Synchromesh 3e versnelling kapot?

Gestart door Matthieu123, 04-04-2010 14:54:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Matthieu123

Dat is mijn vermoeden... De auto net 2 dagen in bezit en dan dit :(

Ik had net een 2 tal sprintjes getrokken, waarbij ik moet zeggen dat het de 1e keer niet helemaal ging met schakelen zoals 't moest.. Echter niks bijzonders verder..
Toen rustig doorgereden en iets later kraakt de bak als ik hem in z'n 3 zet... Het is dus plosteling gekomen.

De wagen heeft 244.xxx gelopen en bij 229.xxx is er een nieuwe koppeling ingegaan.
De bak heeft niet zo lang geleden nieuwe olie gehad.

Wat is wijsheid? De bak (laten) reviseren? Of een andere bak erop?
Heef iemand een idee over de kosten.. en dan van een bak zelf of van de revisie zelf.

Ik baal hier echt enorm van....  :eusa_wall:  :-\

arjenT5R

maakt ie alleen geluid of is het ook moeilijker hem in de versnelling te zetten?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Matthieu123

Het gaat mss ietsje stroever dan voorheen..niet heel veel. Maar als hij echt kraakt gaat het wel lastiger.


arjenT5R

hm klinkt idd als synchro maruh daar kan ie heel oud mee worden hoor
of je moet je eigen dr kapot aan ergeren dat je hem wil vervangen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Matthieu123

Ja ik erger me er wel kapot aan ja...

Ik vind het wel erg vreemd dat het zo plotseling is ontstaan. Ik neem vd week even contact op met de verkopende partij (monteur bij de volvo dealer) Even kijken hoe hij er over denkt.

Nog maar eens goed over nadenken.. Zelfs al zou ik het zelf doen ben je met materiaal en alles toch al snel dik 500 euro verder. En dan moet het een niet te dure bak zijn.

arjenT5R

nee hoor... die bakjes voor die 10 kleppertjes zijn niet zo heel duur hoor
beetje nieuwe olie moet voor €200 wel kunnen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Jans Duiven

Citaat van: Matthieu123 op 04-04-2010 16:46:24
Ja ik erger me er wel kapot aan ja...

Ik vind het wel erg vreemd dat het zo plotseling is ontstaan. Ik neem vd week even contact op met de verkopende partij (monteur bij de volvo dealer) Even kijken hoe hij er over denkt.

Nog maar eens goed over nadenken.. Zelfs al zou ik het zelf doen ben je met materiaal en alles toch al snel dik 500 euro verder. En dan moet het een niet te dure bak zijn.

Tja, dat kan zomaar plotseling ontstaan. Bad luck.

Matthieu123

#7
Citaat van: arjenT5R op 04-04-2010 16:52:26
nee hoor... die bakjes voor die 10 kleppertjes zijn niet zo heel duur hoor
beetje nieuwe olie moet voor €200 wel kunnen.

Voor 200 wil ik er wel aan beginnen ja.. Toch maar eens rondneuzen... Ik heb wel het idee dat sommige slopers de prijs wel erg hoed weten. Een vluchtige blik op onderdelen lijn: prijzen van 300 tot 750! euro.

Citaat van: Hans Duiven op 04-04-2010 18:37:20
Tja, dat kan zomaar plotseling ontstaan. Bad luck.

Ja.. nogal.. :(

Net nog even een stukje gereden: Als hij koud is schakelt hij aanzienlijk beter en soepeler... Als je dan rustig schakelat is er niks aan de hand. Eenmaal warm wordt het euvel duidelijk erger.

ulkeman

is zo bak het zelfde als de 2.0 10v?

heb hier een donor auto staan en volges mij is dat een 2.0


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Jans Duiven

#9
Citaat van: Matthieu123 op 04-04-2010 18:49:13
Citaat van: arjenT5R op 04-04-2010 16:52:26
nee hoor... die bakjes voor die 10 kleppertjes zijn niet zo heel duur hoor
beetje nieuwe olie moet voor €200 wel kunnen.

Voor 200 wil ik er wel aan beginnen ja.. Toch maar eens rondneuzen... Ik heb wel het idee dat sommige slopers de prijs wel erg hoed weten. Een vluchtige blik op onderdelen lijn: prijzen van 300 tot 750! euro.

Citaat van: Hans Duiven op 04-04-2010 18:37:20
Tja, dat kan zomaar plotseling ontstaan. Bad luck.

Ja.. nogal.. :(

Net nog even een stukje gereden: Als hij koud is schakelt hij aanzienlijk beter en soepeler... Als je dan rustig schakelat is er niks aan de hand. Eenmaal warm wordt het euvel duidelijk erger.

Die versnellingsbakken zijn behoorlijk sterk, maar met een sloopbak loop je het risico dat je onverwacht het zelfde euvel oploopt.
Je kan ook een monteur zoals b.v. Dennis850estate om raad vragen. Met een verse set synchromesh-ringen in je bak, weet je wat je hebt. Kan je gelijk je krukaskeerring laten vervangen als de bak er toch af ligt.

Matthieu123

Citaat van: ulkeman op 04-04-2010 19:19:04
is zo bak het zelfde als de 2.0 10v?

heb hier een donor auto staan en volges mij is dat een 2.0

Volgens mij niet.. Andere typenummer sowieso..

@hans: tnx voor de tip. Ik zal hem eens een berichtje sturen!

Misha

Citaat van: Matthieu123 op 04-04-2010 20:37:21
Citaat van: ulkeman op 04-04-2010 19:19:04
is zo bak het zelfde als de 2.0 10v?

heb hier een donor auto staan en volges mij is dat een 2.0

Volgens mij niet.. Andere typenummer sowieso..

@hans: tnx voor de tip. Ik zal hem eens een berichtje sturen!
Overbrenging is anders volgens mij.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

dennis850estate

Synchro mesh ringen gaan niet 'zomaar' stuk. Misschien is er wel een lager kapot getrokken waardoor er een as in de bak scheef komt te liggen en niet meer wil schakelen. Dit heb ik al diverse malen meegemaakt en gezien in de bakken.

Onderdelen zijn lastig te verkrijgen en je krijgt de lagers moeilijk van de assen af (gaan stuk). Eigenlijk is opknappen van een bak nauwelijks een optie, behalve als je een M59 of 1 van een V70R classic hebt.

Mijn advies zou zijn: op zoek naar andere bak


arjenT5R

gewoon een sloopbakkie zoeken met weinig kilometers
en dr onder sleutelen nieuwe olie er op en klaar.

voor 200 euro moet je echt wel een bakkie kunnen vinden.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ludo

Ik heb precies hetzelfde gehad.
Van toen ik de auto 2,5 jaar geleden kocht.... tot vorige week.

Dit was de oplossing:

Citaat van: Ludo op 27-03-2010 13:03:46
Eindelijk de nieuwe koppeling geplaatst.  :eusa_dance:
Wat een verademing, schakelen zonder krrrr...  ;D

De 'oude' koppeling had amper 30.000km achter de kiezen toen ik hem kocht, ik heb er nog 67.000 mee verder gegaan.  ::)
Bij het kraken had ik ook nog trillingen bij het laten opkomen van de koppeling.
Synchromesh ringen kreeg ik ook te horen, net als krom vliegwiel...

Aan de 'oude' koppeling en druklager was niets vreemds te zien, enkel een veer waar veel speling op zat.
Of die veer de oorzaak was weet ik niet, voor mij was het belangrijker dat ik geen trilling meer heb, en eindelijk vloeiend kan schakelen zonder gekraak...  :eusa_dance: