Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Citaat van: scania164 op 15-10-2015 15:03:14
Bij lpi waar ludo mee rijd moet je wel gek doen wil je detonatie krijgen. .

Nou.. dat valt dus nog hard tegen.
Ook op LPi kun je gewoon detonatie krijgen, zoals we al op meerdere logs van verschillende LPi rijders hebben gezien.
LPi is weliswaar minder knock gevoelig maar zeker niet knockongevoelig !!
Beetje vergelijkbaar met RON102

Citeer
Eerder bij te rijk dan arm
Dat klopt, daarom is knockfuelenrichement dan ook ongewenst bij rijden op LPi

scania164

Met mijn huidige software geloof ik nooit dat dit gebeurd.
Ik blijf erbij dat dit juist bij te rijk mengsel eerder zal gebeuren

Piet

Citaat van: scania164 op 15-10-2015 16:47:16
Met mijn huidige software geloof ik nooit dat dit gebeurd.

Als je software goed is heb je die ook niet, maar dat wil niet zeggen dat je tijdens  tunen geen knock kunt krijgen.
Dat kan dus zeer zeker wel en makkelijker dan je kennelijk denkt.
Gevaarlijk om te denken dat je op LPi geen knock kunt krijgen en dus denken dat je bv wel even de ontsteking flink kunt vervroegen... want, hee .. het is LPi .. geen zorg dus  :)

Citeer
Ik blijf erbij dat dit juist bij te rijk mengsel eerder zal gebeuren

Ik begrijp je discussie punt hier niet helemaal, dat is namelijk exact wat wij ook zeggen.
Daarom willen we dus ook geen knockfuelenrichement (=extra verrijking)  bij knock op LPG

Ludo

Ik geloof dat ik het begin te begrijpen Piet.   ;D

Loggen kan ook met 4.3?.

Piet

Citaat van: Ludo op 15-10-2015 17:16:03
Ik geloof dat ik het begin te begrijpen Piet.   ;D

;D

Citeer
Loggen kan ook met 4.3?.

Jawel, met de juiste software er ingeflasht.
Maarten heeft daar een mooi stukje software voor gemaakt.
Die kan je eigen bin uitlezen, de logging routine er bij in zetten en vervolgens je eigen bin dan weer, maar dan met logging, terugflashen.

scania164

Ok was ook niet als discussie bedoeld. Mijn excuses.  Typisch ik😁
Krijg het inderdaad niemand behalve hier...aaan het verstand...
Iedereen roept. ..lpg.....rijk rijk......

Piet

mja, mijn term "discussiepunt" dekte ook niet helemaal de lading.
Ik bedoelde eigenlijk alleen maar te zeggen dat we het al langer eens waren.
Excuses zijn dan ook niet aan de orde.

razorx

Citaat van: Piet op 13-10-2015 22:40:10
Wat verfijning van de Widebandcontrol:

Bij bestudering van wat logs viel me op dat na de deceleratie shutoff van de injectoren de STFT langer op 0 gaat dan de daadwerkelijke shutoff van de injectoren.
Ofwel na weer gas geven na een deceleratie duurt het even voor de lambdaregeling weer gaat meedoen, wat onwenselijk is omdat de AFR dan te lang achter de requested AFR naijlt.
De AFR daalt dan wel als gevolg van de basale injectortijdregeling maar wordt dan een poosje niet  naar de requested AFR geregeld door de lambdaregeling

http://www.meditekst.nl/M44/mods/wb/STFTdelay.jpg

Op zoek in de code van de bin zag ik dat deze tijd via een simpele variabele (scalar) instelbaar was.
Deze delay kan hiermee naar 0 geregeld worden.

http://www.meditekst.nl/M44/mods/wb/STFTdelay2.jpg

Hier had ik hem nog niet helemaal op 0 gezet, maar wel een stuk korter.
De delay is nu al vrijwel afwezig en de AFR wordt sneller naar de requested AFR geregeld in plaats van er een poosje boven te blijven hangen.

Weer zo een fijn stukje denken kijken en er wat mee doen Piet.
Je mod werkt als een zonnetje.

Ondertussen vraag ik mij af waarom de 0 dosering van brandstof pas optreedt bij het loslaten van het gas bij hogere snelheden. Boven de 80 als ik me niet vergis.
Ben even zwaar verkouden, niet 100% fris. Er staat mij bij dat die waarde ook met de huidige definitie files instelbaar is.

Ik zie geen punt die snelheid waarbij de 0 dosering intreedt te verlagen tot 50 of liever lager. Weer een fijne besparing extra.
Het is jammer dat ik door de verkoudheid even niet meer in detail kan treden. ;)

UserID6342

Piet

Jap, dit werkt voor  iedere tune met wideband mod.

Voor de LPi rijders met de LPi switch mod heb ik een modificatie gemaakt die er voor zorgt dat de onwenselijke, averechts werkende verrijking bij knock tijdens rijden op LPG uitgeschakeld wordt.
Bij op benzine rijden blijft de verrijking bij knock dan nog wel gewoon actief.

Citaat van: razorx link=topic=41329.msg1625357#msg1625357 date=
Ik zie geen punt die snelheid waarbij de 0 dosering intreedt te verlagen tot 50 of liever lager. Weer een fijne besparing extra.
Het is jammer dat ik door de verkoudheid even niet meer in detail kan treden. ;)

I will look in to it.

KIM

Bij moderne auto's wordt de fuel cut-off (ik gok dat Yits daarover spreekt) niet snelheidsafhankelijk maar toerenafhankelijk geregeld.
Gasklep dicht en n<1200 betekent stationaire hoeveelheid inspuiten.

Piet

Ik heb het net, een beetje globaal, in de bin bekeken.
Maar het lijkt inderdaad hier ook toerenafhankelijk te zijn ipv snelheidsafhankelijk.

razorx

Klopt. Een Niagara waterval aan snot belette me het goed denken en verwoorden. ;)

Piet

Als ik in mijn logs kijk zie ik de injectoren overigens nergens helemaal dicht gaan, wel dichter dan stationair.
Stationair blijven ze bij mij ongeveer 2 ms open staan (groene injectoren)
Tijdens deceleratie zie de openingstijd tot ongeveer 1.2 ms zakken om dan redelijk geleidelijk met het zakken van de toeren te stijgen tot de stationaire 2 ms, indien er geen gas meer wordt gegeven daarna.
Zien jullie wel een volledige fuel cut bij deceleratie (gas los)?

razorx

Ik zie ook geen volledige cut off. Wel dat de lambdaregeling uitgezet wordt. Vermoed dat het systeem echt niet onder de TEMIN waarde wil.