Volvo 850 T5 Wit

Gestart door white850t5, 28-03-2010 22:18:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

white850t5

De auto gaat op lange afstanden bij dezelfde rijstijl steeds minder verbruiken....  Apart.

V70R-obert

Bij constante snelheden rij je een stuk zuiniger dan in stadsverkeer van optrekken en afremmen. De temperaturen helpen daar ook bij. Afgelopen winter kon ik maximaal 500km uit een tank persen. Nu rij ik met gemak 550km op een volle tank en als we in juni-juli-augustus zitten soms wel 580km op één tank. Heeft iemand een logische verklaring waarom de energiebehoefte minder is bij hogere temp? Ik kom alleen maar op snellere bedrijfstemperatuur en het makkelijker behouden van de bedrijfstemp.

Misha

Citaat van: V70R-obert op 12-04-2010 14:26:39
Bij constante snelheden rij je een stuk zuiniger dan in stadsverkeer van optrekken en afremmen. De temperaturen helpen daar ook bij. Afgelopen winter kon ik maximaal 500km uit een tank persen. Nu rij ik met gemak 550km op een volle tank en als we in juni-juli-augustus zitten soms wel 580km op één tank. Heeft iemand een logische verklaring waarom de energiebehoefte minder is bij hogere temp? Ik kom alleen maar op snellere bedrijfstemperatuur en het makkelijker behouden van de bedrijfstemp.

Temperatuur lager = Luchttemperatuur lager = meer zuurstof per m³ = meer benzine per m³ is hoger totaalverbruik.

Auto's voelen niet alleen rapper aan bij lagere temperaturen: ze zijn het ook.

Ondanks dat je je rijsnelheid hetzelfde houdt, zul je toch wat rapper optrekken.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Thijssie!

Door de lagere tempratuur is de dichtheid van de lucht kleiner, dus kan er meer lucht de cilinder inkomen, het gevolg is meer brandstof die ingespoten moet worden om het stoichriometrisch mengsel op 1:14.7 te houden..

Volgens mij wel een aardige verklaring...

Misha

Citaat van: Thijssie! op 12-04-2010 14:34:01
Door de lagere tempratuur is de dichtheid van de lucht kleiner, dus kan er meer lucht de cilinder inkomen, het gevolg is meer brandstof die ingespoten moet worden om het stoichriometrisch mengsel op 1:14.7 te houden..

Volgens mij wel een aardige verklaring...
Op zich wel: maar er is natuurlijk niet meer energie nodig om 120 te rijden, dus bij constante snelheid op CC zal er geen verschil zijn, je zult dan je gaspedaal iets minder ver hoeven in te drukken.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

EVV

Plus dat het motorblok in de winter meer tijd nodig heeft om op te warmen: Het blok en alle vloeistoffen zijn allemaal kouder, plus dat je het zelf natuurlijk ook graag warm hebt, dus kachel aan wat ook warmte onttrekt aan de motor.

Turbo-Geek

Ik denk dat je het moet zoeken bij de extra inspuiting bij koude motor (choke), dus zoals hierboven reeds is gezegt zal die opwarm procedure langer duren en meer verbruiken.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

white850t5

Is het beter om een t5 met 98 te tanken of maakt 95 niet zo heel veel uit?

Thijssie!

Het is niet beter, het enige is heel misschien dat je motor iets beter gaat lopen...

Door het hogere octaangetal kan de ontsteking verlaat worden zonder zelfontbranding. Kan als gevolg hebben dat je iets betere prestaties hebt....

Is volgens mij een heel topic over

white850t5

Servicelampje brand, dus dat word weer sparen voor het onderhoud. ;)

Thys

Of gewoon het lampje laten resetten 8)

Wout309t

Citaat van: white850t5 op 08-04-2010 20:26:58
Vandaag met wax gewassen foto's komen snel ;)

Nou, inderdaad zeg!! ;)
2011 V70 2.0T R-Design MT

white850t5

Minder snel ;). Moet eerst een leuke camera aanschaffen.
Mijn telefoonfoto's zien er niet uit.

tackle

Citaat van: white850t5 op 21-04-2010 17:11:41
Net even stoplichtsprint gedaan met een vwgolf 6 gti, en een mercedes e320 cdi.
Allebei stonden ze in het linkse vak. En gingen ze 'bijna' (mercedes) volgas (vw).
Alle 2 de x gewonnen.
Daarna even oliepeil gecontroleerd.
En de auto gewassen.
Aangezien een golf 6 gti leeg al 1300+ kilo weegt. Moest de golf het afleggen tegen een 15 jaar oude t5+chip.

klinkt als een piemelmeetwedstrijd.

Vulva89

Hij denkt ook echt dat hij een supersnelle Ferrari heeft ofzo, hahaha!