Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Citaat van: razorx op 24-01-2015 20:49:42
B32 is analoog als ik me niet vergis.
Ik fantaseer het volgende:

Je wilt het werk aan de auto in kwestie minimaliseren. Liever een ECU vooraf aanpassen, dan een weerstand in de benzine afsluiter verwijderen.

Als je vooraf de interne pullup van 10k in de ECU vervangt door een weerstand van 47 ohm, hoeft die 100 ohm weerstand niet eens uit de Vialle benzineinjectorafsluitmodule verwijderd te worden. Houdt het wéér een beetje puurder. En heeeeeel fijn voor de LPe7 variant.

De stroom door pin B32 wordt dan plm. 100mA. Alleszins aanvaardbaar.

100 mA wordt toch wat aan de hoge kant bij een weerstand van 47 ohm. Dat betekent dat de weerstand toch nog ruim  0.5 Wattt gaat dissiperen.
Ik kan het omschakelpunt in de bin ook op 1 Volt instellen, dan zou een vervanging van de pull up van 10K door een weerstand van bv 220 ohm voldoen. Hoog wordt dan ong. 1.6 volt.
Er loopt dan een max stroom van 23mA en dissipeert de vervangende weerstand nog maar 0.11 watt.
Dit zou ook voor de LPe7 moeten werken.

razorx

Piet

Piet

Very bad idea.. en dus gewist

razorx

Ach zonder ideeën liepen we in berevellen. ;)

Het is al een beetje ter sprake gekomen: de dode injectortijden op LPi.

Vialle gebruikt de DEKA injectors van Siemens. Het frappante is dat de dode tijden van witte injectoren of de donkerbruine niet wezenlijk verschillen.
Was je LPG installatie gecalibreerd op je huidige injectoren, kan je de dode tijden op benzine van dat moment gewoon overnemen in je LPG dode tijden tabel. Mits de LPG installateur zijn best heeft gedaan.

Dat is al eerder gezegd en correct. Als je vervolgens overstapt naar donkerbruine injectoren zal je merken dat de dode tijden niet relevant verschillen met de witten. Qua injector capaciteit kan je voor de donkerbruinen uitgaan van 400cc/min. Dan zit je al aardig in de buurt voor de gangbare lambda waarden.

Voor LPG, is het volgende van belang:
Wil je ietsje schraler rijden dan een lambda van 1 bij cruisen en 0.8 bij wot, zal je die injector capaciteit als ietsje hoger moeten invullen in de "injection basic adjustment factor" tabel voor de brandstof in kwestie.

Waarom?
Het systeem zal bij acceleratie meer brandstof inspuiten. Omdat je gekozen hebt voor een wat schraler mengsel, zal het in eerste instantie te rijk inspuiten. De ECU houd bij de acceleratie verrijking geen rekening met jouw keuze voor een WB regeling en een schraler mengsel. Dan pas volgt de correctie middels de STFT. Dit geeft wat vertraging in het bereiken van de juiste lambda waarde. Niet dramatisch, maar ook niet mooi.

Heb je de donkerbruine 400cc injectoren en wil je cruisen met een lambda van 1,09 zal je de capaciteit moeten invullen als 400*1,09/1=436cc/min.
Je zal merken dat je dan heel aardig in de buurt van een goede calibratie op LPG komt.

Op benzine is het verleidelijk het zelfde te doen. Totdat je bedenkt dat je wel schraler wilt cruisen, maar zeker niet schraler wilt wotten.
Terwijl je op LPG juist iets schraler móet wotten om hoge egt's en de daaruit volgende detonatie te voorkomen.

Het gaat hier eigenlijk alleen om de regeling zo snel en effectief mogelijk te laten lopen. Mét voorkennis van de ECU gaat dat beter.

De puntjes op de i kan je dan zetten middels de eerder door Piet en Maarten beschreven injector calibratie methode. Veel zal je dan niet hoeven te corrigeren.

Opmerkelijk is dat een niet LPG rijder, Piet, een juweeltje heeft gemaakt voor de LPG rijders.

