LvD stelt zich voor

Gestart door LvD, 20-03-2010 01:44:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

daytonawim

Dan denk ik dat je de eerste op het forum bent die met aardgas gaat rijden, waar kan je dat eigenlijk tanken ?


LvD

@daytonawim
Dat zou heel goed kunnen... De Nederlandse overheid ziet aardgas als een goede transitiebrandstof van benzine-motoren naar elektrisch en/of waterstof. Daarom zijn ze de bouw van aardgastankstations flink aan het subsidiëren en schieten ze bij wijze van spreken als paddestoelen uit de grond. Hier vind je een overzicht van de huidige tankstations.
Er is er net een vlakbij onze uitvalsweg gekomen, dus ik dacht: ik ga 't gewoon eens proberen. Het geeft zowel milieuvoordelen als financiële voordelen. De praktische nadelen zouden in de toekomst wel meer op kunnen gaan spelen maar dat zien we dan wel weer.


De milieuvoordelen van rijden op aardgas:
- een beetje minder CO2-uitstoot
- heel wat minder fijnstof-uitstoot
- vergisting van organisch afval levert biogas; als hiervan het methaangehalte wordt verhoogt (door methaan toe te voegen of CO2 te scheiden) en de zwavel wordt verwijderd (en afhankelijk van de vochtigheid van het gas ontwaterd) dan heeft dit dezelfde eigenschappen als aardgas (het heet dan groengas): daarmee veroorzaak je dus alleen kortcyclische CO2-uitstoot en ben je geen fossiele brandstoffen aan het verbranden.

De financiele voordelen van rijden op aardgas:
- benzine wegenbelasting, bij zo'n zware auto toch al gauw een paar tientjes per maand verschil met LPG G3
- kosten per kg (energieinhoud ongeveer gelijk aan 1 liter benzine of LPG) € 0,80 tot € 0,90
- vrij stabiele prijs: geen plotselinge stijging als de Amerikanen het weer op de heupen krijgen

De praktische nadelen van rijden op aardgas:
- het gas neemt veel ruimte in, dus je bent relatief veel ruimte kwijt aan je tanks. Bij deze volvo zit de tank achter de achterbank.
- de actieradius op aardgas is relatief klein: 300 km is veel en de tankstations zijn nog niet erg wijdverspreid waardoor je toch al snel weer op benzine rijdt

V70geRwin

voor mijn opvolger zit ik ook regelmatig DE af te speuren op CNG.
zou mijn volgende auto ook zowieso weer uit DLD halen.
best wel aardig aanbod op CNG in DLD.

vast veel plezier met het ophalen!

LvD

 Hij staat in Delft! Na een treinreis van 11 uur, een proefrit etc. van 2 uur, een overschrijving van 4 uur, een kop koffie en glas wijn bij vrienden van 2 uur en een terugrit van 9 uur was ik uiteindelijk om 2.30u 's nachts thuis. Maar wat een genot, wat rijdt dat lekker!

Kwam daar 's ochtends aan; setting: braakliggend terrein vol met geparkeerde auto's met langs de randen tot kantoortje omgebouwde containers waar handelaren in gevestigd zijn. De volvo gevonden, de verkoper gevonden en een proefrit gemaakt. Die ging ging prima. Hij schakelde bij kickdown wel wat ruig en bij stilstand in D schakelen ging ook niet altijd vlekkeloos (beetje teveel een 'bok') maar verder schakelde hij prima. Airco werd niet heel erg koud, ben ik even voor bij een garage gestopt en die hebben heel vriendelijk even gekeken en als ik ze goed begreep was de pomp niet kapot maar moest het systeem weer worden afgevuld. Ik heb de gok maar genomen.

Verkoopcontract tekenen, geld betalen en ik kreeg de fahrzeugbrief en fahrzeugschein. Ik kon een Kurzzeitkennzeichen voor 110 euro kopen bij een loketje op het terrein. Dus ik: 'maar ik heb al een verzekeringsbewijs'. Dan ging 't 90 euro kosten. Dus ik: 'Maar bij de Zulassungsstelle krijg je 'm voor 20 euro'. Dat was onmogelijk, zij waren handelaar, dat wisten zij toch wel beter? Ik heb ze vriendelijk bedankt, ben in de bus, metro en metro gestapt naar de andere kant van de stad en heb daar bij het Zulassungsstelle een nummertje getrokken:


Na 2,5 uur :o wachten kreeg ik mn formuliertje, kon ik naar een ander loket om € 10,50 te betalen, naar een Schildermacher in de buurt (had 2,5 uur gehad om een gedegen marktonderzoek uit te voeren) en voor € 12 twee platen laten maken, terug naar Zulassungsstelle om weer bij een ander loket een sticker op de platen geplakt te krijgen. Toen weer met metro, metro en bus terug naar de auto, platen erop en in 3 uur 70 euro bespaart... Als ik dat van tevoren had geweten, had ik misschien anders besloten. Maar ach...

