-2010 15:48:41

30 min spanning van accu ?

ge wit het nie he of di ga werken

Daarmee reset je volgens mij idd de computer (ECU). Deze heeft inderdaad een periode van inleren nodig. Toen mijn gascomputer aangepast was, merkte ik ook dat de auto (ECU) bij geen regelen na ca. 30 km. Je kan het altijd proberen.

Jak

Ah, ge meent een herstel van de rekeneenheid..

Proberen waard..

Groet  Jak

mehn

Wat een geklooi allemaal.

Wat zijn de foutcodes die bij het brandend lampje horen?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Jak

Yup, geklooi.

Ding gereset, uurtje stroom eraf.
Rijden, na paar min. motor warm. Stationair. Bokken. Weer zelfde probleem, Uiteraard.

Codes
A7 & B6 doen niks ?
B2 geeft 1-2-2
Rest geeft 1-1-1

Foutcode lambdasonde is weg, lambda lampje is uit.
Verdeler en rotor vervangen, gasklep schoongemaakt. Bougies is te proberen, jaartje oud. Maar, trek ik de stekker van de Lambda sonde eruit, loopt ie prima. Dus bougies zijn het niet.

Als ie het niet snel leert, dan is er toch iets met
- sensor
- computer?.

Bij diverse personen geverifieerd , lijkt het goede model senso te zijn (zie eerste bericht)

Ik zou de sensor kunnen testen zoals beschreven op de engelse site. Maar dat wordt voorloppig nix, kan er niet onder bij.

Groet, Jak

Jak

Update

Bij een testrit van 40 km liep ie onderweg nog wat stotterig, bij aankopmst wer netjes 800 rpm stationair. Laten we hopen dat t nu klaar is met het ge-emmer.
Morgen maar weer testen

Groet, Jak

volvobug

Citaat van: Jak op 24-03-2010 21:06:14
Bougies is te proberen, jaartje oud. Maar, trek ik de stekker van de Lambda sonde eruit, loopt ie prima. Dus bougies zijn het niet.

Vreemde conclusie  :eusa_think:. Stekker eruit --> geen meetwaarde --> ECU houdt gemiddelde waarde aan (1 V). Loopt motor prima op. Maar daarmee kun je niet stellen dat de bougies OK zijn.

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jak

Hallo Volvobug

Gedachte is : als het bougies zijn, loopt ie in alle gevallen niet goed. Maar ja ze zijn wel en jaar oud, dus nieuw is anders. Binnenkort ga ik ze vervangen.

Groet, Jak

tackle

henry classic v70

Wat heb je al vervangen?
Dat stotteren zoals je beschrijft klinkt als een bougie probleem, als je ze vervangt zet er dan de orginele volvo bougie's in.
Hoe oud zijn de bougiekabels, rotor en verdelerkap?

615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Jak

Hallo allemaal

Het lijkt er toch op dat het een "leer"probleem is. De reset van 60 min (accu eraf) en opnieuw inleren lijkt (:eusa_pray:) te werken. Op de heenweg nog gestotter bij stationair, maar terug geen krimp meer.

Als dit het was, dan zit de klus erop.

Tips dus na vervangen Lambda sensor wat wil helpen (ervanuitgaande geen foutcodes)

- 60 min accu eraf,
en/of
- 10 x start-warmdraaien-stop cycly
en/of
- > 100 km inrijden

Bedankt voor alle hulp !

Groet, Jak