Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Niet eens nodig.

Is al direct mogelijk met de logging methode van de Volvospeed bin. ;)
Het heet Mercuric logging. Vernoemd naar de maker. Hiermee kan je een kleine 50 waarden realtime loggen.

Aan de hand van je logging verbeter je je tabellen weer.

Ik heb dat een tijd dagelijks gedaan door mijn auto via Wifi automatisch te syncen met mijn server thuis.
Als ik thuis TunerPro opende was die al bijgewerkt met de laatste data. Hoefde alleen mijn parameters aan te passen.

Volgende ochtend op upload drukken en de nieuwe bin zat in de auto. Werkte erg fijn. Maar ik vrees dat ik in mijn enthousiasme nu aan het topic kapen ben. ;)

Ludo

Aan jouw logbestanden heb ik niks Yits. 

Ik doel meer op de vraag van Jelmar, wat ie doet als je het gas intrapt.
Maarten heeft het over standaard al een stevige acceleratie verrijking bij gas intrappen.
Ik trek niets in twijfel, maar dat komt totaal niet overeen met mijn ervaring.
AFR waardes richting 20 waren daar eerder standaard, als naar ±12.
Daarom zou ik het wel eens in praktijk willen zien.  :D

Piet

Mja een filmpje, kan.
Maar wat wil je daar meer op zien dan op een log?

Piet

Citaat van: Ludo op 22-07-2015 21:28:06

Maarten heeft het over standaard al een stevige acceleratie verrijking bij gas intrappen.
Daarom zou ik het wel eens in praktijk willen zien.  :D

Puur voor de duidelijkheid, om een goed antwoord hierop te kunnen geven een paar vragen:

Waarbij en waarmee had je die ervaring van AFR schietend naar 20?
Was dat bv met een M43 of m44 , getuned of ongetuned. Met of zonder wb mod.

Waarom zou je niets aan logs te hebben, maar wel aan een filmpje van metertjes?

Laat de AFR en Boost in de logs niet exact hetzelfde zien dan als de metertjes die je wil filmen, aangesloten op dezelfde sensoren?

Laat de grafiek die Maarten postte dan niet duidelijk zien wat er gebeurt bij gas intrappen, en zo niet waarom dan niet?

Piet

Citaat van: Ludo op 22-07-2015 21:28:06

Daarom zou ik het wel eens in praktijk willen zien.  :D

Ik denk dat je juist de beperking van een beoordeling puur op metertjes hiermee demonstreert:

Een AFR van 20 bij gas intrappen zou niet best zijn: dat zou een snelle acceleratie vrijwel onmogelijk maken.
Die AFR van 20 is eerder van de situatie van voor het gas intrappen, waarbij je dan gas los had om vervolgens in te trappen.
Gas los betekent dat de ECU de injectoren dicht doet, de AFR schiet dan richting 20.
Maar zodra je je gas intrapt zet de ECU de injectoren weer open en schiet de AFR richting 12.
De ECU kan per injectie event de injector van helemaal dicht naar bij wijze van spreken helemaal open zetten, de AFR kan dus zeer snel veranderen.

Dat is iets, de relatie tussen gas geven en de AFR,  wat je op je metertjes niet ziet, maar juist wel in een log.
In een log kun je verschillende parameters in relatie tot elkaar zien, zoals dus TPS (gaskleppositie) en AFR.
Metertjes zijn leuk om iets globaal in de gaten te houden. Voor een echte beoordeling heb je toch echt een log nodig.

Een log is bij uitstek de methode om iets in de praktijk te zien.  :)

EDIT: neemt niet weg dat een filmpje wel aardig is om te zien.
Ik zal kijken of ik er eentje maken kan komend weekend.

Ludo

Citaat van: Piet op 23-07-2015 09:06:45
Dat is iets, de relatie tussen gas geven en de AFR,  wat je op je metertjes niet ziet, maar juist wel in een log.
Metertjes zijn leuk om iets globaal in de gaten te houden. Voor een echte beoordeling heb je toch echt een log nodig.

Dat ben ik niet met je eens Piet.
De reden om destijds een rollenbank op te zoeken was dat ik op mijn afr meter cijfers zag die angstwekkend waren.
Je merkte er niks van en de auto ging als een kanon, maar de cijfers spraken boekdelen.
Bij gas los een afr die omhoog schiet weet ik, maar dit was bij WOT, afr ±20.
http://www.850turbo.be/Volvo/Runlpg.JPG

De grafiek?, ik zie

Citaat van: Maarten-t5 op 21-07-2015 13:59:13
De tijd tussen de meetpunten punten is 100-140 ms

Wat betekent dit, een opname van 140 milliseconden?.
In dat geval lijkt me een filmpje over het 'hele volgas gebeuren' toch duidelijker.

Piet

Dat is toch echt niet normaal, een AFR van richting 20 bij een acceleratie.
Ik ben bang dat er dan tochiets mis moet zijn bij je auto of met je tune of, misschien nog wel het waarschijnlijkst, met de AFR meting zelf.

Maarten had zijn frame rate daar vrij laag staan, zoals hij ook vermeldde.
Normaal hebben we een framerate tussen 25 en 40 per sec dat wil zeggen een meting om de 25 a 40 ms. Resolutie dus, niet meettijd c.q. opname tijd uiteraard !!
Als er bij de acceleratie zo'n AFR verhoging plaats vindt zouden we deze, gezien de hoeveelheid logs die we maken, toch gelogd moeten hebben.

De ecu heeft wel degelijk een tip in enrichement die reageert op de hoeveelheid, maar ook op de snelheid waarmee het gaspedaal wordt ingetrapt.
Bij acceleratie hoort de acceleratieverrijking de AFR onmiddelijk naar beneden te drukken, wat ie normaal gesproken ook doet.

