T-5R + XC70 maartendeb

Gestart door maartendeb, 28-04-2010 17:44:09

Vorige topic - Volgende topic

maartendeb

Bedankt voor het meedenken guys, het is inderdaad alleen hoorbaar als ik wat harder optrek. Ik voel verder niets vreemds aan het koppelingspedaal. Ja het pedaal trilt wat als ik een klein beetje intrap tijdens het rijden, maar het voelt niet alsof er iets stuk is. Verder grijpt de koppeling vrij snel en hard, het lukt me met koude motor niet weg om te rijden zonder een hik (of hoe noem je dat...).

Maarre, ik heb net weer een filmpje gemaakt, het is hoorbaar nu :) Het gaat dus om dat "gggggggggg" geluid, bij gasgeven. Net boven de 50km/u is het weg, dan zit ik nog steeds in z'n twee.

verburgh

Ik vind het net zo klinken als de oude turbo van een maat van me ;)

verburgh

Joeri

Klinkt in ieder geval niet als mijn druklager destijds... dat was echt een schurend geluidje bij op laten komen van de koppeling.  :eusa_think:
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

maartendeb

Citaat van: verburgh op 25-11-2010 21:24:58

De turbo sluit ik ook zeker niet uit. Maar zoals ik al eerder aangaf, zou ik het dan niet de hele tijd moeten horen en bij elke versnelling? Als ik namelijk flink doortrap in 3/4/5 is er niets aan de hand. Ook verandert de pitch van het geluid niet als het toerental toeneemt. Ik zou denken dat als een turbo opspoelt en hij loopt aan, dat het aanloopgeluid dan ook wel hoger wordt :eusa_think:

edit: haha, precies zoals dat Youtube filmpje dus ;D

maartendeb

Citaat van: Joeri op 25-11-2010 21:36:48
Klinkt in ieder geval niet als mijn druklager destijds... dat was echt een schurend geluidje bij op laten komen van de koppeling.  :eusa_think:

Die ik heb ook al eens voorbij horen komen, bij koude start/koud&vochtig weer  :eusa_shifty:

verburgh

Citaat van: maartendeb op 25-11-2010 21:46:46
Citaat van: verburgh op 25-11-2010 21:24:58

De turbo sluit ik ook zeker niet uit. Maar zoals ik al eerder aangaf, zou ik het dan niet de hele tijd moeten horen en bij elke versnelling? Als ik namelijk flink doortrap in 3/4/5 is er niets aan de hand. Ook verandert de pitch van het geluid niet als het toerental toeneemt. Ik zou denken dat als een turbo opspoelt en hij loopt aan, dat het aanloopgeluid dan ook wel hoger wordt :eusa_think:

edit: haha, precies zoals dat Youtube filmpje dus ;D
Hoe meer toeren hoe meer motorgeluid, gewoon even voelen of er speling op de as zit.

maartendeb

Joeri, we hebben wat te doen de 5e ;D

Joeri

Travel is the only thing you buy that makes you richer.

maartendeb

Vorige week (5dec) had ik mijn 2e klusmeeting met Joeri (klik). Zoals gezegd was het erg gezellig, en hebben we ondanks de kou lekker kunnen klussen.

Nog even een keer die leuke foto: kijk mij eens stralen ;D

In mijn geval stond naast het opnieuw monteren van mijn trekhaak kabelboom en de montage van stuurwiel nummer 4, ook het controleren van speling op de as van de turbo op het programma. Dit is namelijk een van de geopperde oorzaken van het schurende geluid tijdens het optrekken in 1/2e versnelling.

Echter, nadat we de overige klusjes aan de Chef en de 2.5T hadden geklaard en aan deze waren toegekomen, was het al na vieren en begon het alweer donker te worden. Toch maar een andere keer afspreken dan :eusa_think:

Dat werd vandaag :D Joeri had ex-collega/forumveteraan Sander Sbv gevraagd of hij ons misschien zou willen helpen met de turbo. Nou dat was OK en dat kon vandaag al, echt super vriendelijk van hem! :eusa_clap:

Sander ontving ons in wat hij "een loods" noemde, ahem...een prachtige bedrijfsruimte dus:

Een brug kan echt prima in die hoek daar, we zagen het al helemaal voor ons...  :eusa_drool: :eusa_whistle:

Allereerst even proefgereden: je hoort het dus echt alleen bij hard optrekken in z'n een en z'n twee. Het schuurt er nog steeds vrolijk op los, verandert niet van pitch, volume loopt wel op en is meteen weg als je heel even het gas loslaat.

Toen begonnen aan de inspectie. De motorruimte werd op de zwetende dop van het stuurolievat na OK bevonden. "You're close, but not a Jedi yet" Ik moet ook het blok nog poetsen, met remmenreiniger en een tandenborstel :eusa_shifty:

De motor moest nog afkoelen, dus konden wij ondertussen even keuvelen over ICT onder het genot van een tompoes:

Daarna begonnen aan het demonteren van de luchtfilterbox+slang:

Gelijk even kunnen checken waar die short shifter straks moet ;D

Mooie tool om die laatste slangklem bij de turbo los te krijgen:

Toen de speling op de as van de turbo gecheckt, conclusie: we waren alledrie niet onder de indruk, voelt nog goed zo.

Daarna nog de intercoolerbuis en hitteschild losgehaald, om het uitlaatspruitstuk te kunnen bekijken. Zag er allemaal goed uit, behalve dat de turbo wat aan de kleine kant is :eusa_snooty:

"Hee Maarten, heb je vacuumslangen bij je?", "Yep van die hippe blauwe", "ok mooi, doen we die ook gelijk":

Toen ik net de foto's bekeek, viel me pas echt op hoe tegek deze klusruimte is: Martin Gaus approved, met motiverende woorden op de muur ;D

Die ene moeilijke slang werd van onderen aangepakt, gaf zich alleen niet snel gewonnen:

De nieuwe slangen, gelijk wat optische tuning in de pocket 8)

Daarna eerst lunch:

Toen testen, conclusie: het geluid is er helaas nog steeds, turbo is wel minder verdacht nu. Voorlopig maar even aankijken en verder zoeken. Op de terugweg merkte ik wel dat de turbo met nieuwe slangen een stuk beter oppakte dan voorheen, sweet :eusa_dance:

Afgezien van het op maat snijden van vacuumslangetjes, het aangeven van gereedschap, en het maken van foto's, heb ik zelf eigenlijk niet zo veel gedaan. Voor ik het wist lagen ze op en onder de auto, ze waren unstoppable die twee ;D

Sander en Joeri, Joeri en Sander, I can't thank you enough. Helemaal tegek dat jullie mij hebben willen helpen :eusa_clap: Ik vond het leerzaam en erg gezellig :) Hopelijk tot de volgende!

Sbv

Heb een leuke dag gehad, rustig verder zoeken wat het probleem is, misschien toch wel de koppeling, ik twijvel nog erg.
Die brug zal ik voorstellen of die in de loods mag komen  :eusa_pray:  We hebben in ieder geval wat kleine zaken kunnen doen. Binnenkort de Chef eens verder onderhanden nemen, mag jij in de tussentijd de injectoren lekker in bad stoppen.

Maaten en Joeri bedankt voor eten en gebak

maruska

Sow ! doe mij zo'n werkplek ;D
Dat zal wel weer niet in de regio ZHZ zijn :(
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

henry classic v70

Altijd mooi zo'n uitgebreide fotoshoot, misschien eens aan Dennis850estate vragen wat dat voor 'n geluid is welke de koppeling maakt... (vlakbij Arnhem)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

UserID6342

Leuke reportage hoor en idd een zeer mooie ruimte.

elianmars

Jeetje, die Sander is ook altijd (voor anderen) bezig, hè  :eusa_shifty:  :eusa_clap:

Weer lekker bezig geweest, mannen!