Rest nog op te merken dat een goede pomp en frisse injectoren en uitstroom pijpje essentieel zijn. Een nieuwe LPi pomp kan leuke vermogens aan. In ieder geval genoeg om een 19T bezig te houden.

MrCain

Ben wel zeer benieuwd wat dit gaat doen voor een lpi systeem met bruine lpi injectoren die is afgesteld op oranje benzine injectoren  ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Maarten-t5

Das een lastige. Ik denk dat het moet kunnen, maar dat de benzine map er wat vreemd uit komt te zien.
Bruine gas injectoren zijn wat groter dan oranje benzine injectoren toch?
Je moet dan waarschijnlijk compenseren voor het feit dat de lpi computer de gasinjectoren een stuk terugregeld om de oranje injectoren te matchen.
De duty cycle zoals de ECU die ziet zal dan over de 100% gaan, terwijl in werkelijkheid de gas injectoren daar nog lang niet aan zitten.
In het geval van wideband regeling zal de stft wat meer aan het werk moeten.

edit: zie ik even zelf over het hoofd dat je natuurlijk kunt calibreren. Met de injectorconstante moet je dit kunnen ondervangen natuurlijk.. Das de grap nou juist  :eusa_doh:

razorx

Ik verwacht dat het meevalt.
Neem voor de dead times de standaard benzine waarden die die wagen had tijdens calibratie op LPG, of neem de standaard waarden van de bin.
Vul bij de basic injector quantity een waarde in die overeenkomt met 400cc/min als je 14.7 rijdt. 426 voor een armer mengsel, ook onder wot. Je lambda tabel blijft nog steeds geldig.

Dit is alleen maar optimalisatie voor de snelheid van de regeling.

Maarten heeft een uitstekende handleiding gemakt voor injector calibratie. Probeer eerst wat ik zeg, dan zit je al in de buurt.
Mocht de handleiding van Maarten opnieuw nodig zijn, kan die opnieuw gepost worden. Ik heb een kopie. Die gaat dan wel eerst naar Maarten. Ere wie ere toekomt. ;)

Piet

Kwestie van de injector constante in de LPi map naar beneden schroeven.

Piet

http://m44.wikia.com/wiki/Tuning_the_Injector_constant_and_dead_times

Daar staat het allemaal....

(venderbroeck = Maarten)

WhizzMan

Ik moet toch nodig eens een kabeltje aan m'n LPE hangen, al was het maar om te kijken welke versie ik heb. Kan je bij de 6 en 7 LPE zelf dingen aanpassen aan benzineinjector-capaciteit, dead-times en welke gasinjectoren er aan hangen?

Maarten-t5

Piet

Dat wil zeggen: niet zelf in de Gascomputer wel via de mod in de ECU

En...... daarnaast kun je nu een hele aparte tune maken voor LPG (onstekingstijdstip, AFR, boost en de hele reutemeteut) wat voorheen niet mogelijk was, al had je toegang tot de LPe computer.

De grap is dat LPG een stuk klopvaster is dan benzine en je daar dus met een heel ander mapping kunt werken dan op benzine.
Geen hopeloos compromis meer tussen benzine en LPG maar gewoon voor beide de optimale tune.

WhizzMan

Deze mod heeft veel meer voordelen, maar je kan er gelukkig ook je gascomputer mee voor de gek houden. Ik zou het alleen fijner vinden als ik die ook gewoon de waarheid kan vertellen, maar dat zit er niet direct in dus. Toch een keer zo'n ding uit elkaar trekken en kijken of hoe daar de checksum in elkaar zit en waar de waarden te vinden zijn.

Behalve voor LPG/LPI rijders is deze mod ook boeiend voor mensen die met een los schakelaartje hun auto willen kunnen begrenzen of willen kunnen kiezen tussen bijvoorbeeld E85 en euro loodvrij. Schakelaartje verstoppen en je kan de "beginnende bestuurder" ook een rondje laten rijden zonder dat je heel erg bang moet zijn dat je blok ploft of je roffel ondersteboven in een sloot komt te liggen.

elmarconi

Ik weet wel een mooie button:

;D
--
Autogas Inside . . .