Tikkend geluid C70 T5 '98 LPG-G3

Gestart door Sander-Martijn, 27-04-2010 23:15:30

Vorige topic - Volgende topic

Sander-Martijn

Goedenavond allemaal,

Ik zal mezelf even kort introduceren, aangezien ik nieuw ben op dit forum.
Mijn naam is Sander-Martijn van der Meulen en ik ben al bijna een jaar in het bezit van een C70 T5 automaat uit '98 met een Vialle LPi installatie als ik het goed zeg.

Ik zit met een probleem en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.
(Ik hoop overigens ook dat ik dit bericht onder het goede onderwerp aan de aandacht breng.)

Het zit namelijk zo:

Sinds een week ongeveer komt er een zacht tikkend geluid uit mijn motor.
- Het maakt niet uit of ik op benzine of lpg rijd, beide keren tikt het.
- Bij warme motor tikt hij minder dan bij koude motor.
- Hij tikt alleen tijdens het rijden in de D of de R, en dan voornamelijk boven de 1500rpm hoor je het geluid. In de P of de N hoor je het niet.
- Er zit ruimvoldoende olie in, hij staat ongeveer bij de max. op de peilstok. (Al heeft het peil een paar maanden terug op het minimum gestaan, en toen begonnen de klepstoters te tikken)

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Zijn het de hydraulische klepstoters? Kan het zijn dat de kleppen gesteld moeten worden?
Of zou ik de oorzaak heel ergens anders moeten zoeken? Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen naar het zoeken van het goede antwoord.

Met vriendelijke groet,

Sander-Martijn van der Meulen

thuur

Welkom!

Ik denk dat je de injectoren hoort tikken. Hoor je het ook in de auto met de motorkap dicht?

Gr ;)

Sander-Martijn

Dank je!

Ik heb daar ook aan zitten denken. Ik hoor het wel als de motorkap gesloten is en ikzelf in de auto zit.
Ik moet dan wel de radio en climate control uit hebben. Anders overstemt dat geluid het getik.

Gr.

thuur

Geluiden lokaliseren in een auto is altijd moeilijk. Je kunt het handvat van een schroevendraaier tegen je oor zetten en de punt op een verdacht deel, als ware het een stethoscoop. Probeer eens of je het op de injectorrail harder hoort dan elders.

Kun je wellicht een YouTube filmpje maken van het geluid?

Gr ;)

Sander-Martijn

Ik zal eens kijken of ik dat op een filmpje vast kan leggen.
Denk dat het lastig gaat worden, maar het is het proberen waard.

Bedankt voor de snelle reactie iig.

Gr

Piere

Ik had het overlaatst ook even warm toen ik een getik hoorden... Bleek dat het het schaaltje van de nokkenassensor was dat niet goed zat en nu een klein geultje heeft gemaakt in de sensor  :eusa_shifty:

Denk wel niet dat dat het geval is by jou maar soit.
Injectoren kunnen idd hard tikken, is by de XC uit 2000 van m'n pa ook zo.. Ook een Vialle :)
Een tikkende klep of stoter maakt een hard metalig geluid, precies alsof je met een klein hamertje constant op je motorblok zou slaan...

Succes ermee!
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Sander-Martijn

Alleen het vreemde van alles is, want ik weet dat de injectoren hard tikken, dat het juist ook zo is als ik op benzine rijd.
En bij stationair toerental in de P of N is het getik niet te horen. Het is in ieder geval een ander getik dan de LPG-injectoren, dus ik ben er bijna zeker van dat die het niet zijn..

Maar goed, morgen ga ik me er verder het hoofd over breken.

thuur

Citaat van: Sander-Martijn op 27-04-2010 23:50:40
En bij stationair toerental in de P of N is het getik niet te horen. Het is in ieder geval een ander getik dan de LPG-injectoren, dus ik ben er bijna zeker van dat die het niet zijn..

Ook niet boven de 1500 rpm?

Oliepeil boven halverwege MIN/MAX vullen heeft weinig zin trouwens. Maar je bent nog nieuw, dus het is je vergeven ;D

Gr 8)

Sander-Martijn

Ben dr inmiddels achter dat het ook in de P en N te horen is. Al is het maar zacht.
En als ik het goed hoor komt het van bovenuit de motor.
Zouden de klepstoters versleten kunnen zijn oid?

Piere

Citaat van: Sander-Martijn op 30-04-2010 14:42:33
Ben dr inmiddels achter dat het ook in de P en N te horen is. Al is het maar zacht.
En als ik het goed hoor komt het van bovenuit de motor.
Zouden de klepstoters versleten kunnen zijn oid?

Dat kan in principe wel als ze echt te lang zonder olie hebben gedraaid ja...
M'n pa belde me deze week trouwens dat hy ook met een tik zat. Bleek dat er 3.5 liter olie te weinig inzat  :eusa_shifty:

Olie bijgegoten en nu is het getik weg...

Vulk

3,5 liter te weinig? :o
Hoe vaak controleer/ ververs je die dingen.
Ik ververs de T-5 om de 8000km en dan is er ongeveer een halve liter verdwenen, ...

Piere

Citaat van: Vulk op 01-05-2010 11:00:52
Ik ververs de T-5 om de 8000km en dan is er ongeveer een halve liter verdwenen, ...

Ik heb enkele weken geleden de olie ververst, gisteren gezien dat er aan de achterkant van het blok een en ander hing dat er niet hoort te hangen...
Pa checkt z'n olie regelmatig, ik weet ook niet hoe het kwam... Dacht eerst ralle turbo, maar die werkt nog naar behoren en hij rookt niet speciaal veel  :eusa_think:

Vulk

Moet er dan geen olielampje aangaan ook trouwens?

Piere

Citaat van: Vulk op 01-05-2010 11:16:12
Moet er dan geen olielampje aangaan ook trouwens?

Enkel als de oliedruk te laag is (en dan is het al te laat eigenlijk), en dan zit er al heel weinig in

Nuja, als m'n pa zegt 3.5 liter, dan kan het goed zijn dat'm de volgende keer 4 liter zegt en de vorige keer 2.5, dus het is ook wel wat betwijfelbaar :P

Feit is natuurlijk wel dat de stoters erdoor tikten... Maar nu is het getik weg

pwassink

Citaat van: Vulk op 01-05-2010 11:00:52

Heeft Thuur je nog nooit goed uitgelegd dat je hem niet tot de max moet vullen dan ?  ;D
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