Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

Maarten-t5

T vreemde daarvan is alleen dat de bc geen input krijgt van het lpg systeem.
De benzine ecu heeft verder (zonder lpi switcher iig) ook geen weet van het lpg systeem en zou dus eigenlijk ook geen ander gedrag moeten vertonen op lpg.
Het verbruik wordt berekend door de ecu aan de hand van de injectietijd, de injectorconstante en nog wat parameters voor zover ik weet. De bc ontvangt vervolgens van de ecu een signaal waarvan de duty varieerd met de uitkomst.

KIM

Zoals ik al zei: Het is niet de meest betrouwbare meting natuurlijk.
Ik zou het nog eens opnieuw moeten doen met tunerpro eraan...

de Boeing

Ik kreeg de BC in mijn M4.3 AUT wel op nul tijdens afremmen op de motor (ook met lpg)... for what it's worth  ...

KIM

Ik zit in Frankrijk momenteel dus ik zal de test eerdaags eens uitvoeren.

Piet

Mja de boordcomputer is wat dat betreft geen betrouwbaar instrument.
Die geeft bij mij ook nul aan terwijl er nog steeds een, weliswaar kleine, injectietijd is van ong 1.5 ms

razorx

Die boordcomputer is inderdaad geen referentie. ;)

Voor de gein heb ik eens real time het echte verbruik op mijn scherm getoverd terwijl ik de BC het actuele gebruik liet weergeven. Dit is technisch vrij makkelijk te realiseren. Je weet het toerental, de injectietijden, de injectiecapaciteit e.t.c.

OK dat er een verschil is als gevolg van andere injectoren en een niet 100% correct ingevoerde constante voor de verbruiks indicatie á lá.
Erger werd het toen ik het na ijlen van de BC in de gaten kreeg en alle andere fratsen. De mijzaljenietzienveranderenmeter is hier bijna heilig bij. Die laatste meter wordt door sommigen volledig onterecht als KVS temperatuur meter bestempeld. Ik voorzie dat wij allen in een volgende stap naar verbetering onze BC inruilen voor een eenvoudig klokje. ;)

OK dat ter zijde.
Een Fenix 5.2, M4.3 wagen of een M4.4 hebben fuel cut off. Alleen geen volledige. Vraag mij niet waarom niet. Zelfs als je de minimale injectie tijd (TEMIN) op 0 zet Zal er ook bij een cut off, geïnjecteerd worden. Ik vind dat vreemd. Zelf als ik de dode tijd van de gerapporteerde injectietijd aftrek kom ik niet op nul.

Succesvoller was het spelen met een parameter die Piet aan de XDF heeft toegevoegd: De vertraging tot heractivering van de lambdaregeling na een fuel cut off.
Standaard staat die waarde op 84. Zeker bij een wideband regeling is die vertraging onnodig en soms zelfs hinderlijk.

Als je die parameter op 0 zet krijg je een veel snellere activatie van de lambdaregeling na een cut off. De injectietijd (oranje) volgt het gaspedaal onmiddelijk na het eerste aantippen van het gaspedaal (wit).

rood STFT
groen toerental
oranje injectietijd
wit gaspedaalpositie

Piet

mijzaljenietzienveranderenmeter .......  oeefffff.....  ;D ;D ;D ;D

KIM

Mij is ooit verteld door een motoren ingenieur dat geen fuel cut-off werd gekozen om de benzinefilm in het inlaattraject in stand te houden.
Een jaar later hadden de motoren toch ineens fuel cut-off.

Overigens heb ik de BC alleen gebruikt om de verbruiksmeter op 0 te zien gaan.

razorx

Dat is indertijd inderdaad als redenering gebruikt. Verwijzingen naar die film zie je ook in de Damos naamgeving van een aantal parameters.
Het blijft voor mij gissen maar ik denk dat die film haar betekenis verloor met brandstoffen als alcohol, lpg etc.

Zou het een overgang zijn van oude naar mogelijk nieuwe brandstoffen? Of een betere taaktoekenning van de diverse veren om de zuiger?

KIM

Ik weet niet of je er wat aan hebt Piet, maar vandaag eens getest vwb de fuel cut-off. Ik denk dat in mijn geval de AT er voor zorgt dat er niet erg vaak cut-off plaatsvindt.
Wat ik vandaag heb geconstateerd (met BC) is dat cut-off werkt boven 1700 rpm. Bij een AT in drive is dat een toerental waar je vrij vlot onder duikt; zodra je onder 100 km/ h rijdt zak je al onder 1500 rpm bij afremmen op de motor.

Er zit ook een vertraging op de cut-off: Het duurt toch zeker 5 seconden voordat de cut-off in werking treedt.

Piet

Er is wel enige vertraging wat betreft de  cut off inderdaad, op logs is te zien dat deze dan toch nog wel binnen een sec na gasloslaten plaatsvindt :

Denk dat de boordcomputer een en ander ook wel vertraagd door geeft.
Ik denk niet dat de BC een erg betrouwbaar instrument is om een en ander te volgen.

KIM

Het wordt tijd om weer eens naar 4.4 en tunerpro te gaan....
Als ik toch eens wat meer tijd had en wat minder plannen....

razorx

Met 4.3 kan je ook leuke dingen doen hoor.
Maarten heeft daar een vergelijkbare logging voor gemaakt als de Mercuric logging.
En weer met het vertrouwde tunerpro.

http://m43.wikia.com/wiki/M43_Wiki

KIM

Inmiddels gelezen maar ik heb nog een afspraak met Piet staan...
Maar de XC moet eerst. ME7 terrein wordt wellicht ook ontgonnen.

Maarten-t5

Ik denk dat we 1 ding een beetje vergeten met het fuel cut off verhaal.
Met de logging lezen we een ram variabele met de actuele injectietijd uit.
Je  kunt je afvragen of deze variabele uberhaupt nog wel gebruikt wordt tijdens de fuel cut off.
Oftewel, in deze variabele staat misschien nog wel een injectietijd, maar misschien wordt deze op dat moment niet meer uitgelezen.