Koelvloeistof eruit, systeem onder druk?! UPDATE

Gestart door jan piet, 25-04-2010 11:54:40

Vorige topic - Volgende topic

jan piet

Sinds gistermiddag ineens een vervelend probleem:
De auto zet het systeem onder druk (wat in 1e instantie ook zo hoort..) perst het water er via de grijze dop uit maar er lijkt mij (gevoelsmatig) wat meer aan de hand.

Tijdens sleuteldag in HHW een minimaal lek in de radiateur vastgesteld. Iedere 2500 km <250cc bijgevuld. Morgen gaat er (gepland) een nieuwe radiateur in. Bij distributiewissel waterpomp en thermostaat vervangen (januari '10, 22000 km geleden). Afgelopen vrijdag extreem veel file (2,5 uur +) gehad, geen problemen zij het dat het toerental soms wat opliep naar d e1500 r/pm na dik 2 uur file. Ook geen probleem imo: het verse complete gasklephuis ligt achterin klaar voor montage. Afgelopen week een nieuwe Vialle AMS verdamper geplaatst, koelvloeistof afgevuld auto loopt veel zuiniger en weer perfect. Dáár is geen lekkage te vinden. De lekkage bij de radiateur valt enorm mee, paar druppels aan de bestuurders zijde. Aan de passagierszijde zie ik op de chassisbalk nu ook wat vocht, maar niet veel.
de auto liep zeer snel warm na aardig doorjagen op de A27 (+/- 160 km/h), aan de auto niets te merken, ineens stond mijn meter tegen / in het rood. Gestopt, kap open: onder de (grijze dop ook voor maandag op de lijst) spoot vloeistof onder de kap (althans daar was het nat). Niets bij mij dus ANWB gebeld. na half uur ter plaatse, ik had al geconstateerd dat reservoir leeg was. 3 liter water er in, rijden naar benzine station auto rijdt goed, trekt goed eigenlijk geen probleem. Even gekeken, geen grote lekkage vast te stellen. Weggereden, na ongeveer 25 km (140km/h) ineens knalt de meter omhoog: gestopt, tankje rustig geopend, 2,5 ltr water er bij en weer verder. Na ongeveer 25 km zelfde verhaal.
Auto spuit het uit systeem, blijkbaar zet hij het systeem ergens onder druk? Geen sludge te bekennen, geen witte rook, geen inhouden qua vermogen, geen opvallend brandstofverbuik.....
het onderbuik gevoel roept scheur in de kop, of ben ik nu te pessimistisch??  :eusa_think:

gr,JP

thuur

Begin eens met een groene dop. De grijze hebben een ventiel dat wel eens spontaan wil scheuren.

Gr ;)

jan piet

Citaat van: thuur op 25-04-2010 11:58:13
Begin eens met een groene dop. De grijze hebben een ventiel dat wel eens spontaan wil scheuren.

Gr ;)

Die staat voor morgen op de planning, is dus vorige week al besteld. Maar zie er helemaal niks aan.

thuur

Vulk

De mijne zag er ook gewoon nieuw uit, maar lekte ook behoorlijk.

jan piet

jan piet

Citaat van: Vulk op 25-04-2010 12:04:31
De mijne zag er ook gewoon nieuw uit, maar lekte ook behoorlijk.

Dus het zou tóch zo simpel kunnen zijn.... Vertrouwde die dop al niet, vandaar dat ik 'm al besteld had.

arjenT5R

als je tankje een beetje geel achtig is uitgeslagen kan je beter ook een nieuw tankje bestellen
die dingen worden poreus na 15 jaar en gaat als jij er een nieuwe dop er nieuwe radiateur in hebt geheid scheuren.
:azn:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

reneetje

Citaat van: arjenT5R op 25-04-2010 12:47:29
als je tankje een beetje geel achtig is uitgeslagen kan je beter ook een nieuw tankje bestellen
die dingen worden poreus na 15 jaar en gaat als jij er een nieuwe dop er nieuwe radiateur in hebt geheid scheuren.

Zowieso een nieuw tankje plaatsen , als die oude al zo warm is geweest issie geheid vervormd....
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

jan piet

Citaat van: reneetje op 25-04-2010 12:54:44
Citaat van: arjenT5R op 25-04-2010 12:47:29

Zowieso een nieuw tankje plaatsen , als die oude al zo warm is geweest issie geheid vervormd....

Ik had het idee dat ik een nieuw model tankje had, hij zakt zo lekker door rond de dop  :eusa_think: :eusa_whistle:
gr,JP
Zal het inderdaad 'ns gelijk meenemen, had al eerder het idee dat ie als het ware een soort van vacuum was gezogen....

jan piet

Vandaag de auto weggebracht, iedere 20 km moest ik ong. 3 liter water bijvullen (8 in totaal...) wat betekent dat de auto dus wel érg veel druk opbouwt. Daarnaast staat hij wit te braken uit de uitlaat :eusa_boohoo:
Koppakking of erger dus.... Toch alles zonder sludge tot op heden.... Kies dus voor een originele Volvo ruilkop, kost aardig maar gezien mijn km's per jaar kan ik het risico gewoon niet nemen over een half jaar / jaar weer te staan.
Gr,JP

thuur

jan piet

Citaat van: thuur op 27-04-2010 00:15:59
Is de verdamper niet gescheurd?

Gr ???

Die is al 1 week oud.....Hij loopt trouwens gewoon goed op gas en benzine, ik mis geen vermogen....
Gr JP