Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

PimR

Ik draai nog steeds op 15.3 dus ik moet er nog maar eens mee bezig denk ik. Ik kom gewoon tijd en kennis te kort voor nauwkeurige tuning.

Ook ik rijdt met lpg hè piet

MrCain

Gaat tiet worden dat ik ook op de wideband gaat rijden als ik die verbruikscijfers zo zie :o

Stukken beter dan 1:7 & 1:8 die ik nu rijd  :P

EDIT: verbruik op LPG
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piet

Citaat van: remeeus op 20-07-2015 21:05:58
Ik draai nog steeds op 15.3 dus ik moet er nog maar eens mee bezig denk ik. Ik kom gewoon tijd en kennis te kort voor nauwkeurige tuning.

Ook ik rijdt met lpg hè piet

Owww ja natuurlijk. Ik wist dat je met de LPI switcher rondrijdt. Was ff vergeten dat je ook de WB mod had..... :eusa_wall:

KIM

Hmmm, ik moet nu toch ook maar eens tijd vrij gaan maken om die Spartan er in te stoppen...
Die verdient zich snel terug zo...

Zo veel te doen, ik heb nog zoveel te doen  :eusa_whistle:

Piet

So much to do so little time.... ik ken het.....ik ken het...

Martijn_B

Interessant... ik weet wel dat ik cruisend op de snelweg met veel moeite iets boven de 1:10 uitkwam..
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Jelmar

Best geinig natuurlijk, maar wat doet ie als je even je gas intrapt om iemand in te halen (een vervelende weggebruiker bijvoorbeeld) krijg je dan snel genoeg de acceleratie verrijking in orde? Of neem je een 'kleine' pingel op de koop toe?
In een ideale situatie ga je langzaam accelereren en is er niks aan de hand..
Maar van een AFR van 15.5(of 16) naar lage 12's (of hoge 11's volledig afhankelijk van de setup) is best een behoorlijke stap...

En wat gebeurd er met de ontsteking? Blijft die in dezelfde map draaien? Of veranderd die ook bij de hoge AFR's?
850R

Martijn_B

Piet... show us the data! Because you can't manage what you don't measure ;)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Maarten-t5

Citaat van: Jelmar op 21-07-2015 13:23:35
Best geinig natuurlijk, maar wat doet ie als je even je gas intrapt om iemand in te halen (een vervelende weggebruiker bijvoorbeeld) krijg je dan snel genoeg de acceleratie verrijking in orde? Of neem je een 'kleine' pingel op de koop toe?
In een ideale situatie ga je langzaam accelereren en is er niks aan de hand..
Maar van een AFR van 15.5(of 16) naar lage 12's (of hoge 11's volledig afhankelijk van de setup) is best een behoorlijke stap...

En wat gebeurd er met de ontsteking? Blijft die in dezelfde map draaien? Of veranderd die ook bij de hoge AFR's?

De ecu heeft van zichzelf al een stevige acceleratie verrijking bij 'tip in', iets wat bij carburateurs eigenlijk al gebeurde. Bij een injectiesysteem kan de ecu per inspuit event bepalen hoeveel benzine ingespoten word. Hij kan dus vrijwel instantaan verrijken. De stapgrootte is hierdoor dus irrelevant.
Uiteraard zie je daarna vrij snel de load stijgen en klim je dus in de fueling tabel naar een lagere AFR waarde. De wideband mod zal dus na de initiële acceleratie verrijking het stokje overnemen en de gewenste afr waarde blijven targeten.

De wideband mod doet verder niets met de onstekingsmap. Dat hoeft ook niet, want de hoge afr's corresponderen met een hele lage load in een bepaald toerengebied.
Geef je gas, of moet je tegen een heuvel op oid., dan stijgt de load en kom je vanzelf uit het armere gebied. De ontstekingsmap heeft dezelfde assen als de brandstofmap, dus beweeg je hier tegelijk naar een ander gebied met andere waarden.

edit:

Hier zie je een aardig voorbeeldje.
Bij het analyseren moet je even in je hoofd houden dat deze grafiek bestaat uit meetpunten waartussen lijnen zijn getrokken.
Als je goed kijkt zie je dit ook terug in de grafiek. In werkelijkheid gaat het allemaal nog sneller, maar dat zie je hierdoor niet altijd. De tijd tussen de meetpunten punten is 100-140 ms (ik had hier mijn framerate nog wat lager staan).

Blauw is TPS, rood is AFR. Onderste vlakke blauwe lijn negeren. Dit is een pull met daarin een gearshift zoals je ziet.
Aan het begin zie je me de pull beginnen en het gas induwen. De ECU reageert door te verrijken waarna de wideband mod de map gaat volgen aan de hand van de load (met gekke bobbel die ik aan het wegtunen was).
Dan komt het punt van opschakelen. In die korte tijd zie je een enorme piek in de afr, dat is de fuel cut door het loslaten van het gaspedaal.
Het gaspedaal wordt weer ingeduwd (van 0 naar wot in ~0.5 seconden). Weer zie je de ecu vlot verrijken en de wideband mod het overnemen.

Het punt waarin  de verrijking inspringt is steeds ongeveer op een gaspedaal stand van 24 graden, waarbij 70 graden wot is.
De motor is in die korte tijd nog bezig met reageren op het gas en ook de turbo doet hier even over, dus dit is snel genoeg om detonatie te voorkomen.

razorx

Citaat van: Piet op 20-07-2015 21:02:14
Alleen benzine.
De enige met LPG die met de wideband mod rijdt is Yits (Razorx), maar daar heb ik geen verbruikscijfers van.

EDIT:
:eusa_wall: En ook Remeeus
Zit zo rond de 1 op 13,5. Ietsje beter op benzine,  fractietje slechter op gas. Cruisend 100 km/h. Pas boven de 120km/h stijgt mijn verbruik wezenlijk.

Bevalt me wel.  ;D
Lambda cruisend op benzine is 1,04 op gas 1,09

Het acceleratieverrijkingsverhaal van Maarten kan ik volledig bevestigen.

Piet

Een goede uitleg van Maarten !!

In de praktijk... ik hou er van dat de auto niet lagt en onmiddellijk reageert (vandaar mijn voorliefde voor de 19T), mensen die ooit met me mee zijn gereden kunnen beamen dat mijn auto met widebandmod dat ook doet. Niks hesitations, pingeltjes, lagjes .... gewoon gas in trappen en direct gaan....  ;D
Zelfs ook in zijn 5 als het moet.

Piet

MrCain

Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piet

razorx

Zijn die behuizingen, niet net als de latere exemplaren gewoon via ebay te koop?
(Canada en origineel)