Problemen wegligging en wegglijden in bochten

Gestart door TTT242, 08-02-2004 13:37:31

Vorige topic - Volgende topic

TTT242

Een paar dagen al, merk ik bij het rechtdoor rijden dat de wagen opeens naar links of rechts aan het "dansen gaat" en dat hij moeilijk, doch voor een beetje bestuurder nog goed in de hand te houden is, maar het hoort helemaal niet. het lijkt niet op een uitlijningsfout want hij gaat nog goed rechtdoor. Wanneer ik dan een afrit- bocht van de autostrade neem, zoals gewoonlijk- lekker snel natuurlijk- dan gaat er iets serieus mis, juist of de auto geen controle meer heeft en dat hij aan het glijden gaat en van teveel stuur naar teweinig sturen gaat-ik moet teveel corrigeren. Normaal hou ik het stuur eenmaal in positie en als de bocht egaal loopt dan loopt ie er lekker door.
Iemand idee wat hier aan de hand kan zijn; banden voor zijn nog ok, gaan binnen kort naar achter, en de achterste naar voor. Ga tegelijk de wagen ook effe laten uitlijnen, maar denk niet dat daar het probleem zit. Schokdempers; daar ligt volgens mij het probleem ook niet?(200dkm) WEET HET NIET MEER, MAAR HET GAAT NIET LEKKER MEER :( 'k zal maar eens bij de dealer langs karren.....

groeten,

Tom
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

855-Champagne

TTT242

Het lijkt ook alsof het chassis op bepaalde momenten wringt of plooit op de vier wielen/schokdempers/ ophangingrubbers......??? vandaar de omschrijving "dansen", maar het komt onregelmatig voor.

BenC70ES

Misschien een stabilisatorstang gelost of doorgebroken? Hoor je ook een vreemd geluid soms?

Schokdempers zouden het ook kunnen zijn, een vriend van me had dit gevoel ook laatst (weliswaar ander merk, maar ook met LPG-> dus meer gewicht vanachter)
Nieuwe schokdempers achteraan en het probleem was weg, terug even goed en strak door de bochten als vroeger...

Succes

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

TTT242

nee, geen stabilisatorstang- of ander gerammel te horen; zijn trouwens vooraan al vervangen. Geen geluid te horen, alleen te VOELEN :-\

HaRdCoRe-WeZ

RS2000

ik zou toch ook voor de schokbrekers gaan, hoe is je bandenspanning? En laat je dealer alles navoelen, stuurhuis wielophanging en meer van dat soort zaken.

Groetjes,
Marco

De uil

Dit gedrag is naar mijn bescheiden mening typisch gedrag door slecht funtionerende veerdempers. Misschien kun je eens heel kritisch naar het loopvlak van de band kijken. Een ongelijk slijtagepatroon van het profiel kan de slechte werking bevestigen. Succes...

TTT242

bandenspanning op 2.6 - 2.7 anders slijten ze te snel af aan de zijkanten. Nog geen problemen mee gehad. Gisteren toch de spanning wat lager gedaan(2.1bar) maar probleem blijft het zelfde.

ed

Bij 2 ton zijn je dempers echt op hoor! Waarschijnlijk lekken ze niet, en de keuring gaat ook prima, waarschijnlijk komen ze zelfs met glans door de testbank heen. Toch neemt de demperwerking langzaam af, met dit als resultaat. Mijn ervaring is dat de dealer niets doet aan schokbrekers. Volvo's hebben de vervelende eigenschap dat de dempers nagenoeg niet stuk gaan, dus worden ze ook niet vervangen.
Laatst gevraagd bij de dealer: Bij ongeveer welke kilometerstand vervangen jullie schokbrekers bij een 850/x70? Het antwoord: nooit, ze gaan niet stuk.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