Piet

in je rollerbank log is de blauwe lijn de AFR.
Aan de rechterkant is er nog een kort stukje grafiek: wat is dat?
EDIT: ik zie al wat dat is, het loggen is door blijven tijdens het uitrollen na de pull.

Ik zie in je grafiek trouwens geen piek in de AFR in het begin van de acceleratie, wel verderop in de pull.
Pas bij 5300 RPM, dat heeft dus niks meer met de tip in enrichement van doen.
Wel zie ik aan het begin van de pull de AFR netjes van 14.7 naar 12.2 gaan, zonder pieken in de AFR.
De tip in  enrichment doet volgens jouw grafiek het dus juist uitstekend.

De pieken verderop, pas bij 5300 RPM !!,  verdenk ik trouwens van fouten in de meting zelf te zijn. Het is niet te hopen dat die echt zijn. Dan zou je motor het niet lang vol hebben gehouden  :)

EDIT
Overgens is zo'n rollerbank uitdraai ook gewoon een log.

Ludo

Een rollenbank uitdraai is ook een log ja, maar dan wel van begin tot einde.
Die pieken waren echt hoor, dit had ik na het inbouwen van de nieuwe motor.
Zag dit ook pas na het inbouwen van een afr meter.
Onder 5000 toeren was idd goed.
Die uitdraai is trouwens van 2011.  ;D

Een goeie maand later na deze vaststelling is de software volledig herschreven, volledig naar mijn wens met een fatsoenlijke afr tot 7000 toeren.
http://www.850turbo.be/Volvo/FT25-5-2011.jpg
Wellicht iets minder dan de eerdere kanon, maar wel voldoende peut, want ik ben niet overtuigd over arme mengsels.
Vandaar ook mijn vraag naar een filmpje.  ;)

Piet

Ik zag dat ie van 2011 was :)
Had ook niet anders van je verwacht dan dat het probleem ook al lang verleden tijd zou zijn  ;D

Het was dus inderdaad ook  niet normaal die uitschieters van de AFR,  het lag dus inderdaad aan je tune, zoals ik al als mogelijkheid opperde.

Volgens mij heb je niet helemaal begrepen dat de grafiek die Maarten liet zien wel degelijk een log van een volledige run is (tot over 6500 rpm, met daarna schakelmoment en nog een stuk log in de volgende versnelling) met 100 tot 140 ms bedoelde die dus niet de tijdsduur, zoals jij dacht, maar de resolutie :) , die normaal overigens beter is, tot een resolutie van 25ms, of beter)
Uiteraard hebben we vele, vele volledige logs, niet alleen van ons zelf maar ook van anderen die nu inmiddels een 1/2 jaar voor ons hebben proefgereden met de wb mod. Die rare AFR pieken die jij had hebben wij nog nooit gezien.
Als de tune goed is doet de wb mod in samenwerking met de tip in enrichement gewoon goed zijn werk. De wideband regeling is meer dan snel genoeg om de gevraagde AFR bij te houden. Zelfs bij iemand in Amerika met ruim 500 pk en die gaat serieus snel door zijn toeren!!

Wil best een filmpje maken, maar ik snap in alle eerlijkheid nou niet wat je daar meer op wilt zien dan op een log met een resolutie van 25 ms.
Als er AFR pieken zijn, zoals bij jou, zijn die net zoals die te zien waren op je rollerbankuitdraai ook te zien in onze logs.
Sterker nog op een uitvlakkend AFR display zul je ze veel eerder missen dan met een log.

Ik begrijp eerlijk gezegd eigenlijk niet zo heel goed waar je heen wilt.
Maar dat is ook een beetje een manco van een discussie via een blog, in een gewoon gesprek snap je elkaar wat dat betreft ook veel sneller :)

Ludo

Ik zie nu waar het mis ging.
Ik dacht inderdaad dat dit maar een fragment was.  :-[  :eusa_doh:

Citaat van: Piet op 23-07-2015 21:42:39
Volgens mij heb je niet helemaal begrepen dat de grafiek die Maarten liet zien wel degelijk een log van een volledige run is (tot over 6500 rpm, met daarna schakelmoment en nog een stuk log in de volgende versnelling) met 100 tot 140 ms bedoelde die dus niet de tijdsduur, zoals jij dacht, maar de resolutie :) ,

Piet

Piet

Alhoewel TunerPro werkelijk een uitstekend programma is, is het een niet zo een handig te bedienen programma op een 7" scherm van een carputer voor het maken van logs  tijdens het rijden.
Ik heb daarom zelf iets geschreven, zoals Yits dat ook heeft gedaan, maar dan speciifiek voor een windows carputer.

Hiermee kan ik makkelijk, door even de klok aan te raken, de getoonde parameter veranderen.
Grote knoppen, zodat ze makkelijk via het touchscreen te bedienen zijn.
En een extra knop waarmee ik markeringen in de logs kan opnemen, zodat ik later makkelijk in de log bepaalde gebeurtenissen kan terug vinden.

Als ik de opname stopzet wordt de logfile volledig automatisch opgeslagen met als naam de datum tijd.

In deze logfile komen dan uiteraard alle parameters te staan die door de ECU in het verzendframe worden verstuurd, niet alleen de op het scherm getoonde parameters.
Deze logfiles kunnen later dan gewoon in TunerPro worden geladen voor nadere studie.

Een kleine demonstartie: http://www.meditekst.nl/M44/M4Xreader/IMG_0464.MOV

razorx

Je hebt dit bloedje mooi gedaan Piet!
Heb even een kort commentaartje op VS gezet maar vul dat aan nu ik de mov kan zien.

Martijn_B

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software