T-5R + XC70 maartendeb

Gestart door maartendeb, 28-04-2010 17:44:09

Vorige topic - Volgende topic

855T5+

Van de ene Maarten aan de andere: geweldige verslagen, precies de juiste foto's!
Volvo: Mutatis Mutandis

StefanCJ

Geweldige blog, leuk geschreven, veel foto's. Flinke klussen ook, knap dat je het allemaal aan durft. Super!

Ries van de Zilverschuit

Raar verhaal van die assen. 'k Ben benieuwd of de assen van Volvo toevallig niet sprekend lijken op die van SKF...
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

maartendeb

Dank allemaal! :)

Citaat van: V70geRwin op 30-04-2015 08:16:39
Enig idee wat er mis Is met die SKF assen?
Heb er net ook eentje besteld namelijk.

Ik vermoed dat die lange as dom vastgehouden is door vorige eigenaar(s) ofzo, zo van pak hem met 1 hand aan de lange kant op en laat hem lekker bungelen of andersom. Die binnenste homokineet heeft volgens mij geen borgring, dus wordt lekker uit z'n voegen getrokken daardoor. Vond het destijds al een beetje wonky aanvoelen, had dus beter moeten weten en hem niet moeten kopen.

De korte as daarentegen ben ik zeer secuur mee omgegaan, dus die ging er echt goed onder. Maar toch ook daar trillingen mee, vergelijkbaar met de lange as maar dan veel minder erg, alleen voelbaar bij optrekken.

Wat me is opgevallen bij het terug wisselen van de korte as, is dat je de binnenste homokineet van de SKF as veel verder kunt uittrekken dan bij de originele (365k), voelt minder solide aan. De radiale? speling is overigens 0 (ronddraaien zeg maar). Buitenste homokineet lijkt gewoon goed, ook bij de lange as, maar ben verder geen expert.

Het gaat trouwens om SKF assen VKJC-1372/VKJC-1373. Deze zijn voor een handbak. Voor automaatbak assen kan ik geen SKF replacements vinden. Maar aangezien automaat/handbak assen wel uitwisselbaar zijn volgens velen, zal dat wel OK zijn toch? 

V70geRwin

Citaat van: maartendeb op 30-04-2015 10:04:56
Dank allemaal! :)

Citaat van: V70geRwin op 30-04-2015 08:16:39
Enig idee wat er mis Is met die SKF assen?
Heb er net ook eentje besteld namelijk.

Ik vermoed dat die lange as dom vastgehouden is door vorige eigenaar(s) ofzo, zo van pak hem met 1 hand aan de lange kant op en laat hem lekker bungelen of andersom. Die binnenste homokineet heeft volgens mij geen borgring, dus wordt lekker uit z'n voegen getrokken daardoor. Vond het destijds al een beetje wonky aanvoelen, had dus beter moeten weten en hem niet moeten kopen.

De korte as daarentegen ben ik zeer secuur mee omgegaan, dus die ging er echt goed onder. Maar toch ook daar trillingen mee, vergelijkbaar met de lange as maar dan veel minder erg, alleen voelbaar bij optrekken.

Wat me is opgevallen bij het terug wisselen van de korte as, is dat je de binnenste homokineet van de SKF as veel verder kunt uittrekken dan bij de originele (365k), voelt minder solide aan. De radiale? speling is overigens 0 (ronddraaien zeg maar). Buitenste homokineet lijkt gewoon goed, ook bij de lange as, maar ben verder geen expert.

Het gaat trouwens om SKF assen VKJC-1372/VKJC-1373. Deze zijn voor een handbak. Voor automaatbak assen kan ik geen SKF replacements vinden. Maar aangezien automaat/handbak assen wel uitwisselbaar zijn volgens velen, zal dat wel OK zijn toch?  

De 73 heb ik nu ook nieuw besteld, voor handbak maar zoals hier bekend ook uitwisselbaar met automaten.
Bij mij moet hij er ook zaterdag onder (bij de wissel naar zomerbanden te veel vet tegengekomen en buitenste HK knoept al als een dolle).
Nu had ik al een poos vage trillingen rechtsvoor dus was blij de boosdoener te hebben gevonden.
Ik ga het gewoon proberen en laat het je weten.

