Wie weet wat er kapot is...NU MET FOTO

Gestart door PvT, 07-02-2004 18:11:03

Vorige topic - Volgende topic

PvT

Vorige maand heb ik hier nog een verhaal neergezet dat ik al 7 maanden vrolijk en zonder problemen rondrij in mijn 850 estate 2.5 10v uit 1995.
Da´s natuurlijk vragen om moeilijkheden :-\.

Een paar dagen terug begon m´n auto te rammelen alsof ik met een winkelwagentje over kinderkopjes reed. Vandaag maar eens onder de auto gekeken en nu blijkt er een stuk metaal van de carrosserie gebroken te zijn wat tijdens het rijden tikt tegen de plek waar het vast hoort te zitten.

Nu heb ik geen idee waar deze metalen staaf voor is dus ik roep jullie hulp in. Ik zal het proberen te beschrijven. Het loopt dwars onder de auto net voor de achterwielen. Het is ongeveer een meter lang. Het is een metalen staaf van 1 cm dik die aan de rechterkant onder de auto vastzit met een flens en enkele schroeven en aan de linkerkant aan de carrosserie vastzit. Het loopt parallel met een dragende balk net voor het brede middenstuk van de uitlaat. Aan de linkerkant waar het afgebroken is is het plat en zit met een hoek aan de onderkant van de carrosserie vast. Wie weet waar dit stuk metaal voor is, waardoor het afgebroken kan zijn en of het gelast kan worden.

Hieronder een foto. De foto is genomen vanaf het linkerachterwiel naar achteren.

Spim

Geen idee wat voor stang dat is.     ???
Maar ik zou m wel even tijdelijk vast zetten  !!.
Dat wil je niet meemaken als die er tijdens het rijden onderuit komt vliegen , ik ook niet trouwens, misschien rij ik dan toevallig net achter jou.  :o
Wanneer die stang vast gelast zat, kan je m zo weer laten lassen lijkt mij.

RS2000

Volgens mij is je stabilisator stang gebroken, komt vaker voor. Zet hem eens op een hefbrug dan kun je het beter zien. Vervangen is de enige remedie.

Groetjes,
Marco

PvT

Ha Marco,

Heb net een foto kunnen plaatsen. Als dit de stabilisatorstang is die afgebroken is kan ik dan nog veilig rondrijden of moet ie stilstaan met als enig rit die naar de garage ?

Thansk, PvT

RS2000

Daar kun je wel mee rijden, dat doe je toch al een tijdeje? Maar het verstanigste is toch vernieuwen/ verwijderen. Alhoewel het verwijderen wel je rijgedrag kan beinvloeden, dus dat helpt meer tegen het bijgeluid. Lassen zou ik zelf ( bij verenstaal ) niet aanbevelen, maar dat is een keuze die je zelf moet maken. Misschien dat een T5R een stijvere stabi heeft, kun je gelijk de boel upgraden.

Groetjes,
Marco

Raf

zeker vervangen!

het is de stabilisatie-stang! en die zorgt voor een beter wegligging! zodra je deze vervangen hebt zal je het verschil wel merken!

ik heb de stang in april bij mijn 850 vervangen en het onderdeel kostte mij (incl. btw) 162 euro :(
niet lassen trouwens, dat komt toch terug los, en snel ook!

het is niet zo dat je onmiddelijk je auto moet binnen doen, je kan nog wel effe verder (ik heb er ook nog een maand mee rondgereden).

groetjes
Raf
De gustibus non disputandum est!