rogier

Citaat van: ed op 09-02-2004 10:48:07
Bij 2 ton zijn je dempers echt op hoor! Waarschijnlijk lekken ze niet, en de keuring gaat ook prima, waarschijnlijk komen ze zelfs met glans door de testbank heen. Toch neemt de demperwerking langzaam af, met dit als resultaat. Mijn ervaring is dat de dealer niets doet aan schokbrekers. Volvo's hebben de vervelende eigenschap dat de dempers nagenoeg niet stuk gaan, dus worden ze ook niet vervangen.
Laatst gevraagd bij de dealer: Bij ongeveer welke kilometerstand vervangen jullie schokbrekers bij een 850/x70? Het antwoord: nooit, ze gaan niet stuk.
Dat verklaart een hoop. Mijn 850 ligt ook als een dweil op de weg. Gaat alle kanten op, behalve strak rechtuit zoals het moet. Toch maar eens kijken naar andere dempers.

TTT242

Citaat van: Rogier op 09-02-2004 21:07:31
Dat verklaart een hoop. Mijn 850 ligt ook als een dweil op de weg. Gaat alle kanten op, behalve strak rechtuit zoals het moet. Toch maar eens kijken naar andere dempers.

Hij gaat bij mij ook als een dweil, en als je af en toe-lees regelmatig-eens hard gaat, dan zijn die rij-eigenschappen levensgevaarlijk.
Morgen naar de dealer; dan horen we het wel... vond het wel raar dat die wegligging opeens zo slecht is. Heb anders nergens tegen een borduutje gereden of zo.

Entuscan

200K ???

Mijn maat (zeer goede volvotech) zwiert de schokbrekers eronderuit rond de 100K, 120K.
Maar da's puur op "rijgevoel" dan, want voor de keuring ed gaan de schokbrekers indd zo goed als nooit versleten zijn.
Een ander nadeel is dat wij als vaste bestuurders veelal gewend raken aan het lichtjes aan slijten van de schokbrekers, waardoor de situatie al echt belabberd moet worden voordat we ??? krijgen.

Iemand die bij een dealer werkt en regelmatig met gelijkaardige wagens en verschillende slijtages van schokbrekers rondtoert heeft vergelijkingswaarden. Laten we zeggen een gecalibreerde butt-o-meter ;)

Ik persoonlijk begin te merken dat de achterkant begint te "huppen" over teerstrepen in snelle bochten ,vooral in opritten van de snelweg, die dikke teer tussen betonplaten.
Nu kan dit bij mij ook te maken hebben met de bandenslijtagen, binnekort komen er nieuwe onder dus da's effe afwachten. Maar het kunnen toch de nivomats zijn ... wagen heeft nu +80K en bij 45-50K had ik dit huppen vd achterkant echt niet.

Ik ga waarschijnlijk goodyear eagle f1's leggen ipv michelin pilotsports. Scheelt zich toch zo'n 65 euro per band waardoor er wat budget vrij is indien de nivomats voor problemen zorgen (wegligging als voor de 18" pegasus)
Indien er problemen zijn dan gaan er vervroegd Ohlins onderkomen, eerst vanachter dan maar.

Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

ed

Klopt helemaal. Bij 200K wordt het echt drastisch minder allemaal, maar over 100k is de werking ook al flink afgenomen. Mijn auto gaat ook echt niet meer strak door de bocht (150k), alhoewel ik natuurlijk niet weet hoe deze nieuw heeft gestuurd. Voor mijn gevoel moet het allemaal een heel stuk beter kunnen, al wordt het zeker nooit onveilig oid. De demping past gewoon niet helamaal meer bij de stugge vering.
Ik zit er overigens ook aan te denken om de nivomats eraf te gooien. Ben alleen bang dat de auto dan weer  erg stug wordt vanachter.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

rogier

Gisteren reed ik op de A12 Zoetermeer - Gouda, een stuk waar nogal veel last is van spoorvorming. Met die regen was het levensgevaarlijk, ik aquaplaneerde over het wegdek zeg maar. Heb maar zoveel mogelijk links gereden, maar dit moet toch snel opgelost worden.