Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Voor cop moet je bij TMM9 zijn en voor widebandcontrol of lpi switcher moet je bij mij zijn, simple as that.
Cop is niet nodig voor mijn functies en vica versa ook niet.

Het is hobby voor ons, geen business. Wij willen daar helemaal niet gigantisch aan gaan verdienen of zo, maar  betekent nog niet dat we alles helemaal voor free gaan weggeven.
Met name met de widebandcontroller zijn zeer serieuze brandstofbesparingen te behalen.
We hebben nog helemaal niet nagedacht over de vergoedingen, maar dat zal niet in de buurt komen van prijzen als bv. voor turbotuner of tunes van tuners betaald moeten worden.
Als we een ecu prepareren zit daar werk  in, het is normaal dat dat vergoed wordt.

Overigens, wat wij willen gaan leveren is absoluut geen tune. Het is dus nog steeds of 200 tot 500 euro neertellen bij een tuner of zelf tunen.

Vulk

Begrijp ik dan goed dat mensen met een getunede ecu bij jullie langsrijden of hoe moet'k dat dan zien? :)

Piet

Citaat van: WhizzMan op 01-02-2015 00:42:00
Wat als ik ook COP wil naast jouw LPI mapswitcher? Jij levert geen COP en hij levert geen mapswitcher.  Wat als ik zelf al een ECU heb en prima zelf kan flashen?

Btw....dat is vrij simpel.
Ik kan elke bin aanpassen. Dus als jij een cop bin van TMM9 hebt en jij mij die mailt kan ik daar ook mijn functies  bijvoegen. Mail ik hem terug, kan je hem er zelf inflashen.

Piet

Citaat van: Vulk op 01-02-2015 09:56:42
Begrijp ik dan goed dat mensen met een getunede ecu bij jullie langsrijden of hoe moet'k dat dan zien? :)

We hebben dan alleen even de ECU nodig, die zou dan ook opgestuurd kunnen worden.
We lezen daar dan de bin uit, voegen de functies toe en zetten de aangepaste bin in een andere aangepaste ECU.
De originele ECU blijft intact en onveranderd.

Vulk

FrankvdAa

Ik volg deze ontwikkelingen al langere tijd met grote interesse, zowel hier als op VS. Heb zelf een benchflash opstelling en extra ECU maar heb altijd begrepen dat je bij M4.4 de huidige bin niet zomaar uit kunt lezen zonder de chip er uit te solderen, of hebben julle een andere mogelijkheid?

Helaas heb ik zelf nog niet echt de tijd gevonden om er echt mee aan de slag te gaan. Heb de extra ECU een keer in de auto gehad, maar moet nog enkele overbodige checks uitschakelen.

Respect voor het werk dat jij, Maarten, Yits en de mannen van VS hebben gedaan!
'21 Volvo V90 T8 AWD R-Design, Platinum Grey, B&W, niveauregeling
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury Line, '92 Volvo 440 GLT 1.7i
--
Weblog    Volvo x70 R-register

razorx

Je huidige bin is lastig uit te lezen. Dat komt omdat de processor één adreslijn te kort komt.
Middels een truukje stuurt de processor toch alle adreslijnen van de EEPROM aan.

Er zijn wel oplossingen om een bestaande bin uit de EEPROM te trekken, maar fijn is het allemaal niet.
Stel dat je een oude tune wilt opslaan, heb je nog de vraag waar die tuner zijn mappings heeft.
Al denk ik dat de meesten tegenwoordig de VS bin gebruiken.

Piet

De cop functionaliteit is overigens alleen mogelijk bij de M4.4, bij de 4.3 zal dat voorlopig niet (misschien wel nooit) mogelijk zijn.

razorx

Complimenten Piet: Je aanpassing voor de omschakelspanning naar LPG werkt als een tiet.
In de bin op 1V gezet. Zo hoeft de benzine afsluiter ook niet meer aangepast te worden.
Nu weten we zeker dat de mapswitching t.m. LPe 6.6 hardwarematig niets meer voorstelt.

