T-5R + XC70 maartendeb

Gestart door maartendeb, 28-04-2010 17:44:09

Vorige topic - Volgende topic

maruska

en de remschijven 2delig schijnen er weer te zijn ;D

mooi zo maarten, gelukkig zijn we vrij flexibel ^^
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Taranis

Mooi opgelost hoor heren  :eusa_clap:

innocenti

Mooie hulp zo Maarten. Hulde aan Sander en daarna Sander en Bouke. Succes met repareren.

StefanCJ

Mooi geregeld weer zo, chapeau!

NinaPaul

Vergeet je de ringetjes voor de automaatslangen niet te bestellen (meestal zitten de clips er wel bij).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

MarcoV

Mooie actie jongens 👌

leons850

Citaat van: NinaPaul op 04-05-2016 21:01:25
Vergeet je de ringetjes voor de automaatslangen niet te bestellen (meestal zitten de clips er wel bij).

Em die clips dan vervangen door oem.
De gene die ik voor de oliekoeler er bij kreeg waren veel zachter lees minder stevig.

Zeker mooi om te lezen dat er zo'n "team" voor je klaar staat, dat heb ik helaas of gelukkig net hoe je het bekijkt ook eens mogen ervaren.
Toch fijn. ;D
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

classicT5

Ervaringsdeskundige met die ringetjes :( beide kanten nieuwe doen, olie en automaat. Heb gezien dat bij demonteren van die clips je met de tang vaak tegen die doorzichtige rubber ring zit en dat meestal niet overleeft.

Voordat je het weet ligt er 4 liter olie over je garagevloer.... En dat opdweilen is #%%^%

Ewout Schalkwijk

Tot in Noorwegen toe heb ik van deze Volvo service van beide heren mogen genieten. Een top clubje hebben we hier. :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Succes Maarten met herstellen. Komt vast weer goed.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

maartendeb

XC70: 243230 - radiateur + turboslangen

Zo had ik hem van de week achter gelaten in afwachting van de radiateur.

Deze kwam woensdag, inclusief pakkende slogan:

Tijdens demontage vielen uiteraard de bevestigingsbrackets van de intercooler af. Aangezien ik geen plannen heb met dikke intercoolers en dit exemplaar er nog erg goed uitziet (en niet vol olie zit), toch eens geprobeerd de brackets vast te plakken met wat epoxy lijm. Nachtje laten drogen, benieuwd of het houdt:

Aangezien de boel toch los lag, gelijk maar het setje siliconen turboslangen monteren dat ik nog over had van de 850. Hier zit het koelpakket er weer in:

Dan die klemmetjes en o-ringen van de oliekoelerslangen. Bij de Nissens worden inderdaad klemmetjes meegeleverd. Ik heb zelf weinig kennis van metaalkwaliteit/sterkte. Op het eerste gezicht líjken ze slapper dan de originele. Ik vraag me echter af wat je daar van merkt als je er toch slangklemmen overheen trekt; ze hoeven dan immers niet meer te klemmen toch? Was nu €62,33 kwijt (inclusief 15% korting), voor 4 klemmen en 8 o-ringen, wat ik wel een beetje overkill vind worden (wordt steeds duurder). Desondanks schaf ik het grommend toch maar weer aan, want ja stel dat...en ik had die Nissens klemmen gebruikt...Weet je ik bewaar die Nissens klemmen wel for a rainy day. Als de originele uitverkocht zijn; het zij zo, dan kunnen we niet anders ;D

Verder met de turboslangen:

Stationairregelaar lag zo goed als los, dus die heb ik gelijk even gereinigd inclusief gasklep:

Ooit eens tip gelezen op het forum dat je de rubber dop op het luchtfilter kunt gebruiken om hem af te doppen voor de remmenreiniger. Handig:

Ook heb ik de plastic onderdelen die los lagen schoongemaakt met een grote kwast en een Dasty sopje, hier en daar stukje ribbelbuis vervangen. Het was heerlijk weer, beetje liefhebberij erin :) #nophoto.

De geknepenbillentestrit is prima verlopen, operatie geslaagd. All in all was it me weer een experience!

volvobug

Mooi werk en weer leuk gedocumenteerd!

