olie in koelvloeistof

Gestart door zoefzoefdehaas, 04-02-2004 11:05:30

Vorige topic - Volgende topic

zoefzoefdehaas

Hierbij even een vraagje namens mijn garage (alle merken). Hij heeft op dit moment een V70 staan met olie in de koelvloeistof, de kop is er al afgeweest en de pakking vervangen, ook de turbo is nagekeken, echter het is nog niet opgelost. Waar kan dit aan liggen ? Volvo Nederland heeft ook geen oplossing ! Wie heeft een idee ?
Lidnummer 0903322

Johann

Turbo vervangen?
Ergens een scheur in 't blok of in de kop?

zoefzoefdehaas

daar zou ik ook aan denken, maar de turbo is nagekeken, blok en kop is ook goed nagekeken. Het moet dus wat anders zijn.
Lidnummer 0903322

s©ub@

zoef; gaat dit om een beetje olie of gaat dit om "meer olie als water"?

ik ken het laatste probleem; kwam bij een heel ander (japans) merk voor en na allerlei tests is er nog geen uitsluitsel gekomen wat nou eigenlijk het probleem was...

na 14 maanden zoeken bleek dat het blok zoveel druk leverde dat er op een sleufje van nauwelijks een milimeter op het onderblok waar de cilinderkop op geplaatst werd, de koelbaan en oliebaan met elkaar verbonden waren... (hier zoek je je dus wezenloos naar)

wat we toen gedaan hebben:
we hebben het onderblok 2mm afgevlakt en, voor de zekerheid, de cilinderkop ook. toen nieuwe pakkingen gemonteerd en het zaakje dichtgeschroefd: de eerste weken blijft de koelvloeistof zwart; daarna (als je geluk hebt) word het beter en dus transparant... (er zit namelijk nog olie in de radiator en alle andere koelbanen...)

sterkte
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

zoefzoefdehaas

als het een sleufje van 1 mm is dan zie je dit inderdaad niet zo snel. Ik heb het aan hem doorgegeven, beetje zonde natuurlijk dat het dan zou betekenen dat de kop er weer af moet. Maar ja, als je het daarmee oplost moet je het er maar voor over hebben. Klinkt wel logisch dat dit het zou kunnen zijn, alles was al onder druk gezet maar er kwam niks naar buiten.
Lidnummer 0903322

Johann

zoefzoefdehaas

durf ik je niet te zeggen, hoezo ?
Lidnummer 0903322

s©ub@

bij mij toen ook zoef; alles 72 onder druk gestaan; zowel warm als koud en er gebeurde niks...

was ook puur toeval dat we achter dat "barstje" kwamen... (kan trouwens ook nog een klein scheurtje in het onderblok zijn)

sterkte

s©ub@

btw;
de wagen waar ik over sprak is/was een diesel...

Autogek

automatische transmissie-olie die via koeler in koelvloeistof komt? Een lek in radiator dus?
244 DL > 244 GL aut. > 855 GLE > 855R automatic > 855 GLE > 854 GLT 1992 > 244 DL, en dan nog iets Frans op diesel.

Rai

Citaat van: Markvd op 04-02-2004 13:27:27
automatische transmissie-olie die via koeler in koelvloeistof komt? Een lek in radiator dus?

Afgelopen september zat heel mijn koelsysteem vermengd met olie. Het kwam ook uit het expansievat zetten, kortom één bende. Alhoewel ik zelf eerst dacht aan koppakking, werd mij van verschillende kanten verzekerd dat dat onwaarschijnlijk was (met dank aan dit forum, anders was bij mij de kop er ook voor niks afgegaan). Nadat de turbo was nagekeken, bleek het inderdaad een lek in de oliekoeler te zijn, onderdeel van de radiator. Alleen dacht ik dat het de koeler van de motorolie betrof. Een nieuwe radiator en het reinigen van het koelsysteem bracht de oplossing. Zie eventueel deze thread.

george

Citaat van: s©ub@ op 04-02-2004 11:18:29
wat we toen gedaan hebben:
we hebben het onderblok 2mm afgevlakt en, voor de zekerheid, de cilinderkop ook.

Dan wordt de compressieruimte dus veel kleiner. Vindt ik nogal link om dat zomaar te doen. Afstelling van die motor wordt dan wat lastiger om maar te zwijgen over eindcompressiedrukken, thermische belastingen, detoneren en kleppen die de zuiger kunnen raken. ::)
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

george

Citaat van: Markvd op 04-02-2004 13:27:27

Volgens mij staat de oliekoeler van de automaat in de retour van het oliesysteem, daarmee is de druk van de olie in de koeler dus nagenoeg atmosferisch.
Het koelwater systeem is een gesloten systeem dat druk opbouwt.
Als je dus een lekke oliekoeler van de automaat zou hebben zou je volgens mij de versnellingsbak vol koelvloeistof pompen en niet andersom.

Ik denk dat je toch ergens in de motor of de turbo moet zoeken.

Ben wel benieuwd wat eruit rolt.
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

ed

Daar bouwt zich juist druk op! In de zuigkant heerst een onderdruk.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

denkweb

Mijn toevoeging aan dit topic: toch een lekke koppakking, ik geloof niet dat een van de andere opties zoveel koelvloeistof in de motor gooit als dat nu het geval lijkt te zijn. Daarbij hoeft de koppakking niet beschadigd te zijn; als deze alleen onder druk komt en het langs de pakking drukt hoef je hier geen sporen van te zien na het loshalen van de kop... hooguit een roet-spoor op of onder de pakking...

Zie ook: topic over koppakking

Succes ermee (en vooral niet te lang mee doorrijden!)