Amateur zend antennes

Gestart door Henk855, 20-04-2010 22:50:25

Vorige topic - Volgende topic

Henk855

Citaat van: -D©©©L- op 20-04-2010 23:13:59
Een atas-120 kan je op een estate eigenlijk maar op 1 manier goed monteren: op een setje lastdagers op de dakrails. Dan nog is het aardvlak erg klein en zal je sowieso behoorlijke tegencapaciteit maatregelen moeten nemen. Resoneren zal ie wel willen maar afstralen is een ander verhaal.  Ik hou het maar bij 2 en 70 in de auto (kofferbak beugel). HF (80/20) doe ik met de 817 en een stukkie draad + tuner.

73's  ;)

PA2MB.

Inderdaad het aardvlak is klein als je het op een lastdrager plaatst vooral omdat de dakrail al gecoat is ook, een goede ground wordt een probleem. Het is natuurlijk een kleine moeite om een SQ-239 te monteren maar dan moet er wel een gat in het dak en dat vind ik zonde van de auto, met een SQ-239 heb ik ground genoeg voor de ATAS-120.
Ik hoopte hier iemand te treffen die daar een oplossing voor had. Een stukkie draad icm de LDG tuner is altijd werkbaar op HF maar helaas niet onder het rijden en daar gaat het mij om.

73's

Sjors
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Henk855

Weet iemand mij te vertellen of de dakrail van de V70 metalisch verbonden zijn met de carosserie van de auto? Ik kan dit natuurlijk nameten maar dan zal ik toch ergens een stukje ,,blank,, moeten maken.
855R

FRANQ

hij zit opmeerdere plaatsen vast gebout.
Hier moet je toch een goede massa naar kunnen leggen.
Dan  heb je geen blijvende schade aan de auto.
Zou 2 dragers vlak naast elkaar achteraan op het dak plaatsen met eventueel een plateau ertussen waar de antenne's op gemonteerd kunnen worden.
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

-D©©©L-

Citaat van: sjors855 op 20-04-2010 23:39:47
Weet iemand mij te vertellen of de dakrail van de V70 metalisch verbonden zijn met de carosserie van de auto? Ik kan dit natuurlijk nameten maar dan zal ik toch ergens een stukje ,,blank,, moeten maken.

Die zijn metallisch wel verbonden. Maar totaal ongeschikt als HF-massa. Denk even aan het hoofdstukje antennetechniek in je cursusboek en dan met name de invloed van een inductie en capaciteit in de aarding van een groundplane antenne.

beunmaat

Waarom zou je in godsnaam zon grote antenne op je auto willen hebben?

UserID6342

Is de antenne niet op de dissel van de caravan te maken ? En dan met een koppelstuk, net zoals bij de trekhaak / stekkerdoos.  Zie je wel vaker, dus neem aan dat dat gaat...

Dan heb je a) niets op je auto hangen en b) toch je 27 Mc voor elkaar.  Jullie hoeven toch geen kilometers ver te zenden ?

Henk855

Marco, ik heb de ATAS getest met een magneetvoet en dat werkte redelijk tot goed, maar ik vind de magneet erg lastig te verwijderen van het dak, zeker omdat je voor deze antenne toch best een fikse magneet nodig hebt. Het is natuurlijk een koud kunstje om een gat in het dak te boren en een voet te plaatsen met een SO239 connector maar ik vind het boren een beetje zonde, vandaar de zoektocht naar een boorloze oplossing. Denk dat er weinig anders over blijft dan een magneet.

Beunmaat, de lengte van de antenne varieert van 1,4 - 1,6 meter lang dus dat valt wel mee, het dikke deel is een stabiel gedeelte waar een servomotor in zit die de straler in lengte kan verstellen zodat de antenne op diverse banden kan worden afgestemd.

Dirk ik zoek een oplossing om de antenne (s) permanent te plaatsen, dus ook als we zonder caravan op pad gaan. Geen kilometers ver te zenden? Verbindingen met alle werelddelen is geen uitzondering en juist het leuke van de hobby. Het is dus geen 27 MC.

Sjors
855R

marc-850

macdriver

Henk855

Uiteindelijk toch gekozen voor een magneetvoet, inmiddels getest met de antenne en dat werkte prima paar mooie verbindingen gemaakt vanuit de auto, vanmiddag de auto even naar de 160 getrapt op een stukje 120 weg om te kijken of de antenne ook daadwerkelijk bleef staan en dat deed hij. Wel een hele vecht partij om de voet er weer af te krijgen.

Sjors
855R

The Demon

Citaat van: sjors855 op 23-04-2010 22:27:05
Uiteindelijk toch gekozen voor een magneetvoet, inmiddels getest met de antenne en dat werkte prima paar mooie verbindingen gemaakt vanuit de auto, vanmiddag de auto even naar de 160 getrapt op een stukje 120 weg om te kijken of de antenne ook daadwerkelijk bleef staan en dat deed hij. Wel een hele vecht partij om de voet er weer af te krijgen.

Sjors

Wees blij dat hij stevig erop staat, dan wordt hij ook niet zo snel gejat.
Dat vindt ik het nadeel van een magneetvoet, ze pakken hem eraf knippen de kabel door en weg zijn ze.
En ik spreek uit ervaring, ik ben zo al 2 keer een Wilson 1000 met grote magneetvoet kwijt geraakt.
Het is niet de duurste antenne (wel de beste) voor "slechts" de 11 meter, maar toch.......

Toen ik mijn 850 kocht zat er een afgebroken/verbogen telefoon antenne achterop die nutteloos was door het verdwijnen van het ATF net en de komst van het GSM net.
Deze heb ik verwijderd en een vaste voet voor de Wilson 1000 gemonteerd.
Eerst nog de originele kabel gebruikt (RG 58) maar als je dan 250 watt erdoor wil jagen gaat het wat ruiken onder de achterbank.
Je raadt het al,...... er zat een koppeling tussen (geen wonder dat die niet 1:1 wilde).
Kabel vervangen door Aircell 7 (had nog een stuk liggen) en alles werkt perfect.

Groet
The Demon.

Henk855

Ik gebruik:

* 5mm MILITARY
   * IMPEDANCE: 50 OHMS
   * CORE: 19 X 0.18mm
   * BRAID: 89% 120 X 0.10
   * LOSS PER 10M @ 100MHZ:1.5dBd

En die rookt gelukkig niet, ook niet met 400 Watt mobiel, wel zonder koppel stukken. En inderdaad deze magneetvoet even snel verwijderen is geen optie. Wilson 1000 heb ik ook nog liggen en die werkt prima op 10 meter, zelfs op 20 meter is hij met een tuner te gebruiken en ik heb er ook leuke verbindingen mee gemaakt. Zelfs PZ ( suriname ) heb ik kunnen werken op de Wilson 1000 op 14.188 Mhz.

Sjors
855R

Rudy-M

HF apparatuur waar ik af en toe mee werk:

Bezig met een coupler wisseling. Antenne van 100" (2,54m) zit in de voorrand van de vertical stabilizer, t.h.v. het bakje.

:eusa_shifty: ;D