Met die Nissens klemmen is niets mis naar mijn mening. Vind het klemsysteem op zich ook goed, mits er maar nieuwe klemmen worden gemonteerd. Maar een extra slangeklem kan nooit kwaad  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Emiel

Zoals ik al zei via de app....mooi werk Maartendb.  8)

Sbv

Mooi werk Maarten. Nu weer lekker genieten van de XC

maartendeb

850: 384661 - speakers achter

Setje nieuwe speakers gescoord op MP voor cheap, voor de achterdeuren. Ze zijn 4ohm in plaats van 8ohm wat eruit kwam. Als ik het nummer google kom ik wel 850T-5R/R tegen. Klinkt wel OK, hoor geen verschil met de vorige:

850: 384924 - voorruit

Emiel heeft een nieuwe voorruit voor me geregeld, ben ik super blij mee! Wat een verschil zeg, zeker in het donker of in de regen, I can see  8)

850: 385127 - wiellagers achter, Intrax veren achter

Laatst had ik iets te enthousiast mijn handrem gesteld, LA wiel werd wat warm. De boel losgehaald, schoongemaakt, gemonteerd en gesteld; velg bleef toch iets warmer dan RA. Wat ook opviel was dat als ik dat wiel een zwieper gaf het toch wel wat eerder stil stond dan RA. Wat ook al tijden opviel was dat mijn 850 wat vermoeid leek. Hij leek moeizamer op gang te komen, schakelde terug met een bonk, trilde wat in de achteras (net als de 2.5T), het ging wel maar niet van harte; alsof het ding steeds wat zwaars meetrok. Had daar verder nog geen tijd in gestoken, nu dan connecting the dots; wiellager?

Na wat zoeken op de webs had ik een goede prijs gevonden voor SKF VKBA 3418, gelijk maar 2 gescoord:

Ik dacht ik probeer mijn geluk met m'n electrotolletje, dop 36 en 1/2" breaker bar. Maar net voordat ik wilde beginnen op zaterdagmiddag kwam ik erachter dat ik helemaal geen dop 36 (1/2") heb, wel dop 32. Voor de voorkant had ik destijds het 3/4" HBM setje van Stefan geleend :eusa_shifty: Dus ik dacht ik sjees nog even last minute naar de HBM voor m'n eigen setje, want die stond al zo lang op m'n verlanglijstje en dan kon ik gelijk mijn vers gebalanceerde Titans proberen op de A12 > 120km/u (make me crazy); heerlijk ritje!

De steigerpijp extension module heb je voor de achterkant niet nodig, want achter het stofkapje is de moer/schroefdraad als nieuw en hij gaat zonder problemen los:

Gelijk ook deze irritatie opgelost:

Ik rij dus met een BC schroefset uit de eerste groupbuy ooit hier op het forum. De achterveren die daarbij zaten waren gewoon niet de goede, veel te kort. Destijds heeft Teddy81 voor Benjamin (originele eigenaar) een grotere set aluminium bussen gedraaid om de wagen achter toch op goede hoogte te krijgen. Maar toch bleef het altijd ge-emmer met opkrikken; de veren bleven steeds maar net in de schotel zitten en floepte er soms uit. Laatste tijd floepte LA er àltijd uit, en liep ik steeds te hannesen bij het laten zakken van de auto. Emiel: "Ooit gedacht aan standaard verlagingsveren? Gaat prima". Meeen ik voelde me op dat moment even blond, wat een goed idee! En ik had alles nog liggen, Intrax achterveren, bumpstops etc, dus klusje voor niks.

Volvobuddy Dennis heeft de veerbevestigingen voor me gelast, dus die schroeven draaien gelukkig niet meer mee. Had nog wat chassiscoat over van het subframe, kon mooi op de laspuntjes:

Hier zit de veren erop:

Rijdt echt prima BC + Intrax, hoogte is ook nagenoeg identiek gebleven. En nu kan ik tenminste weer opkrikken zonder gezeur. En die nieuwe lagers, wow :-* Wat heb ik een stille slee ineens en wat glijdt hij over de weg, en wat hoor ik die gaar wordende LPi pomp nu goed. Het vermoeide is er helemaal uit, rijdt lekkerder dan ooit! Binnenkort naar Eksel glijen denk ik.

classicT5

Mooie update, leuk dat je alles zo duidelijk documenteert met fotos.