oliedruk weg

Gestart door dennis850estate, 15-04-2010 22:53:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis850estate

Ben bezig met een 5244T3 waarvan al een tijdje af en toe het olielampje aanging zonder dat de oorzaak werd gevonden door de dealert. De oliedruksensor werd als dader aangewezen. inmiddels zijn de drijfstanglagers stuk gelopen van de 5e cilinder.

Nu komt de vragen: waardoor is de oliedruk niet in orde geweest? Oliepomp? Of toch een keertje misschien met te weinig olie rondgereden?

ik wil eigenlijk preventief gewoon de oliepomp vervangen. Is de oliedruk nog ergens mee af te stellen of regelt de pomp dit?


UserID6342

Ai, dit zijn meestal de lastige... waardoor kan de oliedruk niet orde zijn geweest:

- gare oliepomp
- te weinig olie / verkeerde olie
- gare sensor
- verstopt oliefilter / -kanaal

Als de dr.st.lagers er al uit liggen op cilinder 5, kijk dan wel de rest van de krukaslagers goed na, niet dat deze ook al beginnen.  Cilinder 5 is het verst verwijderd van de oliepomp en krijgt als eerste de minste druk als er ergens iets fout gaat. Om 'te proberen' zou ik in ieder geval, zoals je zelf ook al zegt, de oliepomp mee vernieuwen en ook het oliefilter, etc.

dennis850estate

is inderdaad een beetje lastige. Zit een beetje op de weg van, stuk is hij toch al  ;D

Kan gewoon de lagers en de sensor wisselen en dan weer laten rijden of de pomp voorzien van een nieuwe veer en plunjer (tip van DCCL, Bedankt!)

ben (nog) niet van plan het blok te wisselen omdat de kruktap wat beschadigd is.

HanV70

Een drijfstanglager die het langer uitgehouden heeft dan verwacht, na een "opgeblazen" krukaskering misschien.

mitchelli

Zou ook heel goed kunnen liggen aan kapotte rubber ringetjes (2) die tussen het carter en het blok zitten.
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

UserID6342

Citaat van: dennis850estate op 16-04-2010 08:15:43
is inderdaad een beetje lastige. Zit een beetje op de weg van, stuk is hij toch al  ;D

Kan gewoon de lagers en de sensor wisselen en dan weer laten rijden of de pomp voorzien van een nieuwe veer en plunjer (tip van DCCL, Bedankt!)

ben (nog) niet van plan het blok te wisselen omdat de kruktap wat beschadigd is.
Idd een hele goede tip, als je dat doet (plunjer en veer) is het misschien dan een optie om de krukas eruit te halen en op te laten slijpen en rondom nieuwe lagers te monteren.  Een kapotte kruktap gaat zich altijd wreken als je 'm onbehandeld er weer in propt.

Wout309t

Als je lagers al ver versleten waren zou dat de reden geweest kunnen zijn voor het tekort aan oliedruk.
Geen goede passing = niet genoeg oliedruk.
2011 V70 2.0T R-Design MT

dennis850estate

Citaat van: Wout309t op 16-04-2010 13:50:32
Als je lagers al ver versleten waren zou dat de reden geweest kunnen zijn voor het tekort aan oliedruk.
Geen goede passing = niet genoeg oliedruk.

Klopt. De oliedruk zal nooit goed kunnen zijn als de olie weg kan tussen versleten lagers. Ik heb alleen geen oliedrukmeter die je aan kunt sluiten op de plek van de sensor.

Citaat van: mitchelli op 16-04-2010 12:29:25
Zou ook heel goed kunnen liggen aan kapotte rubber ringetjes (2) die tussen het carter en het blok zitten.

Heb ze goed bekeken en zien er goed uit, komen echter wel nieuwe in.


spijky

Meten is weten. als je lagers aan het veslijten zijn kun je dit ook meten dmv plastigage
zie filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=6-syTMrjUmw

Tevens zou ik de oliedruk controleren als ik jou was. anders blijf je gissen naar de oorzaak.
(Hetzelfde als je bijv. een slechtlopende motor heb en allerlei sensoren gaat vervangen zonder eerst te controleren of de distributieriem wel goed staat.)


Als door te veel speling je oliedruk af en toe te laag is, zou ik ook je nokkenassen controleren.

Ik heb laatst een golfje gezien waar 2 nieuwe oliepompen in zijn gekomen, en waar ook af en toe het olielampje van aan ging.
Bleek uiteindelijk te worden veroorzaakt door weggevreten lagers van de nokkenassen.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

dennis850estate

Inmiddels zijn de volgende onderdelen vervangen

oliepomp
o-ringen tussen carter en blok
drijfstanglagers
oliedruksensor

maar de klacht is niet weg!! Olielampje ging weer aan na een snelwegritje.  >:(

waardoor wordt de oliedruk bepaald? Ik bedoel, welke lagers moeten in orde zijn om de oliedruk in stand te houden? 

