Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

Maarten-t5

Hmm als de lpi computer werkelijk direct op de narrowband is aangesloten dan is een vals signaal aanbieden niet zo'n gek idee. Die narrowband oscilleerd niet meer zo vaak met de wb mod.

Piet

Volgens mij is de NB helemaal niet direct op de LPi computer aangesloten.
Ik weet niet beter dan dat de LPi computer alleen maar de injectorsignalen (open tijden) van de ECU binnenkrijgt en dat ie een vertaalslag maakt naar de gasinjectoren.

Fuel trims worden dan gewoon door de ECU geregeld.

Ries van de Zilverschuit

Mijn sonde zit wel met een aftakking op de LPE aangesloten, maar dat is bij mijn weten alleen voor diagnostische doeleinden. Met het diagnoseprogramma voor LPI kunnen ze zo het sondesignaal monitoren. Maar de experts hier weten daar vast meer van en volgens mij is hierover al ergens een discussie gevoerd. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Piet

Zou aardig en behulpzaam zijn als 1 van de forum LPi experts een toelichting zou willen geven hierop...

PimR

Ik heb bij de inbouw van mijn (gebruikte) LPI installatie wel het lambda afgetakt vanwege wat storingen maar inderdaad was dit bij de sloper niet aangesloten.

Hhmm misschien toch maar weer loskoppel als het niet alleen voor diagnose doeleinden word gebruikt.

razorx

Lpi meet en regelt alleen de injectortijden. Evt afgetapt nb signaal is slechts voor dianose.

Piet

Thanks Yits!
Zoals ik al dacht dus.
Mooindat houdt de zaak lekker eenvoudig en daar hou ik van

Ludo

Er is al vaker geschreven dat er aardig wat 'aangemodderd' word met de installatie van LPi systemen.

Een groot voorbeeld van het lambadasignaal is de overschakeling na koude start.
Het systeem schakelt na een koude start normaal snel over naar lpg.
Er is immers slechts een korte tijd nodig om een wisselend lambdasignaal te krijgen na het starten (closed loop).
Dat lambdasignaal word afgegeven naar de LPE, en is hét signaal voor overschakeling.

Bij het gros van de gebruikers (wijst uit praktijk) duurt het langer en gaat de overschakeling pas na signaal van temperatuur weerstand en/of de geprogrammeerde tijd.
Het lambdasignaal is ook niet enkel bruikbaar voor diagnose, maar ook voor programmatie.
Waarom het niet gebruikt word weet ik zo niet. (ik gok iets met de standaard mengselverrijking van onze motoren)
De mogelijkheid zit nochtans standaard in de kabelboom.  :D

MrCain

Bij mij zit er geen lambda draadje op de LPe maar schakeld echt razend snel naar LPG!
Moet zeggen dat de lambda regeling op benzine ook zeer snel in werking komt (al snel en ruim voor er op LPG word geschakeld) rijd dan wel met een LPe7 ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piet

Onze ecu's zijn geprogrammeerd om na een minuut of 3 in closed loop te gaan, maar met een wb kan dat veel korter. Een wb is er eigenlijk gelijk klaar voor.

razorx

Ee beetje afhankelijk van de temperatuur, is een seconde of 20 meer dan zat. Scheelt veel in het verbruik bij korte ritjes.

WhizzMan

De LPE 3 en 4 schakelen in ieder geval in de "noodloop" pas na 3 minuten over als ze geen lambdasignaal binnen krijgen *en* er minstens een uur niet gereden is. Ik ben even vergeten of deze ook nog een motortemperatuursensor aftakken, of dat ze daar niet op letten.

Als het puur om het omschakelen zou gaan zou je die LPE ook kunnen neppen en dan hoef je sowieso niet zo lang te wachten voor je op LPG mag rijden.

Eigenlijk moet de ROM van die LPEs eens uit elkaar getrokken worden, dan hoeven we niet naar Mesman als we andere injectoren plaatsen en zijn we van het gezever met een narrowband ook verlost.