T5-Klaas

Mooie verhalen. Super!
Ik herken wat je zegt als dingen spannend zijn er dan weinig foto's gemaakt worden.
Rijdt ie inmiddels goed?

Roffelze,
(T5-)Klaas
855 T-5R (019), B5234T5, M59, 18T, 3" downpipe, Ferrita catback, M4.4, (tuned by Schutten) ex V70 classic T-5 (417), ex V70 classic TDI (427)

Emiel

Hoi!

Mooie uitgebreide update Maarten.  :eusa_clap:
Waar heb jij de BC spullen besteld en kostda?

big ben

:o  :eusa_clap:

Ik val in herhaling maar wat een "klus" spirit TOP!.......... volgende project zijn de nummerplaten  ;D

johan1989

Leuk om te lezen!

Citaat van: big ben op 30-04-2015 13:17:52
volgende project zijn de nummerplaten  ;D

Precies wat ik ook dacht.. :D

V70geRwin

ps, ik wil binnenkort de andere kant op met mijn subframe. Heb je die motorsteun en subframe dus nog over?

henry classic v70

Citaat van: Sbv op 30-04-2015 07:48:28
heel mooi weer Maarten.

Maar wat nu als je klaar bent.......................er valt dan een stuk leven weg....nu komt er wel een klein leventje voor terug maar toch

...dan gaat 't waarschijnlijk net zo als bij de Garnet Red...  :eusa_think: die was eigenlijk ook klaar         toch?  ;D

Wordt een soort Olyslager 855/V70 dit blog!! Mooi  :eusa_clap:
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

razorx

Wat een ontzettend plezier om te lezen!
Ik heb deze maar opgeslagen voor het nageslacht. Er staan zo veel nuttige zaken tussen. Pittige klus. Complimenten!

Jammer van die SKF assen. Zou dat niet verwachten met zo een merk. Eén slecht exemplaar á lá, maar twee?
Weer een goede les voor anderen.

maartendeb

Wederom hartelijk dank allemaal! :)

Citaat van: T5-Klaas op 30-04-2015 11:45:00
Rijdt ie inmiddels goed?

Jazeker, rijdt heerlijk!

Citaat van: Emiel op 30-04-2015 12:53:01
Waar heb jij de BC spullen besteld en kostda?

Jullie groupbuy destijds, het is de set die van BenB is geweest.

Citaat van: V70geRwin op 30-04-2015 16:48:18
ps, ik wil binnenkort de andere kant op met mijn subframe. Heb je die motorsteun en subframe dus nog over?

Subframe heb ik afgelopen weekend naar de stort gebracht :eusa_shifty: Ik denk ook dat je meer gebaat bent bij een x70 frame, dan heb je niet dat oudere type < '95 distributiesteun.

Heb vanmiddag trouwens de lange as bij de dealer opgehaald, nummer 8111310 voor automaat turbo. Zit toch wel wat verschil in vs SKF. Ik weet dan weer niet of dat verschil ook zou zitten in origineel handbak vs automaat.

MerkLengteGewichtDikte as homokineet kantDikte as bakkant
SKF1030mm10.3kg32.1mm44mm
Volvo1040mm9.3kg28.1mm44mm

FYI: op de buitenste homokineet van de Volvo as staat GKN, op de binnenste Löbro en op de binnenste hoes een Audi logo.

Morgenavond monteren!

Emiel

Ik mag dan wel oud zijn, maar ik die groupbuy en het ophalen van de spullen vergeet je niet zo makkelijk  ;D
Het losse spul, de camberplates...waar heb je die besteld? Rechtstreeks bij BC?
De mijne zien er ook niet heel fris meer uit, maar werken nog steeds erg goed.

V70geRwin

Zoek de verschillen  ;D

Wat zie je.nog meer behalve.het lengte verschil?