Ik had mezelf voorgenomen rustig naar NL te rijden met een auto die in december door de vorige eigenaar is verkocht en in het afgelopen half jaar nog geen 1000 km had gereden. Maar die A3 is gewoon een te fijne weg en als je dan in een te fijne wagen zit en je wilt snel naar huis en 't rijdt allemaal zo soepel en smooth dan gaat dat gaspedaal vanzelf wat dieper in.

850 km is genoeg om wat verbruikscijfers te meten. Gewoon rustig (kruissnelheid 120/130 km/u) rijden: 250 km op 12 kg aardgas. Hard rijden (kruissnelheid 180 a 190 km/u) 200 km op 12 kg aardgas. In Zuid Duitsland betaalde ik nog € 1,05 per kg, in West-Duitsland en Nederland vulde ik de tank voor € 0,85 per kg. Veilge marges in acht nemend, kom je uit op 200 km voor 10 euro . Da's nog eens leuk rijden.

Goed, genoeg gel*ld, foto's, daar gaat 't om:











Eerste indrukken: goede geluidsinstallatie, carrosserie over het algemeen goed maar de rechterkant heeft wat deuken en boven het spatbord is een schade weggewerkt, maar dat is echt lelijk gedaan. Het is zelfs dof gespoten. Moet ik in te toekomst nog maar eens wat aan gaan doen.

Maandagochtend naar de RDW en BPM aangeven bij de Douane. Hoop dat ze met de koerslijst van de ANWB akkoord gaan, dat scheelt nog zo'n 300 euro in BPM. Probleem is alleen dat de CNG-Bi Fuel in 2000 niet is geleverd in Nederland.

V70geRwin

Mooi man, op deze foto's ziet ie er al een stuk beter uit!
Succes maandag!

Sbv

Hoeveel kg gaat er eigenlijk in de tank, zo te zien op de foto is die best wel behoorlijk groot

mehn

Mooi afgewerkt, maar op deze manier had je net zo goed een S70 kunnen nemen ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

LvD

#52
Het meeste wat ik heb getankt onderweg was 16 kg. Ik weet alleen niet precies hoe bepaald wordt hoeveel erin kan: het is natuurlijk Compressed Natural Gas. Er wordt dus met een bepaalde druk gas in de tank gestopt. Hoe voller die is, hoe moeilijker je 't erin krijgt of hoe hoger de druk van het vulpunt, hoe meer er in kan. Ik weet dat ze bij tankstations werken met 'banken' die oplopen in druk: zodra de druk in de tank geleveld is met de druk in de 'bank' wordt de volgende -onder hogere druk- bank geleegd in de tank. Op die manier hoef je niet alle gas onder de hoge druk te brengen en sta je als tankstation eerder weer klaar voor de volgende klant. Ik kan me dus voorstellen dat het afhankelijk is van het tankstation hoeveel ze er in kunnen krijgen (staan alle banken op tijd klaar?) en misschien maakt het nog uit of je net een heel stuk gereden hebt of niet. Bij LPG kan het in ieder geval wel heel erg verschillen per tijdstip, pomp, net gereden of niet etc. Maar CNG is echt anders dan LPG: het blijft een gas, terwijl LPG vloeibaar wordt door de hoge druk. Als je als actieradius op aardgas zo'n 250 km neemt zit je wel goed. Er zit overigens in het dashboard links van de snelheidsmeter in plaats van de temperatuurmeter de autogas-meter. Dus links de hoeveelheid benzine in de tank, rechts de hoeveelheid aardgas in de tank. Dat is wel mooi aan zo'n af-fabriek bi-fuel: het is allemaal heel mooi in de auto meegenomen en weggewerkt.

