koelvloeistof eruit

Gestart door lionart, 06-04-2010 14:41:11

Vorige topic - Volgende topic

lionart

nu het weer een beetje warm begint te worden beginnen bij mij ook de problemen met de koelvloeistof weer.

voor een half jaar geleden heb ik de radiateur vervangen van mijn t5 automaat omdat (zoals bij velen ) de slang van de radiateur was afgebroken.
Nu stond ik laatst langdurig :-[ in de file en de volgende dag merkte ik dat het koelvloeistof lampje begon te branden.
Ik kijken onder de kap en het viel mij idd op dat er niet genoeg koelvloeistof meer aanwezig was.
Ik had het vermoeden dat er ook een beetje wtiite aanslag op het expasievat zat maar dat kan ook van de vorige keer bijvullen zijn geweest.
Ik heb tijdens het file rjden wel gemerkt dat de fan regelmatig begon te draaien maar heb nooit de temp. meter zien verspringen naar meer dan 3 uur.....

heeft iemand een idee hoe het zou kunnen dat ik mijn koelvloestof verlies?

)()()sT

Nieuw vaatje / dop?
Zie je alleen op die plek sporen van lekkage?

Je typt:
Citaat van: lionart op 06-04-2010 14:41:11
nu het weer een beetje warm begint te worden beginnen bij mij ook de problemen met de koelvloeistof weer.

Dat is al niet goed; een goed werkend systeem heeft bij min 10 of plus 30 de temp.meter op "3 uur" staan.

lionart

volgens mij zij het vaatje en de dop beide nog goed, geen bruikjes in de dop bijvoorbeeld. Tevens sluiten de dop goed af.
Of er elder nog lekkage is geweest kan ik zo niet zeggen.

mbt 3uur stand:

op het dashboard is dat ook het geval maar ik merk toch dat ie zijn koelvloeistof eruit gooit.

waar kan het aan liggen dat de druk op het systeem zo hoog word dat het water eruit loopt?

khana38

Controleer de onderste slangklem eens! Kan zijn doorgeroest, maar door de elastische werking van de slang kan bij lagere buitentemperaturen de koelvloeistof aardig binnen het systeem blijven, maar loopt de buitentemperatuur op, zo ook de druk . . . . !

En als je toch naar die slangklemk gaat kijken, vervang hem dan meteen door een inox exemplaar! Bij ieder type Volvo is dit de meest kwetsbare slangklem. Het bovenomschrevene is in 50 jaar Volvo rijden danook de enige keer (afkloppen) dat ik met een Volvo langs de snelweg aan de kant heb gestaan.

thuur

Citaat van: lionart op 06-04-2010 14:57:34
volgens mij zij het vaatje en de dop beide nog goed, geen bruikjes in de dop bijvoorbeeld. Tevens sluiten de dop goed af.
Of er elder nog lekkage is geweest kan ik zo niet zeggen.

Aan de meeste grijze doppen is niet te zien dat ze lek zijn :D

Gr ;)

lionart

ik heb een groene/blauwe dop  ;)

lionart

@Khana38"

welke onderste slangklem bedoel je precies?

khana38

Onderste radiateurslangklem. Die rot en roest sneller dan de bovenste en is gevoelig voor door de radiateur komend vocht en vuil, in de winter ook pekel, etc. Bovendien is hij buiten zicht gemonteerd en ontsnapt zo aan regelmatige inspectie! Bij de jaarlijkse APK wordt er niet naar gekeken! Volvo dealer monteur is het met mij eens, maar nieuwe koppakking etc. bij een "warmloper" behoort ook tot de economie.

gr., Kees

lionart

thx, ik zal eens kijken naar de klemmen

lionart

ik heb niets bijzonders aan de klemmen kunnen zien iig geen aanslag oid.

kan iemand mij uitleggen waarom de druk zo op loopt zodra je in de file staat?

daytonawim

thermostaat, temp zender, (haar scheurtje in) expansie vaatje, en dop.

Kosten minder dan 100 euro, en in een uurtje zelf te doen.

Ik had ook koelvloeistof verlies, nooit wat gevonden gevonden , opeens werd
het erger, water onder de auto, weggebracht en verwachte een dikke rekening
Expansievaatje vernieuwd en probleem opgelost.

Heet water verdampt heel snel, en als het niet te veel is merk je het niet eens.

V70R-obert

Omdat je koelsysteem geen rijwind krijgt. Staat je temperatuurmeter netjes in het midden of op een kwart? Het kan ook je thermostaat zijn die stuk is. Je koppakking lijkt me stug, dan had hij ook wel in de koudere periode water uit het systeem gemikt.
Veel lekkages zijn te wijten aan een lekke kachelradiator. Bij lage temperaturen vergeeft een motor veel langer een gebrek aan koelvloeistof. Een flesje Bardahl anti-leak doet dan wonderen. Maak je geen zorgen over dit soort supplementen, dealers gooien dit spul zelf ook in koelsystemen.

thuur

Citaat van: lionart op 07-04-2010 22:40:59
ik heb niets bijzonders aan de klemmen kunnen zien iig geen aanslag oid.

kan iemand mij uitleggen waarom de druk zo op loopt zodra je in de file staat?

Het is een gesloten systeem, hoe hoger de temp, hoe hoger de druk. Water zet uit als het warmer wordt.

Anti-lek toevoegingen raad ik met klem af. Wellicht dicht je een klein lekje, maar net zo goed de aanvoer naar de kop of het expansievaatje. Beide al meegemaakt.. Het is meer een lapmiddel wat je vlak voor verkoop gebruikt om een nieuwe eigenaar op te zadelen met een groot probleem.

Gr ;)

lionart

Anti leak lijkt me ook niet nodig daar ik 6 maanden geleden de radiateur heb vernieuwd.
mbt temp. oplopen:
ik heb begrepen dat bij een automaat, zoals de mijne, de fan veel sneller aangaat omdat je, tijdens het file rijden, het gas niet gebruikt waardoor de waterpomp niet draait?
Is het dan zo dat een automaat gewoon minder geschikt is om mee in de file te rijden? (lijkt me stug)
is erg onhandig omdat ik elke dag op de A1 ri. amsterdam sta.

-D©©©L-

Citaat van: lionart op 08-04-2010 08:29:51
Anti leak lijkt me ook niet nodig daar ik 6 maanden geleden de radiateur heb vernieuwd.
mbt temp. oplopen:
ik heb begrepen dat bij een automaat, zoals de mijne, de fan veel sneller aangaat omdat je, tijdens het file rijden, het gas niet gebruikt waardoor de waterpomp niet draait?
Is het dan zo dat een automaat gewoon minder geschikt is om mee in de file te rijden? (lijkt me stug)
is erg onhandig omdat ik elke dag op de A1 ri. amsterdam sta.

Waterpomp zit op de distributieriem. Laat je niks wijsmaken.