Klapperende rem (schijnbaar rechtsvoor)

Gestart door Joost Jan, 23-03-2010 21:13:38

Vorige topic - Volgende topic

Joost Jan

Dag,

Ik heb een vergelijkbaar remprobleem als door Joes en Joost 23 aangekaart, maar lees voor mij nog geen oplossing in hun topics.

Heb een 850 Estate 2.5l benzine, automaat. Twee jaar geleden gekocht rond 217.000km, nu staat ie op 244.000km.

Wagen had drie weken stil gestaan totdat m'n zwager hem voor mij op Schiphol afleverde en ik er mee naar huis reed. Bij afleveren begon hij over een trilling bij remmen, die die morgen begonnen was. Toevallig bleek er in de rechtervoorband een schroef te zitten en was hij met een redelijk zachte band naar Schiphol gereden. Band gerepareerd en op spanning gebracht, de trilling in het rechtervoorwiel bij remmen bleef.

Met monteur het volgende gedaan:
1. Remschijven en blokken voor links en rechts vernieuwd. Gevolg: de trilling bij remmen bleef onveranderd. Twee dagen mee gereden.

2. Na verder zoeken bleek er speling op de flens waarop de remschijf wordt gemonteerd te zitten, en bleek de remklauw flink verroest (rechtsvoor). Wiellagerhuis en remklauw vervangen door sloopexemplaar. Gevolg: trilling bij remmen leek aanvankelijk minder maar kwam later onveranderd terug.

3. Idee was dat nieuwe remschijf rechts door speling op flens en gare remklauw opnieuw kromgetrokken was. Andere schijf (sloop) gemonteerd. Gevolg: de trilling bij remmen bleef onveranderd.

4. Om uit te sluiten dat het probleem zijn oorsprong heeft in het wiel zelf, reservewiel gemonteerd. Gevolg: de trilling bij remmen bleef onveranderd.

Geen idee waar het probleem nu zit. De trilling lijkt toch duidelijk vanuit het rechtervoorwiel te komen. Wanneer er niet geremd wordt is er geen enkele trilling of onregelmatigheid waar te nemen.

Wie heeft raad?

Jeroentjuh

Citaat van: Joost Jan op 23-03-2010 21:13:38
Na verder zoeken bleek er speling op de flens waarop de remschijf wordt gemonteerd te zitten.

Is die speling nu wel weg? Niet gewoon speling op je fusee- of stuurkogel?

thuur

En zijn de naafvlakken nu goed schoongemaakt?

Gr ???

Joost Jan

Citaat van: Jeroentjuh op 23-03-2010 21:18:22
Citaat van: Joost Jan op 23-03-2010 21:13:38
Na verder zoeken bleek er speling op de flens waarop de remschijf wordt gemonteerd te zitten.

Is die speling nu wel weg? Niet gewoon speling op je fusee- of stuurkogel?

De speling is weg. Is speling op de fuseekogel niet hoorbaar bij scherp sturen op lage snelheid? Dat is niet aan de hand.

UserID6342

Makkelijkste (en eigenlijk de enigste juiste) manier is de auto rechtsvoor opkrikken zodat wiel vrij van grond is.

Met je handen het wiel beetpakken als om kwart voor drie, heb / voel je speling => stuurkogel

Met je handen het wiel beetpakken als om zes uur, heb / voel je speling => fuseekogel

Succes !