Aardgas heeft wel een lage energie dichtheid. Neemt dus behoorlijk wat ruimte in per hoeveelheid calorische waarde. De tank is inderdaad vrij fors, maar om een volwaardige hoeveelheid brandstof mee te kunnen nemen zou je de hele achterklep vol moeten leggen:-). Maar ja... elluk voordeel hep zn nadeel.  :eusa_naughty: Ik heb ook nog een benzinetank van 70 liter, dus ik kom wel thuis :D

rogerV701998

Veel plezier met je nieuwe aanwinst.

Mooie kleur! ;D

LvD

CiteerMooie kleur!

Vind ik ook ;D. Dacht eerst altijd dat ik zwart veel te donker en veel te saai vond. Maar 't is behoorlijk chique. Zelfs 't interieur. Ik heb nu nog een rode Saab met beige/zwart interieur. Ook heel mooi, maar de zwart/zwart volvo mag er ook zijn. Op de putjes en de rechterzijkant na zit-ie overigens heel erg strak in de lak.
Mijn vrouw is 't overigens niet met mij eens, zij vind 't wel jammer dat we de rode saab weg doen. Gisteren zei ze nog terwijl we op de snelweg reden: 'moet je eens om je heen kijken, alleen maar donkere, grijze en zwarte auto's, wat een droevige verzameling. Met deze auto (we reden in de saab, red) fleuren we de boel tenminste nog een beetje op. We zouden korting moeten krijgen op onze wegenbelasting.' En ze kon de Saab altijd zo gemakkelijk weer vinden op een parkeerplaats. Nu moet ze goed gaan zoeken ;)

jacar

Gefeliciteerd, ziet er goed uit en je hebt er al lekker mee doorgereden ook zie ik op de foto's. Wel balen dat die handelaar niet een beetje cooperatiever was (bijv proefrit langs de KFZ Stelle) maar goed je hebt 'm en het genieten kan beginnen. Ik ben benieuwd naar je ervaringen met aardgas. Succes bij de RDW

LvD

Geregistreerd bij de RDW en BPM aangifte gedaan. De computersystemen gaven in reactie op het VIN en de CVO-code allemaal een S70 in plaats van een V70. Uiteindelijk alles maar handmatig overgenomen van het CVO, dus wel goed dat ik die al had. Nu met spanning wachten op een mailtje van de belastingdienst: hopelijk gaan ze akkoord met mijn BPM berekening. Ik heb in ieder geval goed m'n best gedaan om die zo laag mogelijk te houden :D

)()()sT

Mooi!

Had jouw auto nou af-fabriek bifuel (dus LPG) of al die aardgasinstallatie?
Veel probleemloze kilometers alvast gewenst :D

daytonawim

MAil
Citaat van: LvD op 27-06-2011 14:18:46
Geregistreerd bij de RDW en BPM aangifte gedaan. De computersystemen gaven in reactie op het VIN en de CVO-code allemaal een S70 in plaats van een V70. Uiteindelijk alles maar handmatig overgenomen van het CVO, dus wel goed dat ik die al had. Nu met spanning wachten op een mailtje van de belastingdienst: hopelijk gaan ze akkoord met mijn BPM berekening. Ik heb in ieder geval goed m'n best gedaan om die zo laag mogelijk te houden :D

Mail van de belastingdienst ???, heb destijds direct aan het loket mogen aftikken !


LvD

CiteerHad jouw auto nou af-fabriek bifuel (dus LPG) of al die aardgasinstallatie?

Hij had af-fabriek Bi-Fuel CNG. Je had namelijk twee versies: een Bi-Fuel LPG en een Bi-Fuel CNG, zo staan ze ook in de Nederlandse folders vanaf 2003. Bij de gebruiksaanwijzing en onderhoudsboekje etc. zit ook een speciaal boekje voor de Volvo Bi-Fuel CNG:






Citeerheb destijds direct aan het loket mogen aftikken !

Daar ging ik ook vanuit, maar volgens mij is 't verandert. De belastingambtenaar bij de RDW kijkt alleen maar of de volledige BPM aangifte is ingevuld en of 't overeenkomt met de auto (in mijn geval keek hij niet eens naar mijn auto) en hij stuurt het door naar het back-office en die gaan bekijken of ze 't eens zijn met wat ik heb ingevuld. Nu maar hopen dat ze dat snel doen en ik dat mailtje snel krijg, dan heb ik met n beetje geluk voor 't weekend m'n kentekenplaten nog... Ik ben trouwens wel net een paar weken te laat... xx-RFL-x zijn al weg...