Nu 7.x nog testen.

Piet

De 7x lijkt nog wat problemen te geven.
MrCain heeft het inmiddels op de zelfde manier aangesloten gehad, maar de die kreeg zowel op benzine als lpg bedrijf een lage spanning op de B32.

razorx

Piet

mogelijk..

Piet

Citaat van: razorx op 31-01-2015 23:56:02
Citaat van: Piet op 31-01-2015 22:53:47
Zo maarten heeft het internet weer op gang nadat ik het kabelmodem had verzopen bij het boren van een gat in de badkamer.

Ik moet er nog eens over nadenken hoe ik de ecu's ga uitleveren.
Doel is zo veel mogelijk plug and play.
Ik wil het denk ik zo maken dat voor de wideband controle alleen de narrowband uitgewisseld hoeft te worden voor de wideband, mogelijk lever ik er een wideband bij met een connector die zo ingeplugd kan worden. Ik ga dan de narrowbandingang gebruiken.
Voor eventueel loggen en mappen komt er een USB aansluiting.
Een connector op de ECU voor een boostsensor en indien gewenst voor mapswitching.
Zoiets.

Gaat nog even duren, Maarten en ik zijn nog even bezig ook de M4.3 geschikt te maken.
De bedoeling is, naar wens enkele of alle mogelijkheden als widebandcontrol, lpi switcher, logging van alle relevante parameters, maptuning  etc te implementeren  met behoud van een eventuele reeds aanwezige tune.
Het is work in progress.
In pricipe is de software dan, op de lpi switcher en widebandcontroller na,  "free".
Wat we willen leveren is een aangepaste ECU of passen ECU's aan.

We moeten nog even kijken hoe we het in het vat gaan gieten wellicht uitleveren van verschillende paketten.
We weten wel wat we in ieder geval zeker niet gaan doen en dat is tunen danwel tuningsadviezen geven. Er kan mee getuned gaan worden als men dat wil maar daar bemoeien we ons verder niet mee.

Dat is een ideaal. Zou mooi zijn als het lukt. Zit je wel met de detectie van het - signaal van die sonde. Als je dat lukt kan je de rest op cursus sturen.

Kwestie van hier en daar wat slopen op de PCB van de ECU  ;)

Citaat van: razorx op 01-02-2015 21:04:46
Hmm. Iets van high of low side switching?

Het vermoeden groeit dat bij de Lpe7 het 6e cilinder circuit softwarematig uitgeschakeld is.
Kijken of we er achter kunnen komen of dat daadwerkelijk ook zo is

Piet

Er borrelen al weer wat nieuwe ideeën over nieuwe ECU mods  tussen mij en Maarten.
Zoiets als bv tot 16 extra te loggen kanalen door de ECU zelf, zoals bv EGT, welke dan in de software geintegreerd kunnen worden.
Denk bv. aan dingen als een ingrijpen van de ECU (requested load verlaging) bij overschrijden van een in te stellen  maximum EGT e.d.

MrCain

Citaat van: Piet op 02-02-2015 14:40:32
Er borrelen al weer wat nieuwe ideeën over nieuwe ECU mods  tussen mij en Maarten.
Zoiets als bv tot 16 extra te loggen kanalen door de ECU zelf, zoals bv EGT, welke dan in de software geintegreerd kunnen worden.
Denk bv. aan dingen als een ingrijpen van de ECU (requested load verlaging) bij overschrijden van een in te stellen  maximum EGT e.d.

EGT zou zeer welkom zijn! Zou dan wel iets van een conversie printje tussen moeten ivm thermokoppel of gaan je gelijk de mV meten van het koppel?

CiteerHet vermoeden groeit dat bij de Lpe7 het 6e cilinder circuit softwarematig uitgeschakeld is.
Kijken of we er achter kunnen komen of dat daadwerkelijk ook zo is

Ik was nog zo blij in het begin dat ik een LPe7 had..... Begin er een beetje van terug te komen ;D

Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!