Nivomat voor 850

Gestart door Volvo-Fred, 19-03-2010 09:02:31

Vorige topic - Volgende topic

V70geRwin

http://www.estateservices.nl heeft ook nog 2 gebruikte nivomats liggen zag ik....

twintigV

Citaat van: KMvrtr op 19-03-2010 15:56:31
Citaat van: spekkie99 op 19-03-2010 10:31:29
.......
je hebt ook bijpassende veren nodig (vaak een setje) omdat gewone veren niet gaan werken icm nivomats.
.......

Er zijn er toch een aantal hier op het forum die nivomats combineren met gewone veren?
Meen zoiets in ieder geval al een paar keer gelezen te hebben. :eusa_think:

Ik heb zelf twee jaar geleden nieuwe nivomats gemonteerd. Bevalt uitstekend!  :D
Maar ook met de nieuwe hangt mijn 850 's ochtends op zijn kont als ik aan kom lopen. Dat blijf ik toch wel een stom gezicht vinden.  :-\

Is dat normaal? Heb ik namelijk ook, zat al aan vervanging te denken.
Gr.

KMvrtr

Volvo-Fred

Dat is inderdaad een mooi fotoverslag voor het vervangen van de nivomat.

Ik heb ondertussen via het forum nivomats gekocht met de bijbehorende veren. Hoe kunnen die veren vervangen worden. Zitten die zeg maar los in de houder, of zitten die ook vastgeschroefd ?

mehn

Die zitten aan de onderkant vastgeschroeft. Boven zitten ze los en valt de kunststof dop die in de veer zit over een pin in de bodem van de auto.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Volvo-Fred

Dus als ik de nivomat vervang is het voor het vervangen van de veren een kwestie van 1 bout losmaken en de veer kan eruit gepakt worden ?

V70geRwin

Citaat van: Volvo-Fred op 24-03-2010 11:37:12
Dus als ik de nivomat vervang is het voor het vervangen van de veren een kwestie van 1 bout losmaken en de veer kan eruit gepakt worden ?

ja

mehn

Citaat van: Volvo-Fred op 24-03-2010 11:37:12

Als je de Nivomat (of gewone schokbrekers) aan de onderkant losmaakt dan kun je de auto opkrikken en blijft de achteras "op de grond staan" (de as scharniert aan de voorkant).
Hierdoor kunnen de veren ontspannen en als je de veren dan aan de onderkant losmaakt "vallen" ze er zo uit.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

macdriver

ik dacht dat de nivomats van mij ook kapot waren maar nu lees ik dat het vrij normaal is dat ie doorzakt ::)

Volvo-Fred

Ik heb afgelopen weekend nivomats geplaatst onder mijn volvo. Ik heb gewoon het standaard ophangpunt gebuikt en het rijdt heerlijk.

Ik had echter wel één probleem. De moer die bovenop de nivomat zit is groter dan de moer die boven op de standaard schokbreker zit. Ik had aangenomen dat dit dezelfde maat zou zijn, maar toen ik op zondag alles aan het vervangen was kwam ik er dus achter dat deze moer een andere maat heeft.

Gelukkig heb ik nog ergens twee M12 moeren kunnen regelen zodat ik de nivomats toch heb kunnen gebruiken.

Ludo

Citaat van: Volvo-Fred op 29-03-2010 10:22:30
Ik had echter wel één probleem. De moer die bovenop de nivomat zit is groter dan de moer die boven op de standaard schokbreker zit.

Dat komt omdat je nu de verkeerde schokbreker rubbers hebt.
Als straks de auto gaat rammelen, is dit de oorzaak:

;D

Volvo-Fred

aha, dus het is beter om die rubbers ook meteen te vervangen.
Maar die moer waar ik het over had moet op de draad die echt aan de schokbreker vast zit. Dus dat is niet op te lossen met een ander bevestigingspunt.

Ludo

De moer moet inderdaad op de schokbreker.
Maar de rubber bestaat in 2 versies, 1 voor gewone dempers, 1 voor nivomat.