Ludo

Ik weet niet of je er wat mee kan, maar ik herinner me soortgelijk gevalletje bij de dealer 'lang geleden'.
Dat had na lang en veel zoekwerk te maken met de variabele kleptiming.
Een reset sensor die de nokkenastiming regelt die stuk was, en waardoor de oliedruk wegviel.
Of zoiets...  ;D  :eusa_doh:
Wellicht kan een van de volvo monteurs hier meer over vertellen...

Johann

Citaat van: Ludo op 28-04-2010 22:35:10
Ik weet niet of je er wat mee kan, maar ik herinner me soortgelijk gevalletje bij de dealer 'lang geleden'.
Dat had na lang en veel zoekwerk te maken met de variabele kleptiming.
Een reset sensor die de nokkenastiming regelt die stuk was, en waardoor de oliedruk wegviel.
Of zoiets...  ;D  :eusa_doh:
Wellicht kan een van de volvo monteurs hier meer over vertellen...

Zeg nooit nooit maar lijkt me een beetje sterk omdat de solenoids voor de VVT ook een soort restrictor zijn van zichzelf..

Oliepomp is vervangen, is dit inclusief de overdruk veer?

wel eens meegemaakt dat het blok van boven tot onder dicht zat met black sludge. Volgens mij heeft Emiel ook zo'n blok bij de hakken gehad. Vooral de kop zat helemaal dicht met die troep.

UserID6342

Dennis, wat dacht je van de krukaslagers zelf ?  Zijn deze nog wel fris genoeg en hebben de kruktappen niets opgelopen ?  Anders is al het werk wat je al hebt gedaan helemaal voor niets geweest.

arjenT5R

is het niet zo dat de olie op 1 of andere manier veel te heet wordt en dus te viscoos en dus druk te laag?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

dennis850estate

Citaat van: Ludo op 28-04-2010 22:35:10
Ik weet niet of je er wat mee kan, maar ik herinner me soortgelijk gevalletje bij de dealer 'lang geleden'.
Dat had na lang en veel zoekwerk te maken met de variabele kleptiming.
Een reset sensor die de nokkenastiming regelt die stuk was, en waardoor de oliedruk wegviel.
Of zoiets...  ;D  :eusa_doh:
Wellicht kan een van de volvo monteurs hier meer over vertellen...

Zou je nog eens willen vragen, bij mijn dealert zegt ze dit niets 

Citaat van: Johann op 28-04-2010 22:40:04
Citaat van: Ludo op 28-04-2010 22:35:10
Ik weet niet of je er wat mee kan, maar ik herinner me soortgelijk gevalletje bij de dealer 'lang geleden'.
Dat had na lang en veel zoekwerk te maken met de variabele kleptiming.
Een reset sensor die de nokkenastiming regelt die stuk was, en waardoor de oliedruk wegviel.
Of zoiets...  ;D  :eusa_doh:
Wellicht kan een van de volvo monteurs hier meer over vertellen...

Zeg nooit nooit maar lijkt me een beetje sterk omdat de solenoids voor de VVT ook een soort restrictor zijn van zichzelf..

Oliepomp is vervangen, is dit inclusief de overdruk veer?

wel eens meegemaakt dat het blok van boven tot onder dicht zat met black sludge. Volgens mij heeft Emiel ook zo'n blok bij de hakken gehad. Vooral de kop zat helemaal dicht met die troep.

Blok zit inderdaad vol met zwarte koek (sludge). Was al van plan te gaan spoelen. Pomp is vervangen inclusief overdrukveer

Citaat van: Dirk342 op 28-04-2010 22:51:18
Dennis, wat dacht je van de krukaslagers zelf ?  Zijn deze nog wel fris genoeg en hebben de kruktappen niets opgelopen ?  Anders is al het werk wat je al hebt gedaan helemaal voor niets geweest.

Weet niet hoe de krukaslagers er voor staan. Drijfstangen hadden wel wat schade maar niets extreems.

Citaat van: arjenT5R op 29-04-2010 21:11:00
is het niet zo dat de olie op 1 of andere manier veel te heet wordt en dus te viscoos en dus druk te laag?

Olie is na de rep niet te heet geweest. lampje ging al weer aan na een korte rit. De oude olie was verbrand en heeft overal sludge achtergelaten


Hoe kan dan bij een blok dat vervuild is door zwarte drap de druk wegvallen? Volgens mij gaat de oliedruk vanaf de pomp direct als eerste naar de krukas- en drijfstanglagers en in dat gebied zit ook de sensor.