Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

classicT5

Dirk heeft ervaring zat, nu bezig met het blok van Yits en dat ziet er goed uit.

Piet

Haha die Bosch.., Ik heb zo'n systeem al bijna een jaar in hun software van de M44 verwerkt.
Werkt perfect.

Gewichttoename hebben ze het over, zitten in die auto's dan geen ruitensproeier reservoir ?
50 % methanol blijkt een uitstekend ruitensproeiervloestof, zowel zomers als 's winters.

Interessant ook die laatste alinea:
"Mercedes-Benz's outgoing R&D boss Thomas Weber in 2015 said the Three-Pointed Star had ruled it out, explaining that the cost and complexity of the system was not worth the result."

Ik weet niet hoe ingewikkeld ze het willen gaan maken dan, maar het heeft mij nog geen 200 euro en een avondje programmeren gekost.... :)

razorx

Ha ha. Yes Piet. Net als dat Motronic 4.4 door hardwarebeperkingen geen wideband regulatie aan zou kunnen.
Jij hebt het tegendeel beweert.

Piet

MrCain

Zit toch wel eens te denken wat methanol injectie gast doen icm met lpg  :eusa_think:
;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

stuuraandeverkeerdekant

Zo, ben weer heel wat paginaatjes verder gekomen in deze blog. Super interessante materie, maar vaak ook super onbegrijpelijk. Maar vind het af en toe wel goed wat dingen te lezen die me ver boven de pet gaan - om dan op te leven bij de dingen ik wél snap!

Die manier om de flow van je injectoren te meten is ook wel gaaf zeg. Het idee alleen al om dat te doen! Petje (die toch al onder de materie van de blog zat) af!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Piet

It's been a while....

Maar er was dan ook weinig te melden.
De 850R deed gewoon wat ie doen moest en ik heb er gewoon eens een poosje mee gereden zonder allerlei modificaties uit te voeren.

Totdat ik pas geleden tijdens het rijden een lambda kreeg.
Nog steeds geen big deal, gewoon wat makkelijk oplosbare probleempjes.

Maar om de foutcodes uit te lezen moet je wel weer eerst langs de kant, motor uit doen, turbobricks opstarten om de boel uit te lezen.... wat een getob... ;D
Zou toch makkelijker zijn als je direct met een simpele druk op de (virtuele) knop direct na het verschijnen van het lambda lampje de foutcodes kan inzien zonder te hoeven stoppen.

Daarom wat aanpassingen in de bin gemaakt zodat voortaan eventuele foucodes ofwel de DTC (Diagnostic Trouble Codes) met het logframe worden meegezonden.
En wat aanpassingen in mijn logging programma gemaakt zodat die wat met  de binnenkomende informatie kan.
En nu kan ik dan "real live" direct tijdens het rijden de foutcodes inzien..gemak dient de mens.

Filmpje:
www.meditekst.nl\M44\M4Xreader\dtccodes.mp4

Nu nog een aanpassing verzinnen waardoor ik de foutcodes ook tijdens het rijden weer kan wissen.

razorx

Weer uiterst mooi en handig.  :eusa_clap:
Dit is veel mooier dan om te moeten switchen.

Piet

Bovendien worden de foutcodes nu ook meegelogd, zodat in de logs te zien zijn.

Grappig had nog niet koud getypt dat ik al een poos niks aan de 850R veranderd had of er wordt aangebeld door DHL voor aflevering van:

Een titanium 9 blads i.p.v. de standaard 12 blads turbinewiel voor mijn 19T.
De 19T is de laatste tijd wat fluiterig en moet gebalanceerd worden.
Een mooie gelegenheid om met dit turbinewiel  eens te experimenteren.
Benieuwd of de backpressure en de EGT's wat te verlagen zijn.
Theorie is dat er wat minder van het teveel aan vermogen onderin ingeleverd wordt voor wat meer vermogen bovenin.
Eens kijken of de praktijk het daar ook mee eens is.... :)

classicT5

classicT5

Titanium t/w, cool. Waar komt die vanaf? Voor zover ik weet is die maar weinig toegepast in productieautos. Dacht lancer evo bepaalde modellen en paar speciale subura wrx'en.

Productiekosten zijn nogal hoog tov winst in responsetijd. Saab zou het destijds toepassen op hun aero uitvoering van de 2.8 V6, maar waren failliet voordat het gerealiseerd was.

Piet

Citaat van: classicT5 op 20-01-2017 19:36:50
Titanium t/w, cool. Waar komt die vanaf? Voor zover ik weet is die maar weinig toegepast in productieautos. Dacht lancer evo bepaalde modellen en paar speciale subura wrx'en.

Productiekosten zijn nogal hoog tov winst in responsetijd. Saab zou het destijds toepassen op hun aero uitvoering van de 2.8 V6, maar waren failliet voordat het gerealiseerd was.

Was ook onjuiste info/vergissing  mijnerzijds: is ook niet  titanuim

V70R^2

Leuk wiel, ga ik binnenkort ook in een 19t zetten icm het grotere billet gefreesde compressorwiel.

Ben benieuwd naar je bevindingen!

Piet

Dat compressor wiel heb ik er al een tijdje inzitten.
Ben ook benieuwd wat de combinatie van deze twee wielen gaat doen.