Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

Maarten-t5

Citaat van: BBS op 13-12-2015 20:24:00
Citaat van: Maarten-t5 op 13-12-2015 00:03:30

<<<<<KNIP>>>>>

http://www.ecotrons.com/products/wideband-controller-alm-gauge/

Vandaag hebben we de inbouw hiervan afgerond.
Bij het openen van het pakket valt gelijk op dat de levering erg compleet is.
Alle hardware zit erbij, er zit een cd bij met de software en een usb-serial converter om de controller mee af te stellen.
De controller zelf voelt erg solide aan en heeft een viertal robuuste connectoren.
Het aanleggen van de controller is eenvoudig door de lengte van de bekabeling.
Op de sensor was al montage vet aangebracht.

Is dit setje geheel compleet? Inbouwen, wideband MOD erop en stoken?
Dan is het namelijk een leuk setje....

Klopt. Je kunt m met en zonder metertje voor in de auto kopen. Verder zit alles erbij.
Er zit zelfs een bung voor in de uitlaat bij, voor als je de oude lambda sensor ernaast gemonteerd wil houden.
Met de wideband mod vervalt zijn functie, maar dan zou je om wat voor reden ook terug kunnen naar de oude situatie zonder sondes te hoeven wisselen.

Martijn_B

Idee om wat samen te bestellen? Ik wil er ook 2. Zonde als iedereen shipping costs betaald.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

classicT5

Ik heb al een extra bung, wil de sensor dichterbij het t/h zetten. Nieuwe lambda sensors kunnen beter tegen hoge temperaturen dan de oude en dan heb je snellere response.

Ga hem in de knik van de downpipe zetten, dacht dat piet hem ook daar heeft zitten.

BBS

Citaat van: Martijn_B op 13-12-2015 21:27:55
Idee om wat samen te bestellen? Ik wil er ook 2. Zonde als iedereen shipping costs betaald.
+ 1, ik wil er ook wel 1, met metertje ;)
Volvoloos....

Piet

Citaat van: razorx op 13-12-2015 20:14:17
Weet niet of dit nog relevant voor jullie is:
Omdat de Spartan-1 niet meer verkrijgbaar is en de Spartan-2 niet echt geschikt is voor een wideband regeling, heb ik ook wat zitten neuzen.

De Bosch LSU 4.9 is inderdaad veel beter dan de 4.2. Reageert ook beter op de druk pieken in de uitlaat. Volgens mij is een losse LSU 4.9 sonde niet eens zo duur.

Rest nog de benodigde wideband controller. Ik kwam op deze:
http://www.wide-band.com/product-p/apsx_d1diy.htm

Heb de indruk gezien de componenten opstelling, dat de CJ125 als chip gebruikt wordt.

Prettige afmetingen en een nette prijs van $25.

Maar misschien is dit moserd na de maaltijd.

Deze is helaas alleen geschchikt voor de LSU4.2, lijkt het.

razorx

Piet

razorx

Ik begrijp wat je bedoelt. Verschil kan m.i. alleen in de calibratie zitten.

MrCain

Hmmm....beetje jammer => had dat paar maandjes eerder moeten weten dan had ik die spartan niet gekocht ;D

Maar zou het ook mogelijk zijn om de spartan voor deellast te gebruiken en wot op de tabellen af te stellen, net zoals dat origineel is met de flipflop sonde?
Persoonlijk vind ik het zelf geen probleem om wot op de tabel af te stellen en je hebt dan wel het zunige rijden van verhoogd lambda getal.
Vind t ook weer zonde om de bijna nieuwe spartan weg te gooien ;)

Zomaar een breinscheet!

Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piet

Citaat van: MrCain op 15-12-2015 14:16:23
Hmmm....beetje jammer => had dat paar maandjes eerder moeten weten dan had ik die spartan niet gekocht ;D

Ja, ik ook.
Ik zit nu ook met zo een ding opgescheept en de mijne presteert  nog als een van de slechtste ook.
Overigens de (LSU4.9) sensor kun je behouden, je hebt dan alleen nog controller nodig.

PimR

Piet

Voor de handige (electronicus) doehetzelver kan dit zeker een goedkopere oplossing zijn.
Maar voor anderen zou ik eerder voor de boxed versie gaan.
Is erg goed afgewerkt.

classicT5

Vandaag mijn bung in de downpipe (laten) lassen, nu wachten op ecotrons. En oh ja, nieuwe turbo, downpipe, japanifold etc monteren. Denk dat ik erna me nog wel meld bij Maarten ;)

Piet

Citaat van: MrCain op 15-12-2015 14:16:23

Maar zou het ook mogelijk zijn om de spartan voor deellast te gebruiken en wot op de tabellen af te stellen, net zoals dat origineel is met de flipflop sonde?
Persoonlijk vind ik het zelf geen probleem om wot op de tabel af te stellen en je hebt dan wel het zunige rijden van verhoogd lambda getal.
Vind t ook weer zonde om de bijna nieuwe spartan weg te gooien ;)

Dat kan, alleen benut je de voordelen van de widebandmod dan maar voor de helft.
Bovendien zal je AFR ook onder deellast bij gebruik van de ECOTRON een stuk rustiger zijn.
Dan kan je nog beter je LSU 4.9 sonde die je al hebt combineren met het door remeeus genoemde controllertje met een mooi doosje er omheen.

Martijn_B

Of je verkoopt je oude spartan gewoon. Ding is gewoon prima als je geen feedback ri ecu ervan verwacht
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software