Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

Martijn_B

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Vandaag eindelijk weer eens verder met het tuningproject en de gizzmo K-mon knock detector, die al vanaf januari op de plank lag, gemonteerd.

Ik heb een 850R waar voor de passagier geen airbag is gemonteerd (hoezo full options??).
Liever had ik hem wel, maar ja nu komt de ruimte die voor de airbag bestemd was goed te pas voor het momteren van de K-Mon.

De gizzmo wordt geleverd met een klopsensor van Bosch, identiek aan de volvo klopsensors.
Links naast de linker (standaard) klopsensor zit een mogelijkheid om nog een klopsensor te monteren.
Je kan er met enig gepriegel zelfs bij zonder iets te hoeven demonteren. :) (op het kapje over gasklepbediening na dan)

De k-mon is via USB aan de carputer aangesloten waar met een bijgeleverd programma'tje hij ingesteld kan worden en waarmee je kan monitoren.

Met een analoge uitgang is de K-mon ook aan het innovate systeem aangesloten, zodat knock gebeurtenissen meegelogd kunnen worden en dus exact zichtbaar is bij welke RPM, druk, last etc eventuele knock optreedt.

weer een metertje erbij in LogWorks van innovative. (iphone foto, helaas wazig)

Er zitten ook twee audio uitgangen om het motorgeluid direct via bv een koptelefoon te beluisteren. 1 uitgang heb ik op de MIC-IN van de carputer aangeloten zodat ik over de geluidsinstallatie kan meeluisteren, aan de anderde uitgang  zit een audioverlengkabeltje waar ik een koptelefoon aan kan sluiten.

Wannneer de hoeveelheid knock een in te stellen treshold overschreidt gaat er een LED branden, dat zou ik niet zien daar ie onder het  dashbord verstopt zit.
Ik heb de LED's van de printplaat geknipt en met een kabeltje power LED's aangesloten die ik in een afdekplaatje voor een gat voor een schakelaar in het dasbord heb gemonteerd.

Nu ligt er alleen nog een EGT sensor te wachten op montage.

-D©©©L-

Mooi project !
Geeft de Gizzmo ook aan welke cilinder pingelt ?

Piet

Niet echt.
Hij zit het dichts bij cilinder 4 en 5, die zal je wel het beste horen. Maar ik denk als er knock bij cil 1, 2 of 3 optreedt je die ook nog wel hoort.
Hij heeft wel een tweede kanaal voor een 2e knocksensor, maar ik kon er zo gauw geen goeie plaats voor  vinden in de buurt van cil 1 en 2.

Piet

Hele poos niks meer aan de autio gedaan, behalve er lekker in rijden dan.

Zo langzamerhand begint het echter toch weer wat te kriebelen.
Ik heb nog een EGT sensor liggen om in de turboinlaat in te bouwen, zodat ik weer verder kan met tunen.
Wacht alleen nog even tot het weer wat warmer weer wordt.

Ondertussen ben ik weer wat verder gegaan met het opknappen van het interieur.
De nieuwe stoelhoezen bevallen pima. Allleen steekt het leer van de versnellingspook hierbij wel een beetje erg verouderd af.
Bljkt dat dit nog gewoon te koop is bij de dealer en niet eens zo achterlijk duur te zijn (46 euro incl. BTW).
De oude eraf gesneden, de nieuwe kun je er zo als een koker weer (met enig licht geweld) opschuiven, ziet er weer een stuk beter uit.

Ik heb ook een nieuwe versnellingspookknop binnen.
Het wachten alleen is nog op een neuwe versnellingspookhoes, voor ik hem kan monteren.
(duurt al even maar volgens de volvodealer "moet die nog ergens in een soort museum opgegraven worden", we wachten maar geduldig af)

MikeyQR

Hey Piet, je kan ook niet stilzitten hé ;D
Moet ik ook nog eens een keer vervangen z'n handremhoes voor mijn 850R :)

Maare ik zie op de RDW site dat mijn ex 854 T-5 van Maarten niet APK gekeurt is, problemen met de APK? ???

Piet

Kleinigheid. Hoes van aandrijfas moet worden vervangen. Maar het was afgelopen weken een beetje te koud voor hem ( moet het buiten doen).
Zodra het weer droog wordt vervangt ie hem en kan ie weer goedgekeurd worden.
Heeft nog steeds bijzonder weinig problemen gehad met de auto.
We hebben mijn oude door Rica getunede ECU bij hem er in gedaan, hij is er bloedsnel mee geworden ( maar ik rij hem er nog steeds uit gna gna).

arjen850

Huh? bij de carputter zit je afstandsbediening er op met de oude handrembekleding, en nu met de nieuwe bekleding istie weer weg :eusa_think:

O wacht ik zie het al, je had hem juist verwijderd.. stom van me :eusa_wall: :D

Piet

Citaat van: arjen850 op 14-02-2012 22:44:48
Huh? bij de carputter zit je afstandsbediening er op met de oude handrembekleding, en nu met de nieuwe bekleding istie weer weg :eusa_think:

O wacht ik zie het al, je had hem juist verwijderd.. stom van me :eusa_wall: :D

Klopt dat was de afstandsbediening nog als los ding op de middenconsole, die heb ik nu inmiddels ingebouwd in het dashbord zitten.

MikeyQR

Citaat van: Piet op 14-02-2012 22:41:34
Kleinigheid. Hoes van aandrijfas moet worden vervangen. Maar het was afgelopen weken een beetje te koud voor hem ( moet het buiten doen).
Zodra het weer droog wordt vervangt ie hem en kan ie weer goedgekeurd worden.
Heeft nog steeds bijzonder weinig problemen gehad met de auto.
We hebben mijn oude door Rica getunede ECU bij hem er in gedaan, hij is er bloedsnel mee geworden ( maar ik rij hem er nog steeds uit gna gna).

Toch leuk om te horen dat mijn oude T-5 het nog goed doet, (mis 'm wel een beetje hoor  :eusa_shifty: ) kan ook niet anders ;) , hij heeft nu ook een goed baasje die hem nu ook goed verzorgt 8)

Piet

Gisteren een set Volans van MikeyQR overgenomen.
Eigenlijk gekocht voor de T5 van mijn zoon Maarten, maarrrrrrr......... Mike had ze in een donkerder tint dan origineel overgespoten en dat vond ik zo mooi kleuren bij mijn DOP dat ik ze er maar bij mij zelf heb ondergezet.
Klinkt ietwat zielig voor Maarten, maar dat valt wel mee. Die heeft nu mijn oude Volans onder zijn Onyx groene T5 kunnen monteren, die daar juist weer goed bij kleuren.
Een paar foto'tjes

)()()sT

Piet

Thanks, ben ook erg content over de velgen. Met de hartelijke dank aan MikeyQR

Martijn_B

Netjes Piet, ziet er erg mooi uit die donkere tint. Het is een beetje vergelijkbaar met mijn oude Titans:

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

elianmars