koelwatertemperatuur te hoog

Gestart door barnvanja, 28-03-2010 17:49:22

Vorige topic - Volgende topic

barnvanja

Hallo, ik zal even bij het begin beginnen. Een week geleden merkte ik dat het koelwaterniveau opeens gezakt was doordat het lampje in het dashboard begon te branden. Dus snel bijgevuld tot de max. Toen weer een paar dagen normaal mee gereden. Tot afgelopen woensdag het koelwater opeens aan de kook raakte. De dop van het reservoir was gebarsten en het reservoir zelf zat ook een scheur in. Het water spoot er uit. De anwb heeft mij toen netjes naar huis gesleept. De volgende dag op de sloop een ander reservoir gehaald, dit gemonteerd en de boel weer gevuld. Ik hoopte dat het hiermee opgelost was. Niet dus. Ik kan er wel mee rijden, maar moet zorgen dat ik niet boven de 2000rpm kom. Als ik daar maar onder blijf gaat het goed. De koelfan draait dan wel overuren. Ga ik toch boven die 2000rpm is het binnen enkele minuten foute boel en loopt de temperatuurmeter vrij snel tot in het rood, het koelwater is dan ook flink aan het borrelen in het reservoir wat dan zo te zien ook op ontploffen staat. Ik heb hier al dingen gelezen over de thermostaat, maar die verhalen komen ook niet helemaal overeen. Zou het misschien kunnen zijn dat de radiateur verstopt zit?
Misschien handig om te melden dat de kachel het ook al sinds de aankoop(februari 2010) weinig warme lucht blaast en de vloer bij de bestuurder soms nat is.
Het gaat hier om een volvo 850 glt uit 1992 met 3,3 ton op de teller.

Groeten, Maarten

arjenT5R

nieuwe thermostaat
nieuw tankje
nieuwe dop

en dan weer eens kijken  ;)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

barnvanja

Het tankje heb ik van de sloop gehaald met een groene dop. Thermostaat zou ik nog kunnen proberen inderdaad. Wel heb ik vandaag nog even een stukje van 20km
gereden en toen even gekeken bij de radiateur. De bovenste slang kon ik nog net vastpakken, maar de onderste slang was gewoon koud. De kachel doet het wel goed nu. Kan het nog steeds aan de thermostaat liggen of kun je met zekerheid zeggen dat de radiateur verstopt zit? 

darius

Thermostaat kost mss 12 euro en zit er in 10min in (behalve bij diesel) natte plekken in het interieur kunnen duiden op problemen met kachelradiator of doorvoer van de slangen bij schutbord.
Ik zou zeggen eerst thermostaat vervangen.
No show, only go.

arjenT5R

darius

Citaat van: arjenT5R op 28-03-2010 20:37:49
uh 100% thermostaat

Die natte plekken van de te hoge druk, tussen de pezen van de doorvoer geperst  ???
No show, only go.

arjenT5R

ohh jeetje  ;D had dat van die natte plekken nie eens gelezen
dus lijstje wordt weer langer

-dop + tankje
-thermostaat
-kachel radiator

barnvanja

Oke dan, bedankt. Dan ga ik morgen maar eens een thermostaatje bestellen en ik hou jullie op de hoogte. Nog 1 vraagje: Dat de onderste koelvloeistofslang niet warm wordt is ook het gevolg van een defecte thermostaat?

darius

Citaat van: barnvanja op 28-03-2010 21:12:34
Oke dan, bedankt. Dan ga ik morgen maar eens een thermostaatje bestellen en ik hou jullie op de hoogte. Nog 1 vraagje: Dat de onderste koelvloeistofslang niet warm wordt is ook het gevolg van een defecte thermostaat?

ja
No show, only go.

barnvanja

Bedankt voor de tips. Het was inderdaad de thermostaat. Het viel alleen een beetje tegen de behuizing open te krijgen. Die voorste torx-bout kun je goed bij, maar die achterste had ik al snel kapot gedraaid. Na wat boorwerk en een paar flinke klappen met de sloophamer om de kop van de bout er af te rammen had ik em open liggen. Maargoed, allemaal hartstikke leuk totdat je ziet dat het onderste gedeelte van de behuizing op de plek van die bout gescheurd is, door al dat geram. Het gedeelte waar de pakking in valt was gelukkig nog onbeschadigd. Dus nieuwe thermostaat er maar in gehangen en behuizing weer gesloten. Ik kon op dat moment geen betere oplossing bedenken dan een stukje draadstang M6 er in te steken, aan de onderkant een moertje er op draaien, draadstangetje terug omhoog schuiven en er een ringetje met moertje aan de bovenkant op draaien. Andere onbeschadigde torx er in en alles weer stevig aan gedraaid. Nu het peil voorlopig maar goed in de gaten houden.
Time will learn.

Jeff

Nieuw bakje bij de dealer kost 34 euro met beetje korting meen ik uit mijn hoofd, hoop niet dat jij teveel hebt betaald op de sloop... ;)

Dop is 17 euro!
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

Freakybaby

En haal dan ook even een nieuw thermostaathuis, dat kan vroeg of laat gaan lekken...

Mooi dat het opgelost is!
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

arjenT5R

Citaat van: barnvanja op 29-03-2010 23:18:44

Time will learn.

time will tell nu nog je kachel radiateur  ;)

francois

blijf er niet te lang mee rijden anders kost het je een nieuwe koppakking  :o

gr

barnvanja

Citaat van: Jeff op 29-03-2010 23:25:17
Nieuw bakje bij de dealer kost 34 euro met beetje korting meen ik uit mijn hoofd, hoop niet dat jij teveel hebt betaald op de sloop... ;)

Dop is 17 euro!

Met bakje bedoel je het koelwaterreservoir neem ik aan? Mwa, daar heb ik op de sloop 10 euro voor betaald inclusief groene dop.