Oeps: Luchtgeleider / air guide bijna verloren

Gestart door kvcuijck, 21-03-2010 18:18:35

Vorige topic - Volgende topic

kvcuijck

Beste mede-forummers,

Vandaag, gelukkig dicht bij huis, hoorde ik bij het trotseren van drempels een vreemd geluid onder de auto vandaan komen. Uiteraard direct gestopt en tot de conclusie gekomen dat het geluid veroorzaakt werd door plastic dat over het asfalt sleept....

Het betreft de luchtgeleider / air guide welke onder/achter de voorbumper zit en blijkbaar rijwind de goede kant op stuurt. Bij mij kwam deze er onderuit omdat één van de twee plastic ophangpunten was afgebroken. ("Plastic moeheid"?) Heb geen schokkende dingen geraakt zover ik weet.

Foto's ter illustratie:

Nu wil ik graag het volgende weten:
1. Kan ik veilig doorrijden zonder deze geleider tot ik een passende oplossing heb gevonden?
2. Heeft iemand een voorstel hoe ik dit kan repareren (glaswol, plaatje?) of kan ik beter een nieuwe kopen bij de dealer of een gebruikte zoeken op Marktplaats?

Bij voorbaat dank!

Groet,

Koen

Thys

Hoi Koen,

Je kunt best wel even zonder die geleider hoor. Makkelijkste optie lijkt mij om op een lokale sloop een nieuwe te vinden, zoiets mag nooit veel kosten.

elianmars

De geleider is niet echt noodzakelijk.

De lipjes willen wel vaker afbreken. Misschien kun je het repareren met een metalen strip, die je met een bout, moer en grote ringen vastzet aan de geleider?

En anders gaan zoeken op de sloop, of in het advertentiegedeelte van het forum.

elmarconi

Op maat geknipt plaatje aluminium dubbelvouwen, er aan beide kanten overheen steken, paar kleine gaatjes boren, po(m)pnagels erdoor, een gat waar de bout weer door moet, klaar.

--
Autogas Inside . . .

Turbo-Geek

Rijd al ruim 2 jaar zonder .... Mis hem echt niet.
Nu heb je ook veel sneller een evt lekkage oid in de gaten.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Misha

Tuurlijk zit dat ding er niet voor de lol op. Volvo heeft daar best onderzoek naar gedaan en niet gedacht van hé, we hebben nog wat zwart kunststof over, kom op we bakken een plaat voor onderop.

Het ding heeft een aantal functies:

- Het geleidt de rijwind naar de juiste plekken, dit zorgt voor een betere stroomlijn en verminderde luchtweerstand én zoals ik bij de S70 kon zien zit er ook een stuk kunststof van achter de intercooler aan vast
- Het geleidt de luchtstroom naar plekken waar er gekoeld moet worden
- Het beschermt tegen modder en ernstig grote sloten water
- Het beschermt ietwat tegen keitjes en takken

Je kunt best even zonder rijden, en waarschijnlijk doet hij het ook best zonder, maar ik zou hem er nooit permanent af laten.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

kvcuijck

Dank voor de reacties!

Ik deel bovenstaande meningen / stellingen :) Zal eens een nachtje slapen of ik zelf iets ga verzinnen of dat ik ga voor "replacement"...

Koen

thuur

Citaat van: Misha op 21-03-2010 19:56:53
Tuurlijk zit dat ding er niet voor de lol op. Volvo heeft daar best onderzoek naar gedaan en niet gedacht van hé, we hebben nog wat zwart kunststof over, kom op we bakken een plaat voor onderop.

Het ding heeft een aantal functies:

- Het geleidt de rijwind naar de juiste plekken, dit zorgt voor een betere stroomlijn en verminderde luchtweerstand én zoals ik bij de S70 kon zien zit er ook een stuk kunststof van achter de intercooler aan vast
- Het geleidt de luchtstroom naar plekken waar er gekoeld moet worden
- Het beschermt tegen modder en ernstig grote sloten water
- Het beschermt ietwat tegen keitjes en takken
..

En bij de x70 met het bumperrooster zoals op de foto:
Steenslag bescherming voor je condensor.

Gr 8)

RRRRR_Ramon

De luchtgeleider kost €86,-  bij de dealer. Het gedeelte wat wat donkerder grijs is op je foto is los te klikken en kan worden overgezet op een nieuwe of andere luchtgeleider. Dus bij een nieuwe hoef je dit niet mee te bestellen.

Succes!
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

VolvoDeMio

Even meeliftend.....
Is de luchtgeleider van een 850 anders dan die van een x70? Past die van een 850 op een x70?

thuur

De bevestiging aan de bumper is anders, maar dat wil niet zeggen dat je het niet passend krijgt. Ik heb er geen ervaring mee overigens.

Gr 8)

volvobug

Citaat van: elmarconi op 21-03-2010 19:30:48
Op maat geknipt plaatje aluminium dubbelvouwen, er aan beide kanten overheen steken, paar kleine gaatjes boren, po(m)pnagels erdoor, een gat waar de bout weer door moet, klaar.

Hoe herkenbaar, heb afgelopen winter mijn luchtgeleider er "onderuit gegleden", daardoor aan beide kanten de bevestigingslip afgebroken. Tijdelijk met deze methode gerepareerd, en het heeft er alle schijn van dat tijdelijk definitief aan het worden is  :eusa_whistle:

Overigens, heb een paar dagen zonder gereden en er was merkbaar meer dreunend windgeruis in het vooronder vanaf ca. 100 km/h.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Gunnar

Oude soldeerbout en aan elkaar smelten.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

kvcuijck

We gaan morgenochtend om 05:30 uur eens proberen hoe het klinkt zonder luchtgeleider....

Gelukkig is de kans op steenslag door voorliggers op de condensor redelijk klein op dat tijdstip ;)

De zoektocht naar een andere is gestart!

regiorunner

Ik heb hier nog zo'n ding liggen. Kan je zo ophalen. (Baarn)