Edit: Vialle heeft tegenwoordig LiquidSi (liquidsi.com) met een zelf te tweaken ECU. User manual en alles is te downloaden. Ik kan het halve usermanual hier gaan quoten maar zelf lezen is vast nuttiger.

TLDR: ze hebben een aantal tables en rekenmethodes die ze vast ook in hun eerdere ECUs gebruiken. Wat volgens mij wel te overwegen is, is om een LiquidSI ECU te scoren en de gasdruksensor te compenseren met de boost. Als je dan de table in de Vialle ECU die voltage en gasdruk gebruikt als compensatieparameter voor injectietijd, kan je je fuel map 1 op 1 matchen met die van benzine. Als je eerdere ECUs hacked kan je zoiets vast ook met die dingen doen maar dat is werk.

razorx

@WhizzMan: Bedankt voor je link. De software lijkt bedoelt te zijn voor een ander type computer dan de LPe.

@Piet: Complimenten!
Jouw softwarematige lambdaregeling werkt als een zonnetje op een automaat op LPi.
Voor logging is het nog even te vroeg. Ik wil de Idle fuel trim zich eerst even laten stabiliseren.

Top werk wat je gedaan hebt  :eusa_clap: !

Piet

Thanks.
Alhoewel de LTFT-I niet echt heel storend is, wil ik hem toch ook uitzetten.
Ik ben nog naar hem op jacht in de krochten van de bin, maar ik zit hem al op zijn staart......:)

Hij blijft overigens maar een beetje doelloos, zeg maar radeloos,  floaten tussen 0 en -20, echt stabiliseren krijgt ie niet de kans voor

razorx

Vandaag nog even wat meer kilometers gemaakt met je mod.
Het is wel erg mooi dat je bij iedere load-rpm combinatie de lambda waarde kan bepalen. Werkt voelbaar subtieler dan de ook al fijne lamda regeling aan de hand van de MAF waarde. Van redelijk smooth, naar smooth (de hardware mod) naar extreem smooth (jouw software mod).

Die LTFT-I is in mijn ogen ook doelloos tot licht hinderend geworden. Hij float inderdaad wat, niet extreem, heen en weer. Zinloos en slecht voor een pure regeling zonder ruisfactoren. Zou mij niets verbazen als die LTFT-I de lichte oscillatie veroorzaakt van idle tot lichte load. Overigens niet hinderlijk. Het lijkt er op dat de LTFT-I ook bij het rijden onder lichte last varieert. Zal eens in mijn log files kijken of dat echt zo is.

Door gebruik van de wb Spartan met LSU 4.2 is het lambda signaal al goed na 6 seconden. Je wilt je lambda regeling zeg een paar cycli na die tijd in laten gaan. Gesuperponeerde LTFT-I waarden storen dan alleen maar.

Nog wat opmerkingen/overpeinzingen:
1. Tijd voor theoretische lambda gereedheid. Staat bij mij al een tijd op 12. Moet in mijn ogen niet te laag vanwege de koude start verrijking. Het hangt een beetje af van hoe de standaard software dit regelt. Ik verwacht dat de initiële verrijking een superponering is op de berekende injectietijden maar ben hier nog niet zeker over.
2. Aantal cycli dat de ECU daarna van de lambdasonde wil zien komt daar standaard nog bij. Mag nu naar 0, dit gaat immers over een niet meer gebruikte sonde, de NB.
3. Nog meer factoren zoals KVS temp?
4. Overschakeling naar lambda regeling lijkt met dezelfde parameters en jouw mod iets sneller te gaan. Ervaar jij dat ook?

Worden punt twee en drie nog meegenomen? Zou eigenlijk overbodig zijn al zijn ze ook parametersgewijs te killen.

Ik heb het signaal van de voorste lambda sonde nu losgekoppeld. Bewust. Dit levert na een tijdje rijden een terechte error op. De diagnose functies van de ECU zal ik voor deze sonde uitzetten. Die is immers niet meer in gebruik. Die voor de achterste sonde stond uiteraard al uit omdat wij daar een WB hebben.

Anyway, mooi werk en erg inspirerend!