Koppeling vervangen V70 2.5 D

Gestart door VolvieV70, 05-03-2010 20:09:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VolvieV70

Hallo allen,

De afgelopen paar dagen bezig geweest om de versnellingsbak te demonteren, dit n.a.v. het schuren,
raspen bij het op laten komen van de koppeling. Eveneens voelde het schakelen de laatste tijd ietwat
sponzig aan. Daar onze volvie komende zomervakantie een ritje noord-spanje gaat ondernemen, leek
het me nu het moment supreme om het geheel eens kritish te bekijken.

Eveneens kwam ik even vast te zitten daar er een paar vragen "opwelden". Na 340000 km.

Vraag 1,

Wanneer ik het Vliegwiel bekeek (Duo Massa ) dan kan ik het +/- 15 graden draaien tov de krukas.
In Vadis kan ik niets vinden omtrent tolerantie's hierover. Weet iemand of er uberhaupt speling
aanwezig mag zijn. Ik kan me voorstellen dat er wat speling in moet zitten anders heeft het duo
effect geen zin, maar weet niet hoeveel.


Vraag 2,

Wanneer ik een blokhaak tegen het vliegwiel aanhoud dan zit er een oneffenheid in, dit veroorzaakt
door de koppelingsplaat. Is het gebruikelijk om bij elke koppelings wissel het vliegwiel af te draaien?
Voor de volledigheid is de oneffenheid 0,2 mm.






Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet'n






Vraag 3:

Wat voor koppelingsset kan ik het beste nemen? Luk of Sachs? Eveneens m.b.t. de Koppelings cyl.


Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet'n






VolvieV70

Nog even een paar foto's erbij ter lering en vermaak.







;D

Het is een leuk klusje. Echter schuurtje was toch fris. ;)

dennis850estate

Citaat van: VolvieV70 op 05-03-2010 20:09:29
Vraag 1,

Wanneer ik het Vliegwiel bekeek (Duo Massa ) dan kan ik het +/- 15 graden draaien tov de krukas.
In Vadis kan ik niets vinden omtrent tolerantie's hierover. Weet iemand of er uberhaupt speling
aanwezig mag zijn. Ik kan me voorstellen dat er wat speling in moet zitten anders heeft het duo
effect geen zin, maar weet niet hoeveel.

Speling moet er zijn, je hebt immers een massieve plaat. Of het teveel is weet ik niet

Vraag 2,

Wanneer ik een blokhaak tegen het vliegwiel aanhoud dan zit er een oneffenheid in, dit veroorzaakt
door de koppelingsplaat. Is het gebruikelijk omhttp://i46.tinypic.com/15yx0qw.jpg bij elke koppelings wissel het vliegwiel af te draaien?
Voor de volledigheid is de oneffenheid 0,2 mm.

Afdraaien is geen optie, je krijgt de centreerpennen er niet onbeschadigt uit en weer in. Verder kan hij door het bewegende deel nooit vastgezet worden om af te draaien. Oneffenheid is niet zo erg, de nieuwe plaat zal snel de vorm overnemen. Scheuren en blauwe plekken zijn veel erger[/color

Vraag 3:

Wat voor koppelingsset kan ik het beste nemen? Luk of Sachs? Eveneens m.b.t. de Koppelings cyl.


Luk heeft de fabrieksmallen gekocht van Sachs en bouwt dus volgens dezelfde specificaties. Sachs is origineel en heeft mijn voorkeur






VolvieV70

Hallo Dennis,

Mijn dank voor je reactie, vliegwiel blijft zitten is inmiddels al wel opgepoetst, kleurtje was
een beetje bruin had meer van doen van de plaat. Vermoed ik. Geen haarscheurtjes zo op
het oog. Anders is het nog een optie om met crack-test het nog te checken echter lijkt me
niet nodig.

En ik ga dus een Sachs set bestellen.

Keerringen  er ook maar gelijk erbij doen.

En het asje een weinig insmeren met copa slip van molycote.

Al met al een leuk klusje, echter wel een beetje improviseren zo zonder brug. ::)







Met vriendelijke groet'n,

Alex


dennis850estate

Citaat van: VolvieV70 op 07-03-2010 17:37:06
Hallo Dennis,

Mijn dank voor je reactie, vliegwiel blijft zitten is inmiddels al wel opgepoetst, kleurtje was
een beetje bruin had meer van doen van de plaat. Vermoed ik. Geen haarscheurtjes zo op
het oog. Anders is het nog een optie om met crack-test het nog te checken echter lijkt me
niet nodig.

En ik ga dus een Sachs set bestellen.

Keerringen  er ook maar gelijk erbij doen.

En het asje een weinig insmeren met copa slip van molycote.

Al met al een leuk klusje, echter wel een beetje improviseren zo zonder brug. ::)

Met vriendelijke groet'n,

Alex



Keerring van een diesel in niet los te krijgen maar is kompleet met bevestiging. kost ongeveer 100 pleurie.

Voor het smeren van de prise-as is alleen speciaal vet aan te raden

succes verder

VolvieV70

Hallo Dennis,

Je spreekt over "een speciaal soort vet" mbt de prise-as.

Ben je ook bekend met een merknaam en type?

Of krijg ik het vet erbij wanneer ik een set kompleet bestel?

Dank voor je reactie.

Groet'n

dennis850estate

Citaat van: VolvieV70 op 07-03-2010 19:34:15
Hallo Dennis,

Je spreekt over "een speciaal soort vet" mbt de prise-as.

Ben je ook bekend met een merknaam en type?

Of krijg ik het vet erbij wanneer ik een set kompleet bestel?

Dank voor je reactie.

Groet'n

Zit een klein beetje in de verpakking van een sachs set


VolvieV70



Zit een klein beetje in de verpakking van een sachs set


[/quote]

Er zit idd een klein zakje bijgevoegd, echter wat schetste gister mijn verbazing toen ik de "Sachs" set
in huis kreeg. Zit er een Luk koppelingsplaat met een stickertje van sachs erbij, evenzo als van de drukgroep.

Misschien voor jou minder opmerkelijk. Echter ik keek ervan op.

Voor de volledigheid scheelde het 5 euri met een Luk set.

Groet'n Alex

Maandag lekker klussen!!

VolvoDeMio

Succes!

houd je het fototoestel bij de hand?

VolvieV70

FYI,

Van de week de nieuwe onderdelen gemonteerd. En het geheel afgerond.
Leuke klus echter soms wat improviseren met een krikje, spanbandje en een sleetje van spaanplaat.
Maar wel te doen.

Kosten bedroegen:

2x ankerplaten € 114,75
2x keerring       €  16,30
Koppelingsset sachs € 328,-
Koppelingscyl./ Druklager € 114,- volvo
Draagarm LV € 205,-   volvo
Wiellager RV € 226,10  volvo

Na het geheel gemonteerd te hebben ff tornen, uiteraard 2 omwentelingen.

Vervolgens starten lopen en zijdezacht schakelen.

Weer een tevreden mens na het uitlijnen.

Groet'n,

Alex